تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه
رسول اللّه صلى الله عليه و آله و سلّم :أربَعَةٌ تَزيدُ في العُمُرِ : التَّزويجُ بِالأَبكارِ ، وَ الاِغتِسالُ بِالماءِ الحارِّ ، وَالنَّومُ عَلَى اليَسارِ ، وأكلُ التُّفّاحِ بِالأَسحارِ . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلّم :چهار چيز ، بر عمر مىافزايد : ازدواج با دوشيزگان ، غسل كردن با آبِ گرم ، خفتن بر شانه چپ ، و خوردن سيب در سحرگاهان .هكذا في المصدر ، ولعلّ الصحيح : «التزوّج» .المواعظ العدديّة ، صفحه 211 دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 100**********رسول الله صلى الله عليه و آله و سلّم :بَشِّرِ المَحرورينَ بِطولِ العُمُرِ . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلّم :گرمْ مزاجان را به درازى عمر ، مژده ده . بحار الأنوار ، جلد 62 ، صفحه 290 نقلاً عن طبّ النبي صلى الله عليه و آله و سلّم ، ص2 و فيه «المحذورين» بدل «المحرورين» والظاهر أنّ ما في بحار الأنوار أصحّ ، دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 100 . در طبّ النبى صلى الله عليه و آله و سلّم به جاى «گرمْ مزاجان» ، عبارت «حذر كنندگان» آمده؛ امّا ظاهراً همان كه در بحارالأنوار آمده ، درستتر است.**********كتاب من لا يحضره الفقيه عن رسول اللّه صلى الله عليه و آله و سلّم :مَن أرادَ البَقاءَ - ولا بَقاءَ - فَلُيباكِرِ الغَداءَ ، وَليُجَوِّدِ الحِذاءَ ، وَليُخَفِّفِ الرِّداءَ ، وَليُقِلَّ مُجامَعَةَ النِّساءِ . قيلَ : يا رَسولَ اللّهِ ، وما خِفَّةُ الرِّداءِ؟ قالَ : قِلَّةُ الدَّينِ . كتاب من لا يحضره الفقيهپيامبر خدا فرمود : «هر كه جاودانگى را مىخواهد - والبته جاودانگىاى [براى غير خدا] نيست - بايد كه چاشت را زودتر بخورد ، كفش خوب (و مناسب) بپوشد ، رَداى سَبُك برگيرد ، و كمتر با زنان بياميزد» . پرسيدند : اى پيامبر خدا! رداى سَبُك چيست؟ فرمود : «كم بودن بدهى» .كتاب من لا يحضره الفقيه ، جلد 3 ، صفحه 555 ، حديث 4902 ، صحيفة الإمام الرضا عليهالسلام ، صفحه 231 ، حديث 128 عن الإمام الرضا عن آبائه عليهمالسلام عنه صلى الله عليه و آله و سلّم وليس فيه من «وليُقلّ...» ، مكارم الأخلاق ، جلد 1 ، صفحه 459 ، حديث 1558 ، بحار الأنوار ، جلد 66 ، صفحه 341 ، حديث 1 ؛ غريب الحديث لابن قتيبة ، جلد 1 ، صفحه 343 ، حديث 3 نحوه ، دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 100 ظاهراً اين توصيه ، ناظر به نظام دو وعدهاى در تنظيم وعدههاى غذاست كه در ديگر متون به نوعى بدان سفارش شده است . م.**********الإمام عليّ عليهالسلام :مَن أرادَ البَقاءَ - ولا بَقاءَ - فَليُباكِرِ الغِذاءَ ، وَليُؤَخِّرِ العَشاءَ ، وَليُقِلَّ غِشيانَ النِّساءِ ، وَليُخَفِّفِ الرِّداءَ . امام على عليهالسلام :هر كه خواهان جاودانگى است - و البته جاودانگىاى [براى غير خدا] نيست - زود صبحانه بخورد ، ديرتر شام بخورد ، با زنان كمتر درآميزد ، و رداى سَبُك برگيرد .الدعوات ، صفحه 75 ، حديث 176 ، الأمالي للطوسي ، صفحه 666 ، حديث 1395 عن أبي غندر عن الإمام الصادق عليهالسلام ، عيون أخبار الرضا عليهالسلام ، جلد 2 ، صفحه 38 ، حديث 112 عن أحمد بن عامر الطائي عن الإمام الرضا عن آبائه عليهمالسلام وزاد فيه «وليجوّد الحذاء» ، طبّ الأئمّة لابني بسطام ، صفحه 29 عن حريز عن الإمام الصادق عن آبائه عليهمالسلام وفيها «الغداء» بدل «الغذاء» وليس فيها «وليؤخّر العشاء» وكلّها عن ، بحار الأنوار ، جلد 62 ، صفحه 267 ، حديث 43 وص 262 ، حديث 19 ؛ عيون الأخبار لابن قتيبة ، جلد 3 ، صفحه 271 وزاد فيه «وليلبس الحذاء» ، شرح نهجالبلاغة ، جلد 19 ، صفحه 124 كلاهما نحوه ، كنز العمّال ، جلد 10 ، صفحه 87 ، حديث 28472 عن النزّال بن سبرة ، دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 100 ظاهرا مقصود ، ترغيب به گرسنه نخوابيدن است.**********عنه عليهالسلام :غَسلُ اليَدَينِ قَبلَ الطَّعامِ و بَعدَهُ ؛ زِيادَةٌ فِي العُمُرِ . امام على عليهالسلام :شستن دستها پيش و پس از غذا خوردن ، [موجب ] فزونى عمر است.الكافي ، جلد 6 ، صفحه 290 ، حديث 3 عن أبي بصير عن الإمام الصادق عليهالسلام ، الخصال ، صفحه 612 ، حديث 10 ، عن أبي بصير ومحمّد بن مسلم ، المحاسن ، جلد 2 ، صفحه 201 ، حديث 1589 عن أبي بصير وكلاهما عن الإمام الصادق عن آبائه عنه عليهمالسلام وفيهما «الرزق» بدل «العمر» ، بحار الأنوار ، جلد 66 ، صفحه 353 ، حديث 6 دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 102www.hadithcity.com .
راسخون
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.