تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
1. «شوّال» در لغت برگرفته از مصدر «شول» است؛ یعنی «شتر ماده دُمش را بالا برد»،[1] و به معنای «بلند و مرتفع شدن»[2] است. از آنجا که هنگام نامگذاری ماههای عربی، این ماه در فصل سیر و شکار رفتن عربها قرار داشت، «شوال» نامیده شد.[3]البته روایتی از پیامبر اکرم(ص) ناظر به آن است که نامیده شدن این ماه به «شوال» به جهت از بین رفتن گناهان مؤمنان در این ماه است.[4]شوّال، دهمین ماه از ماههای قمری در گاهشمار اسلامی بوده و اولین روزش عید فطر میباشد.2. سید ابن طاووس درباره این ماه میگوید: «ورود در ماه شوال مانند ورود در رجب است و مفصلاً بیان کردیم که چگونه باید در آن ماه وارد شد ... زیرا "این ماه، حرام میباشد" و باید آنرا با گفتار و کردار بزرگ بشماری مثل کسی که وارد شهر مکه تا مسجد اعظم آن میشود [و آنرا بزرگ میدارد]...».[5]از متن بالا برداشت میشود که به عقیده سید ابن طاووس، شوال از ماههای حرام است، اما این عقیدهای خلاف مشهور است و در منابعی که جستجو کردیم، فرد دیگری چنین اعتقادی را مطرح نساخته است. البته شاید مستند ایشان در حرام دانستن ماه شوال روایتی باشد که این ماه را از ماههای حرام دانسته، اما محرّم را ماهی حرام نمیداند.[6] سند این روایت سندی حسن و قابل قبول است؛ ولی از جهت محتوا خلاف مشهور و متواتر بین شیعه و اهل سنت بوده[7] و باید متن آنرا توجیه و تأویل برد، چنانکه برخی در صدد تأویل این روایت برآمدهاند.[8]این احتمال را هم میتوان داد که شاید عبارت ابن طاووس این بوده باشد: «شوال، ماه احرام است» که یا سهو قلم صورت گرفته و یا در نسخه خطی بوده و بعداً در نسخه چاپی اشتباهاً «حرام» نوشته شده است. به هر صورت؛ بنابر مشهور و روایات متواتر؛ چهار ماه قمری ذیالقعده، ذیالحجه، محرّم و رجب ماههای حرام هستند.3. درباره اینکه تعداد روزهایی که در ماه شوال بعد از عید فطر مستحب است روزه گرفته شود، به دلیل روایات مختلف، اختلاف نظر وجود دارد؛ به نظر برخی، روزه گرفتن بعد از عید فطر به مدت شش روز مستحب است.[9] برخی، استحباب آنرا از روز چهارم شوال به مدت شش روز دانستهاند.[10] بعضی نیز اصل استحباب آنرا ثابت ندانستهاند.[11] در اینباره هر فردی میتواند به فتوای مرجع تقلید خودش عمل نماید. .
اسلام کوئست
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.