اسلام و مسلمانی-دلایل مسلمانی-اسلام و زرتشت /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

ما که فارس هستیم، چکارمان با دین عربی اسلام؟


1.دین پیام الهی برای هدایت بشر است و دارای صیغه قومی ، نژادی و امثال آن نیست بلکه دین حقیقتی فراگیر و جهان شمول دارد. بنا براین فارس و عرب و غیر آن در برابر دین یکسانند و همه انسانها باید به دین حق الهی پاسخ مثبت گویند ، از هرنژاد و باهر زبان و در هر موقعیت جغرافیایی و ...2.آیینهای ایران باستان هیچیک تامین کننده انتظارات ایرانیان نبوده و پر از نژاد پرستی و افسانه های خرافات است. اسلام تنها آیینی بوده است که ایرانیان آن را پس از تجربه ادیان مختلف با جان و دل پذیرا شدند . بنگرید : شهید مطهرى، مجموعه آثار، ج 14، ص 239، قم و تهران : صدرا، چاپ هشتم، 1383. و نیز :الف. حسین توفیقى، ب. جان بى ناس، تاریخ جامع ادیان، ترجمه على اصغر حکمت، .ج. دین ایران باستان، ص 188.د. ابراهیم پورداود، اوستا، ص 28. نژاد و ملیت گرایى نژادپرستى و ملیت گرایى یکى از عوامل منفى راه یافته در آیین زرتشت به ویژه از دوره ساسانى است. این مسأله به آیین یاد شده ویژگى هاى تاریخى و احکام خاصى بخشیده است از جمله:3-1. اگرچه احتمالاً دعوت زرتشت فراگیر بوده ولى براساس شواهد تاریخى پیروان آن همه آریایى بوده و از نژادهاى دیگر چندان کسى به این آیین در نیامده است.زرتشت و آموزش هاى او، ص 7 3-2. ملیت گرایى و ناسیونالیسم در «فرّ ایزدى» به خوبى آشکار است. فریا خوارنه فروغى است ایزدى، به دل هر که بتابد برترى یابد، پادشاه شود، پیروز گردد یا در کمالات نفسانى و روحانى آراسته شود و پیامبر گردد. دو نوع فر بنگرید: الف. مرضیه شنکایى، بررسى تطبیقى اسماى الهى، ص 279، تهران، سروش، چاپ اول، 1381. در اوستا آمده: Airayane yareno(یئریانم خوارنه) و Kavaenem xareno(فرکیانى) که دومى تا ظهور رسوشیانت همیشه با ایرانیان خواهد بود.ب. پورداود، یَشت ها، ج 2، ص 310.3-3. نژادگرایى و نظام طبقاتى سبب تجویز و گسترش ازدواج با محارم شده است. «کرتیر» از بنیانگذاران زرتشتى ساسانى نوشته است: «بسیار ازدواج ها میان محرمان برقرار نمودم».هاشم رضى، ج 1، ص 45. این مسأله همواره موجب خرده گیرى بر آیین زرتشت گردیده است.3-4. بى ارزش انگارى جان غیرزرتشتیان؛ در تفکر زرتشتى انسان ها به دو دسته: مزداپرستان (زرتشتیان) و دیوپرستان (نازرتشتیان) تقسیم مى شوند.در این آیین اگر پزشکى در پى آموزش جراحى است باید تمرین خود را بر دیوپرستان آغاز کند. اگر سه دیوپرست به دست او مرد، دیگر نباید بر مزداپرستان پزشکى کند.وندیداد، فرگرد هفتم، بند 37 و 38. 3-5.دبستان المذاهب، . .. عبدالعظیم رضایى، زین العابدین آذرخش، تاریخ ده هزار ساله ایران، دارمستتر، مجموعه قوانین زردشت، ترجمه موسى جوان، رسول رضوى، بازکاوى تاریخ و آموزه هاى زرتشت. فرهنگ ادیان جهان، محمد معین، مزدیسنا و ادب پارسى، ص 53 و 54. درجات گناه، تاوان و پتَت در دین زرتشتى، سید حسن حسینى (آصف) (مق)، هفت آسمان (فصلنامه تخصصى ادیان و مذاهب) ش 28 زمستان 1384، صص 216 - 220. شراب اطعام کند (17-16/14)؟! .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image