تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه

آيا به صيغه كردن زن در قرآن اشاره شده است؟


به صيغه كردن زن در قرآن مجيد اشاره شده است: «...فَمَا اسْتَمْتَعتُمْ بِهِ مِنْهنَّ فَاْتُو هُنَّ اُجُورَ هُنَّ فَريضَةً؛ بايد مهر زناني را كه متعه مي‏كنيد بپردازيد»( سوره نساء، آيه 24). در اين آيه -كه درباره نكاح متعه است - شواهد قطعي وجود دارد كه منظور از «استمتاع» در جمله «فمااستمتعتم...» نكاح متعه است: يكي اينكه اگر منظور از كلمه «استمتاع» نكاح متعه نباشد بايد تمتّع جنسي منظور باشد و در اين صورت معناي آيه چنين خواهد شد: «مهر زناني را كه با آنها ازدواج كرده‏ايد و از آنان تمتّع جنسي گرفته‏ايد بپردازيد». اين معني قطعاً نمي‏تواند منظور باشد؛ يكي به اين دليل كه ضمير در «منهنّ» در اين صورت بايد راجع به زناني باشد كه با آنان ازدواج شده است، در صورتي كه در همين آيه قبلاً حكم زنان به طور عموم بيان شده است، نه فقط زناني كه با آنان ازدواج شده است؛ دوم اينكه بهره‏گيري جنسي به هر ترتيبي كه باشد لزوم پرداخت مهر را به دنبال ندارد، بلكه آنچه باعث لزوم پرداخت مهر مي‏شود خود عقد نكاح است. بر اين اساس، دلالت آيه بر عقد متعه قطعي است و ابهامي در آن وجود ندارد. گذشته از آيه در منابع حديثي معتبر اهل‏سنّت و شيعه احاديثي درباره جايز بودن و مشروعيّت عقد متعه وارد شده است. eporsesh.com .

راسخون

مرجع:

ایجاد شده در سه روز پیش



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image