تجسّس، ممنوع!
منبع : پرسمان دانشگاهیان ۱۴۰۳/۷/۹ 11 بازدید

0

در یکی از سوره ها خواندم که « از حال درونی هم تجسس نکنید.» این چه معنایی می دهد؟

دلیل نامناسب بودن محتوا

جواب
0

این واژه قرآنى در سوره حجرات آیه 12 آمده است . توجه شما را به مطالب ذیل جلب مى کنیم : الف - تحقیق و جستجو در امور شخصى افراد از دیدگاه اسلام : از مسائل بسیار مهمى که دین اسلام به آن شدیدا اهتمام دارد ، نگهدارى حرمت و آبروى مسلمین و پرهیز از جستجو و تفتیش عقاید آنها است . تجسس و خبر جویى از اندرون زندگى شخصى مردم جایز نیست و به هیچ کس اجازه داده نشده است که اسرار ولغزشهاى مردم را افشا کند . امنیت و آسایش خاطر همگانى مردم با موارد فوق فراهم مى شود و ادله متعددى شامل آیات و روایات نیز بر عدم جواز چنین مسئله اى دلالت دارد که عبارتند از : . 1 خداوند متعال مى فرمایند « یا ایها الذین امنوا اجتنبواکثیرامن الظن ان بعض الظن اثم ، و لا تجسو ا و لا یغتب بعضکم بعضا ، ایحب احدکم ان یاکل . . . » اى کسانى که ایمان آورده اید از بسیارى گمانها درباره دیگران بپرهیزید ، به راستى که برخى از گمانها گناه است درباره یکدیگر جاسوسى نکنید و بعضى از شما غیبت بعضى نکنند ، آیا کسى از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد ؟ که البته از آن بدتان مى آید . طبق نظر مفسرین منظور از کلمه ( و لا تجسوا ) تحریم کنجکاوى و دنبال کردن لغزشهاى اهل اسلام است چنانچه در مجمع البیان مرحوم طبرسى فرموده است که در پى جستجوى عیبهاى مردم نباشید . امام صادق در این باره مى فرماید اگر کسى لغزشها و گناهانى راکه از مومنین با دو چشم خود دیده و یا با دو گوش خود شنیده باشد و براى دیگران بازگو کند او از مصاریق این آیه شریفه است که مى فرماید : آنان که نقل و پخش کردن کار بد در میان مومنان را دوست دارند ، در آخرت برایشان عذابى دردناک وجود دارد . 1 و پیامبر اسلام نیز مى فرمایند : در باره لغزشهاى مومنین تجسس نکنید ، چون که هر کس لغزشهاى برادران مومن خود را پى جویى کند ، خداوند نیز لغزشهاى خود او را پى جویى خواهد کرد و او را بى آبرو و رسوا خواهد کرد هرچند که در درون خانه اش باشد . 2 امام على در نامه معروف خود به مالک به عنوان حاکم مصر چنین مى نویسد : کم ارج ترین افراد نزد تو باید کسانى باشند که نسبت به کشف و پخش عیوب و اسرار مردم حریص تر و بى باک ترند براى اینکه نوعا مردم داراى عیوبى هستند که حاکم براى پنهان داشتن آنها از همه سزاوارتر است . پس هرگز در صدد کشف کردن آن لغزشهایى که پنهان از تو ( پنهان از حکومت ) صورت گرفته بر نیا . چون تو به عنوان حاکم مسلمین فقط مسئول پاکسازى جامعه از آلودگى هاى آشکار و ظاهرى هستى ، درباره لغزشهاى پنهان مردم خداوند خود داورى خواهد کرد . بنابراین تا آنجا که مى توانى اسرار مردم را پنهان نگه دار تا خداوند نیز اسرار تو را از مردم پنهان نگه دارد . 3 مجموعه آیات و روایاتى که در این زمینه وجود دارد به خوبى بیانگر آن است که از دیدگاه اسلام هرگز نباید حقوق افراد مسلمان با استراق سمع ، تفتیش و تجسس و افشاگرى مورد تعرض قرار گیرد . ب - تحقیق و تفحص در امور شخصى افراد از دیدگاه قانون اساسى : در اصل 23 قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران چنین آمده است : تفتیش عقاید ممنوع است و هسچ کس را نمى توان به صرف داشتن عقیده اى مورد مواخذه قرار داد . و در اصل 25 قانون اساسى نیز آمده است : بازرسى و رساندن نامه ها ، ضبط و فاش کردن مکالمات تلفنى ، سانسور ، عدم مخابره آنها ، استراق سمع و هر گونه تجسس ممنوع است مگر به حکم قانون . ج - موارد استثنا : همچنانکه گذشت اصل کلى از نظر اسلام و قانون اساسى بر عدم جواز تحقیق و تفحص در امور شخصى و مسائل پنهانى افراد جامعه است و حتى براى ماموران امنیتى نیز تفتیش در امور شخصى جایز نیست با این حال از بررسى مجموع آیات و روایات و اصول قانون اساسى مربوط به این موضوع مشخص مى شود که قلمرو محدوده این تحریم فقط اسرار شخصى و خانوادگى است که با مصالح عمومى جامعه هیچ گونه ارتباطى ندارد اما مسائل و امورى که به مصالح عمومى ، امنیت ، استقلال و منافع ملى و حفظ نظام اسلامى ارتباط دارند به ناچار باید در چارچوب مقررات ویژه اى مورد بازرسى و مراقبت قرار گیرد و این از نظر عقل سلیم و شرع مقدس امرى لازم است . و در تمامى حکومت هاى دنیا نیز چنین مواردى بر آزادى هاى فردى ترجیح داده شده است . دولت اسلامى جهت بقاء و اداره هر چه بهتر جامعه و انجام مسئولیت هاى خویش هم باید از اوضاع دولتى و ملتهاى بیگانه و توطئه هاى نقشه هاى آنان مطلع باشد و هم باید تحرکات و برنامه هاى جاسوسان و دشمنان داخلى را زیر نظر داشته باشد و هم جهت حفظ سلامت خود و جلوگیرى از نفوذ عناصر نامطلوب در دستگاههاى مهم و اعمال گزینش صحیح ، از سوابق و عملکرد افراد مسئول اطلاع دقیق داشته باشد . چنانکه امام على در عهد نانه خود با مالک اشتر بعد از آنکه به او دستور داد که کارگزاران و مامورین خود را از میان افراد با حیا و با تجربه ، و از بین خانواده هاى شایسته و پاک و پیشگام در اسلام برگزیند ، راجع به ضرورت اعمال تفتیش در کارها و رفتار آنان چنین مى فرماید : سپس بر رفتار و کردار آنان مراقبت کن و مراقبین و گزارشگران مخفى از افراد راستگو ، باوفا و متعهد بر آنان بگمار . چون مراقبت و بازرسى سرى تو درباره آنان ، آنها را وادار مى کند و انگیزه مى دهد که در منصب خودشان به عنوان یک امانت نگریسته و کارایى بیشترى به خرج دهند ، و با مردم به خوبى و مهربانى رفتار کنند . البته همچنانکه مشخص است اقدام باید توسط دستگاههاى حکومتى و از طریق مجارى قانونى اعمال شود و افراد غیر مسئول به هیچ وجه مجاز به تحقیق و جستجو در امور شخصى دیگران نبوده و چنین اقدامى شرعا حرام و غیر قانونى است . ( 1 ) ( اصول کافى ج 2 / 357 ، کتاب الایمان و الکو ، باب الغیمه والتهمه ، حدیث 2 ) ( 2 ) ( اصول کافى ج 2 / 3355 ، کتاب ایمان و کفر ، باب من طلب ثمرات المومنین ج 5 ) ( 3 ) ( نهج البلاغه نامه 53 )

دلیل نامناسب بودن محتوا

پاسخ شما برای پاسخ به این سوال باید وارد حساب‌کاربری خود شوید.
سوال خود را بپرسید

سوالات مشابه

موردی یافت نشد!

پرسش ‌های مرتبط

    بنر تبلیغاتی شما
    بنر تبلیغاتی شما

    تمامی حقوق این وبسایت متعلق به موسسه هوش مصنوعی و تمدن اسلامی (همتا) است.