بدون عنوان
منبع : راسخون ۱۴۰۳/۷/۱۴ 4 بازدید

0

با وجود تخلفاتي كه در زمينه اجراي قانون و مبارزه با خلافكاران و مجرمان ديده مي شد چگونه مي توان به آينده اميدوار بود؟

دلیل نامناسب بودن محتوا

جواب
0

بدون ترديد اسلام ديني است كه وظايف مسلمانان را در تمام زمينه‎ها اعم از عبادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي بطور دقيق بيان نموده و راه نيل به كمال مطلوب انسان‎ها و جوامع را در پيروي از احكام الهي و سنّت رسولان قرارداده است. در اين دين كيفيت برخورد و مواجهه مسلمانان با يكديگر و با معاندان و مفسدان و مشركان مورد توجه قرار گرفته و تأكيد گرديده كه مسلمانان در روابط خود حدود ارزش‎هاي الهي را مراعات نمايند. امّا آنچه مسلم است در هر دوره همواره عده‎اي يافت مي‎شوند كه حاضر نيستند به اصول و ارزش‎هاي ديني و بشري ملتزم بمانند بلكه سعي دارند به طرق مختلف جامعه را به فساد و تباهي كشانند. وجود اين معضل در جمهوري اسلامي ايران نيز مستثني نيست كه در بررسي آن، توجه به چند نكته ضروري است: 1. تهاجم فرهنگي و نحوه مقابله با آن: همان گونه كه مي‎دانيد در عصر توسعه ارتباطات به سر مي‎بريم. عصري كه فرهنگ‎هاي مبتذل غربي، جوامع مختلف را آماج هجوم خود قرار داده است. در اين ميان كشوري همچون ايران اسلامي كه بخواهد با داعية ديني، جامعه‎اي اسلامي و با ارزش‎ها و فرهنگ متعالي اسلام برپا نمايد از گزند اين جريانات انحرافي مصون نخواهد ماند. قهراً قشر بسياري خصوصاً جوانان در معرض امواج گسترده تبليغات ضد دين و اخلاق قرار گرفته و تأثيراتي خواهند پذيرفت. بايد توجه داشت در چنين وضعيتي برخورد با مجرمان و خاطيان، صرفاً از راه دستگيري و شدت عمل به نتيجة مطلوب نخواهد رسيد. قطعاً برخورد قضايي و قانوني با خاطيان، امري لازم است امّا كافي نيست بلكه علاوه بر آن، مناسب‎ترين شيوه، تربيت و اصلاح جامعه به منظور پيش‎گيري از وقوع جرم است. راه نيل به اين مقصود، فرهنگ سازي صحيح و مناسب و برخاسته از فرهنگ ناب اسلامي از سوي مسئولين و با همكاري آحاد مردمي در جامعه اسلامي است. از مهم‎ترين اهداف والايي كه سرلوحة كارها و برنامه‎هاي متعالي انبياء الهي وجود داشته است، علاوه بر استقرار عدالت به معناي وسيع كلمه و ايجاد يك زندگي مسالمت‎آميز توأم با شرافت و آزادي و وجود امنيت و آرامش، جهت گيري براي اصلاح مجرمين و اقدامات و تمهيدات لازم به منظور پيش‎گيري از وقوع جرائم بوده است. كه اين امر منوط به پاي‎بندي به اصول و رعايت احكام الهي و اجراي دقيق قوانين آسماني در ميان افراد بشر و جوامع انساني و همچنين ايجاد تحولات اجتماعي در حوزه فرهنگ مي‎باشد. حضرت امام (ره) سال‎ها پيش از برقراري نظام جمهوري اسلامي در ايران، به اين اصل تأكيد نموده و راه اصلاح يك جامعه را در اصلاح فرهنگ آن جستجو مي‎نمودند: «راه اصلاح يك مملكت، فرهنگ آن مملكت است. اصلاح بايد از فرهنگ شروع شود.»[1] 2. وظيفة مردم: براي اصلاح وضعيت فرهنگي جامعه، همكاري مردم با يكديگر و نيز با مسئولان ضروري است. اين امر تنها از عهده مسئولين و بدون حمايت مردمي ساخته نيست. اگر ما واقعاً بدنبال بهبود وضعيت فرهنگي و اصلاحات به مفهوم واقعي آن هستيم، در گام اوّل نخست بايد خود را اصلاح نموده و سپس با احساس مسئوليت و حس تعهد در قبال ديگران، با امر به معروف و نهي از منكر در حد توان در اصلاح جامعه نيز مساعدت نماييم. يكي از تأكيدهاي مهم بنيان‎گذار جمهوري اسلامي ايران براي تحقق يك جامعه مطلوب اسلامي و حفظ سلامت آن، تأكيد ايشان بر تهذيب و تربيت فردي آحاد جامعه بود.[2] 3. وظيفة حكومت اسلامي: بطور قطع وظيفة حكومت اسلامي برخورد با متخلفان و مبلغان فاسد اجتماعي است و قطعاً در جامعه امروزي نيز اين گونه رسم نيست كه تمام افراد لاابالي و فاسد، با رأي و تأييد دادگاه‎ها آزاديِ مطلق يافته و به راحتي بتوانند به فسادانگيزي در جامعه بپردازند، زيرا هيچ قاضي يا حاكم شرعي مجاز نيست در برخورد با خاطيان و مفسدان به صورت سليقه‎اي يا شخصي و بدون توجه به احكام ديني رفتار نمايد. در سال‎هاي نخستين انقلاب برخي افراد فرصت طلب سعي داشتند با ايجاد آشوب و بلوا چنين وانمود كنند كه ما پس از انقلاب به آزادي مطلق رسيده‎ايم. حضرت امام با ردّ اين تفكر انحرافي و با تأكيد بر قانون محوري در جمهوري اسلامي، آزادي را در مفهوم هرج و مرج تخطئه نمودند.[3] در نظام حكومتي اسلام، انتظام سياسي و اجتماعي با دو عنصر رحمت و قاطعيت در هم آميخته است، يعني در عين آن كه از حيث ماهيت بر پايه دوستي و صميمت استوار گرديده است، امّا به گونه‎اي نيست كه به مخالفان و معاندان ايمني كامل داده و دست آنان را در نقض قوانين و ناديده انگاشتن اصول اسلامي باز گذارد. گاه ممكن است يك قاضي يا حاكمي تشخيص دهد كه در مورد خاص با توجه به حفظ مصلحت ديني و جامعه اسلامي در خصوص برخي تخلفات و كج‎روي‎هاي قابل اغماض تا حدّي نرمش و تحمل بيش‎تري از خود نشان دهد تا بتوان در فضايي آرام‎تر با زمينه‎هاي فساد به مبارزه برخاست، امّا اين به مفهوم عقب‎نشيني از اصول و ضوابط قانوني، شرعي و اخلاقي نيست، بلكه يك نظم واقعي و مطلوب در حكومت اسلامي نظمي است كه دولت اسلامي ضمن آن كه بناي خود را بر دوستي و ملاطفت با انسان‎ها پايه‎ريزي نموده و به اين ترتيب رابطه حاكم و محكوم را رابطه‎اي دوستانه و صميمانه مي‎سازد، در عين حال از ابزارهاي لازم جهت مقابله با عناصر معاند و فاسد نيز برخوردار بوده و در مواقع لزوم با قاطعيت با مجرمان و خاطيان در جامعه اسلامي برخورد نمايد تا از اين طريق نظم اجتماعي از گزند آفات احتمالي مصون بماند. در ريشه‎يابي علل انحرافات در يك جامعه از زبان مولاي متقيان، با دو عامل مواجه مي‎شويم: 1. هوي و هوس؛ 2. ظهور بدعت‎ها در دين.[4] به طور قطع پرهيز از اين دو عامل سلامت جامعه ما را تضمين خواهد نمود. بر اين اساس جامعه اسلامي جامعه‎اي است كه سعي كند با زمينه‎سازي و ايجاد بستر مناسب در راه توسعة فرهنگ غني اسلام، مردماني تربيت نمايد كه علاوه بر مبارزه فردي با اميال و هوا و هوس‎هاي نفساني با همكاري خود با دولت اسلامي جلوي انحرافات و بدعت‎ها در دين را سد نموده و جامعة مطلوبِ نظر الهي را در حد توان سامان دهند. هرگز شايسته نيست وضعيت موجود را عاملي براي نااميدي و دلسردي خود قرار دهيم. رسول اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ در 14 قرن پيش خبر از فتنه‎ها و بلايايي داده‎اند كه در آخرالزمان فزوني يافته و بندگان الهي را در معرض آزمون قرار خواهد داد. ايشان ضمن اشاره به چنين وضعيتي فرموده‎اند: «از فتنه‎ها در آخر الزمان نهراسيد زيرا كه نتيجه اين فتنه‎ها رسوا شدن منافقين و بدكاران خواهد بود».[5] ياس و نااميدي نه تنها مشكلي را حل نمي‎كند بلكه به علاوه مشكلات را فزوني داده و گناه بزرگي را نيز متوجه انسان خواهد ساخت. حضرت امام (ره) بارها به مردم ايران مي‎فرمودند: «هيچ گاه از لطف و رحمت و عنايت خدا مأيوس نباشيد و بدانيد كه پيروزي نهايي از آن شماست و در دنيا سرافراز خواهيد گشت».[6] و باز مي‎فرمودند: «يأس و نااميدي از القائات شيطان و اميد از جنود الله مي‎باشد پس ما بايد همواره اميد را در دل خود زنده نگهداريم و مطمئن باشيم كه با اتكاء به خدا تمام مشكلات حل خواهد گشت».[7]و اين عاقبتي است كه قرآن كريم آن را به پرهيزگاران مژده داده است.[8]--------------------------------------------------------------------------------[1] . صحيفة نور، ج 1، ص 97. [2] . همان، ج 14، صص 112 ـ 113. [3] . همان، ج 11، ص 55. [4] . نهج البلاغه، خطبه 50. [5] . محمدي ري شهري، محمد، ميزان الحكمة، ذيل واژة فتنه. [6] . صحيفه نور، ج 17، ص 63. [7] . همان، ج 14، ص 4، ج 15، ص 92. [8] . اعراف/128.

۳۱ شهریور ۱۴۰۲ راسخون مرجع نامشخص

دلیل نامناسب بودن محتوا

پاسخ شما برای پاسخ به این سوال باید وارد حساب‌کاربری خود شوید.
سوال خود را بپرسید

سوالات مشابه

موردی یافت نشد!

پرسش ‌های مرتبط

    بنر تبلیغاتی شما
    بنر تبلیغاتی شما

    تمامی حقوق این وبسایت متعلق به موسسه هوش مصنوعی و تمدن اسلامی (همتا) است.