بدون عنوان
منبع : راسخون ۱۴۰۳/۷/۱۲ 4 بازدید

0

چرا سوره‏ى يس را قلب قرآن دانسته‏اند؟

دلیل نامناسب بودن محتوا

جواب
0

علامه طباطبايى )ره( در ابتداى تفسير اين سوره، مطلب را چنين توضيح مى‏دهد: »غرض اين سوره، بيان اصول سه گانه‏ى دين است؛ منتها، مطلب را نخست از مسأله‏ى دعوت شروع كرده و حال مردم را در رد و قبول دعوت انبيا بيان كرده و فرموده است: نتيجه‏ى دعوت حق انبيا، احياى مردم است و اين كه آنان در راه سعادت واقع شوند و حجت بر مخالفان تمام شود و به عبارت ديگر، تكميل هر دو دسته‏ى مردم است؛ عده‏اى را در طريق سعادت و عده‏اى را در طريق شقاوت) آن گاه بعد از بيان مسأله نبوت، به مسأله توحيد منتقل شده و آياتى چند از نشانه‏هاى وحدانيت خدا را برشمرده؛ سپس به مسأله معاد منتقل شده و زنده شدن مردم در قيام براى گرفتن جزا و جداسازى مجرمين از متقين را بيان كرده است) سرانجام حال هر يك از اين دو طايفه را توصيف كرده و در آخر، دوباره به همان مطلبى كه آغاز كرده بود، برگشته است و خلاصه‏اى از اصول سه گانه را بيان و بر آن‏ها استدلال كرده و سوره را به پايان رسانده است، و از آيات برجسته و بسيار علمى اين سوره، آيه‏ى: انما أمره اذا أراد شيئا أن يقول له كن فيكون - فسبحان الذى بيده ملكوت كل شى‏ء و اليه ترجعون ( يس 82 - 83/36: امر او چون [آفرينش) چيزى را اراده كند، تنها همين است كه به آن مى‏گويد »باش!« پس موجود مى‏شود) - پس منزه است كسى كه ملكوت هر چيزى به دست اوست و به سوى او بازگردانده مى‏شويد) است) پس اين سوره شأنى عظيم دارد؛ چون هم متعرض اصول سه گانه و هم متعرض شاخه‏هايى است كه از آن اصول منشعب مى‏شود؛ [لذا) روايات متعددى هم از طرق شيعه ( مثلا: شيخ صدوق، ثواب الأعمال، ص 138، حديث از امام صادق )ع() و هم از طرق اهل سنت ( مثلا: تفسير الدر المنثور، ج 5، ص 256، به روايت انس و ابوهريره و معقل بن يسار از پيامبر اكرم )ص() آمده است كه: لكل شى‏ء قلب و قلب القران يس)« ( ترجمه تفسير الميزان، ج 17، صص 89 - 90)

۳۱ شهریور ۱۴۰۲ راسخون مرجع نامشخص

دلیل نامناسب بودن محتوا

پاسخ شما برای پاسخ به این سوال باید وارد حساب‌کاربری خود شوید.
سوال خود را بپرسید

سوالات مشابه

موردی یافت نشد!

پرسش ‌های مرتبط

    بنر تبلیغاتی شما
    بنر تبلیغاتی شما

    تمامی حقوق این وبسایت متعلق به موسسه هوش مصنوعی و تمدن اسلامی (همتا) است.