حضرت آدم علیه السلام و تاریخ بت پرستی /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

اگر حضرت آدم علیه السلام به عنوان پیامبر خداوند از همان ابتدای خلقت مردم را به خداپرستی و... دعوت نمی کرد پس شروع بت پرستی از کی بود؟


حضرت آدم(ع) بعنوان اولین انسان و پیامبر و خلیفه الهى در زمین جمعیت قلیل ابتداى خلقت را به خداپرستى و تسلیم در برابر او دعوت مى نمودند و انحراف عقیدتى، از خداپرستى به بت پرستى در نسل وى بعد از ایشان بوجود آمده است.طبق نقل تاریخ بت پرستى از زمان «یرد» یا «یارد» شروع شده است. «یارد» یا «یرد» فرزند مهلائیل است. و مادرش «سمعن» دختر «براکیل بن محویل بن خنوخ بن قین بن آدم است. و «یارد» چهار صد و شصت سال با آدم(ع) فاصله دارد و در زمان «یرد» بتها بوجود آمدند،(الکامل فى التواریخ، عزّالدین ابن اثیر، برگردان دکتر محمدحسین روحانى، جلد 1؛ تاریخ طبرى، محمد جریر طبرى، ج 1، ص 116، انتشاراتالاعلمى).و طبق بعضى از روایات بت پرستى قبل از نوح(ع) سابقه نداشت، بلکه قوم نوح آن را به وجود آورد و مسأله از اینجا سرچشمه گرفت که در فاصله زمان آدم و نوح مردان صالحى بودند؛ شیطان از علاقه مردم سوء استفاده نمود و آنها را تشویق به ساختن مجسمه بزرگان و گرامىداشت آن مجسمه ها کرد. اما چیزى نگذشت که نسلهاى بعد رابطه تاریخى این موضوع را فراموش کرده و تصور نمودند که این مجسمه ها موجوداتى محترمند که باید مورد پرستش قرار گیرند و به این ترتیب به پرستش بتها سرگرم شدند. و نوح(ع) در مقابل این انحراف و بت پرستىایستاد و رهبران گمراه، مکر عظیمى به کار بردند و گفتند دست از خدایان و بتهاى خود برندارید مخصوصا بت هاى «ود» «سواع» و «یغوث» و «یعوق» و «نسر» را رها نکنید.و مکروا مکرا کُبّارا. و قالوا لا تذرنّ الهتکم و لا تذرنّ ودّا و لاسواعا و لا یغوث و یعوق و نسرا، (سوره نوح، 22 و23).در اینکه پنج بت از کجا پیدا شدند روایات گوناگونى وجود دارد.1. اینها نامهاى پنج فرزند آدم است که هر کدام از دنیا مى رفت مجسمه او را براى یاد بود مى ساختند. ولى مدتى بعد این مسائل فراموش شده و در عصر نوح موج پرستش آنها بالا گرفت.2. نام پنج مرد صالحى است که قبل از نوح مى زیستند هنگامى که از دنیا رفتند مجسمه هاى آنان را به عنوان یادگار به تحریک ابلیس ساختند و گرامى داشتند و تدریجا به صورت بت پرستى درآمد.3. اینها نام بت هایى است که در عصر خود نوح ساخته شد و این بخاطر آن بود که نوح مردم را از طواف قبر آدم جلوگیرى مى کرد، گروهى به تحریک ابلیس بجاى آن، مجسمه هائى ساختند و به پرستش آنها مشغول شدند.و به نقلى این بتها به عرب جاهلى منتقل شد و هر قبیله اى یکى از این بتها را براى خود برگزید.بت «ودّ» متعلق به طایفه «بنى کلب» در دومة الجندل قرار داشت.بت «سواع» متعلق به قبیله هذیل در سرزمین رهاط بود.بت «یغوث» بطائفه بنى قطیف تعلق داشت.بت «یعوق» براى طایفه همدان بود.بت «نسر» به طایفه ذى الکلاع از قبایل حمیر تعلق داشت.براى آگاهى بیشتر ر.ک:1. تفسیر الدّر المنثور، ج 6، ص 269، چاپ سنگى2. تفسیر روح البیان، شیخ البروسوى، لجد 10، 1803. تفسیر روح المعانى، آلوسى، ج 29، 774. تفسیر قمى، على بن ابراهیم، ج 2، ذیل آیه شریفه، 23 از سوره نوح)5. تفسیر مجمع البیان، طبرسى، مجلد 9 و 10، ص 547) ----------- .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر

آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image