تاریخ /

تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه

اگر خانه پيامبر و حضرت علي رو به مسجد باز مي شده است،آيا در حال جنابت مي توانستند از مسجد عبور کنند؟


علاوه بر اين که علماي شيعه درباره فضايل و برتري علي ـ عليه السلام ـ در پيش پروردگار مطالب زيادي نقل کرده اند، علماي اهل سنت نيز با همه سانسور نگاري که در تاريخ روا داشته اند، نتوانستند فضايل امير مؤمنان ـ عليه السلام ـ را کتمان کنند؛ پس از ساخته شدن مسجد النبي در مدينه خانه پيامبر و برخي از اصحاب در اطراف مسجد به ويژه سمت شرقي و طرف بقيع ساخته شد و در همه آنها به مسجد باز مي شد، سال سوم هجری از طرف خداوند دستور رسيد؛ همه درها به جز در نبي و وصي (علي) بسته شود، سيوطي در الآلي و جويني در فرائد السمطين اين روايت را به طرق معتبر نقل کرده اند؛ همه درها بسته شد جز در علي که پيامبر آن را نسبت و علي در هر حال از آن در وارد و خارج مي شد. چنانکه امير مؤمنان خود در شوري که عمر آن را تأسيس کرد براي انتخاب خليفه پس از خود تقدم و برتري هاي خود را مي شمرد به اين مسئله اشاره دارد: آيا مي دانيد هيچ کس جز من اجازه نداشت به مسجد در حال جنابت وارد شود پيامبر خود به صراحت در اين باره فرمود: غير از من و زنانم و علي و فاطمه هيچ کس حق ورود به مسجد را در حال جنابت ندارد. جمعي از علماي اهل سنت مانند سيوطي و ابن حجر عسقلاني در الاصابه، ج4، ص467 به اين مسئله تصريح کرده اند که علي به جهت شايستگي و مقامي که عندالله داشت، از حرمت ورود مستثني شده بود و مي توانست در حال جنابت از مسجد رفت آمد کند. بلاذري در انساب الاشراف به اين مسئله تصريح کرده، ج3، ص232، برخي اعتراض کردند، رسول خدا در جواب فرمود: من در علي را باز نگذاشتم خداوند اين اجازه را به او داده است. بنابراين حکم حرمت ورود جنب به مسجد از سوي خداوند و صاحب شريعت، پيامبر بوده همين حکم به خاطر شأنيت امام اميرالمؤمنين که مقام او را انکار کردند، از سوي خدا در حق ايشان برداشته شده است و اين از اختصاصات حکم خداوند متعال است؛ تا جايگاه علي به همه شناسانده شود. .

مرجع:

ایجاد شده در 1400/10/19



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image