تربیت و مشاوره /

تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه

من زني هستم که حدود 15 سالگي ازدواج کرده ام و به آيه اي که براي تعدد زوجات اجازه داده اعتراض دارم؟


1. معمولا انسان ها دستورات افراد آگاه و متخصص را بدون چون و چرا مي پذيرند و حتي خوشحالند که با متخصص امر مشورت کرده اند حال اگر اين فرامين و دستورات از جانب خداوندي که به تمام زوايا و نيازهاي انسان آگاه است و به بندگان خود از رگ گردن هم نزديک تر است و نسبت به آنان ظالم و ستمگر نيست صادر شود بطور قطع انسان بايد آن دستورات را قبول کند. خداوند در دستورات و احکام خود مصالح و سعادت بندگان خود را در نظر گرفته است و هيچ گاه نسبت به موضوعي که باعث فساد و شقاوت بندگان مي شود دستور نمي دهد. 2. در زمان صدر اسلام وقتي که حکم تعدد زوجات (چند همسري شوهر) توسط مسلمانان اجرا مي شد هيچ مورخي ادعا نکرده که زنان با اين موضوع به مخالفت پرداختند و اين مسئله دليل روشن است بر اين که طبيعت جنس زن با قانون تعدد زوجات مشکلي ندارد بلکه مشکلات به خاطر مسائل جانبي اين امر است بعنوان مثال همسر اول مي ترسد با ازدواج مجدد شوهر، قلب او متمايل به زن دوم شود و يا شوهر، زن دوم را بر وي ترجيح بدهد ولي اسلام جلوي اين مشکل را هم گرفته است و بر مرداني که مي خواهند زناني متعدد داشته باشند شرط کرده که در معاشرت با آنان رعايت عدالت را بکنند و حتي دستور داده است که بستر زناشويي را بين زنان خود به طور مساوي تقسيم کنند. از مطالب بالا روشن شد که قانون تعدد زوجات يک قانون کامل و مترقي است و آن چه که ايراد دارد عمل نکردن برخي از مردان ناآگاه به اين قانون است. بنابر اين اگر اين قانون به طور کامل اجراء شود و مردان عدالت را در بين زنان خود جاري کنند. هيچ مشکلي نه براي مرد ايجاد مي شود و نه براي زن. در ضمن برخي از حساسيت زنان در مورد حکم تعدد زوجات ناشي از تبليغات سوء رسانه اي است و همانگونه که در بالا اشاره شد، در زمان هاي گذشته اين حکم يک امر طبيعي قلمداد مي شد و زنان نسبت به آن حساسيت کمتري داشتند. ]لازم به ذکر است که چند همسري در اين زمان بدون هيچ مشکلي در کشور هاي عربي اجرا مي شود و در دهه قبل در ايران نيز سابقه دارد و زنان متعدد يک مرد با صلح و صفا در کنار يکديگر زندگي مي کردند[ 3. حق تاهل از طبيعي ترين حقوق بشري است. هيچ بشري را از اين حق به هيچ نامي و تحت هيچ عنواني نمي توان محروم کرد حق تأهل حقي است که هر فرد بر اجتماع خود پيدا مي کند. اجتماع نمي تواند کاري بکند که گروهي از اين حق محروم شوند. همانطوري که حق کار، حق خوراک حق مسکن، حق تعليم، حق آزادي جزء حقوق اصلي و اوليه بشر است. حق تأهل (حق همسر داشتن) نيز حق طبيعي است و هيچ کس نمي تواند اين حق را از انسان بگيرد. خوشبختانه در دنياي امروز آمار نسبتا صحيحي در زمينه جمعيت زنان و مردان آماده به ازدواج وجود دارد. اين آمار نشان مي دهد غالباً نسبت زنان آماده به ازدواج از مردان بيشتر است و اين امر 2 علت دارد: يکي اين که دوره بلوغ دختران قبل از دوره بلوغ پسران است و دختران زودتر از پسران آماده ازدواج مي شوند. علت ديگر که علت اساسي است، همواره تلفات مردان در جنگ و حوادث طبيعي بيشتر از زنان است. در ضمن مقاومت زن در برابر بيماري بيشتر از مردان است و در نتيجه تلفات مرد به واسطه بيماري ها بيشتر از تلفات زنان است حال با توجه به اين که تعداد زنان آماده به ازدوج از مردان بيشتر است، اگر تک همسري تنها صورت قانوني ازدواج باشد عملا عده زيادي از زنان از حق طبيعي خود (حق همسر داشتن) محروم مي شوند و تنها با تجويز تعدد زوجات است (البته با شرائط خاصي که دارد) که اين حق طبيعي احياء مي شود. به عنوان نمونه جمعيت زنان بي شوهر در آلمان نگراني خود را از نداشتن شوهر طي شکايتي به دولت اظهار نموده و تقاضا کردند که براي علاج اين درد مسأله تعدد زوجات در اسلام را قانوني ساخته و به مردان آلمان اجازه دهد تا هر تعداد که خواستند زن بگيرند. آمار نشان مي دهد که در جوامعي که تعدد زوجات قانوني نيست، گناه و زنا جاي تعدد زوجات را گرفته است و به همين دليل مرد در اين جوامع بدون اين که تعهد و تکليفي نسبت به پوشاک، غذا و مسکن زن داشته باشد، به دنبال هوسراني هاي بي پايان خود مي رود و هر چند صباح يکبار معشوقه خود را عوض مي کند، بدون اين که احتياجي به تشريفات مهر، نفقه، رعايت عدالت و ... که در قانون تعدد زوجات پيش بيني شده است داشته باشد. 4. البته در اين ميان راه هاي ديني و مشروعي وجود دارد که با به کار بستن آن، زن مي تواند شوهر خود را ملزم سازد که زن ديگري نگيرد و تنها به او اکتفا کند، مانند اين که در عقد با شوهر شرط کند که او حق ازدواج مجدد نداشته باشد. در ضمن تجربه نشان مي دهد که اگر زن به وظايف زناشويي به طور کامل عمل کند، احتمال اين که مرد تن به ازدواج دوم بدهد کاهش مي يابد و با توجه به شرايطي که در نامه خود به آن اشاره کرده ايد مي توانيد از اين راه کار استفاده کنيد. 5. نکته اي که از نظر شما مخفي مانده آن است که حکم قرآن در آيه مورد اشاره، حکم الزامي نيست که بر تمام مردان حکم تعدد زوجات را واجب کرده باشد بلکه آيه مورد بحث تعدد زوجات را براي مردان جايز مي داند. .

مرجع:

ایجاد شده در 1400/10/19



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image