نظر امامان معصوم(ع) درباره افراد ظالم و فحاش و هتاک چیست، و چگونه باید با آنها رفتار کرد؟
منبع : اسلام کوئست ۱۴۰۳/۷/۷ 7 بازدید

0

ائمه معصوم(ع) چگونه درباره افراد ظالم و فحاش توضیح می‌دهند؟ درباره شخصی که به ظاهر حلالیت طلبیده، اما قصد جبران ندارد و بکار خود ادمه می‌دهد؟!

دلیل نامناسب بودن محتوا

جواب
0

اساساً سفارش نخست دین اسلام و به تبع آن پیامبر اکرم(ص) و امامان معصوم(ع) خوش رویی، ملاطفت و مهربانی با مردم، حتی با مخالفان است. این مسئله از نگاه قرآن کریم آن‌چنان مهم است و کاربرد دارد که قرآن خطاب به رسول خدا(ص) می‌فرماید: «فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُم...»؛[1] به سبب رحمت خدا است که تو با آنها این‌چنین خوش‌خوى و مهربان هستى. اگر تندخو و سخت‏دل مى‏بودى از گرد تو پراکنده مى‏شدند. همچنین خداوند خطاب به حضرت موسی و هارون(ع) می‌فرماید: «اذْهَبا إِلى‏ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغى‏* فَقُولا لَهُ قَوْلاً لَیِّناً لَعَلَّهُ یَتَذَکَّرُ أَوْ یَخْشى»؛[2]به سوى فرعون بروید که او طغیان کرده است. با او به نرمى سخن بگویید، شاید پند گیرد، یا بترسد.بنابر این، مشاهده می‌شود که توصیه و سفارش اسلام در برخورد با مخالفان نرمش و ملاطفت است، اگر چه چنین روشی دشوار است: «هرگز نیکى و بدى یکسان نیست. بدى را با نیکى دفع کن، ناگاه(خواهى دید) همان کس که میان تو و او دشمنى است، گویى دوستى گرم و صمیمى است! امّا جز کسانى که داراى صبر و استقامت‌اند به این مقام نمى‌رسند، و جز کسانى که بهره عظیمى (از ایمان و تقوا) دارند به آن نایل نمى‏گردند».[3]قرآن کریم در این آیات می‌فرماید؛ در حالى‌که مخالفان حق سلاحى جز بدگویى، تهمت و افتراء، و انواع فشارها و ستم‏ها ندارند، باید سلاح شما پاکى، تقوا، سخن حق، نرمش و محبت باشد. آنچه را قرآن کریم در این آیات، و در آیات دیگر، به گونه‌ای دیگر بیان کرده، از مهم‌‌ترین و ظریف‌‌ترین و پربارترین روش‌‌هاى تبلیغ به ویژه در برابر دشمنان نادان و لجوج است؛ زیرا هر کس بدى کند انتظار مقابله به مثل را دارد، مخصوصاً افراد بد؛ چون خودشان از این طایفه‌‌اند، و گاه یک بدى را چند برابر پاسخ مى‌گویند، هنگامى که ببینند که طرف مقابل نه تنها بدى را به بدى پاسخ نمى‌‏دهد، بلکه با خوبى و نیکى به مقابله برمى‌‏خیزد، این‌‌جا است که وجدانشان تحت فشار قرار مى‏‌‌گیرد و بیدار مى‌‌‌شود و از رفتار خود شرمنده مى‌‏‌شوند، و براى طرف مقابل عظمت قائل مى‌‌‌‏شوند. و کینه‌‏ها و عداوت‌‌ها به محبت و صمیمیت تبدیل می‌‌شود. شایان توجه است که این یک قانون اکثری است، نه دائمى.البته، روشن است که خوش‌‌رویی، خوش اخلاقی و گذشتن از حق خویش، در برابر افرادی که به فحاشی و ظلم می‌‌پردازند، حد و مرزی دارد. گذشت در مقابل افراد این چنینی تا آن‌‌جا شیوه درست و صحیح است که این گذشت‌‌ها منجر به اصلاح رفتاری آنها شود و آنان را شرمنده از رفتار غیر اخلاقی و غیر انسانی خود نماید.در غیر این صورت، باید در برابر آنها از شدت عمل استفاده کرد؛ زیرا همیشه اقلیتى وجود دارند که از این روش سوء استفاده مى‏‌کنند، و تا با آنها برخورد نشود، دست از اعمال زشت خود بر نمى‌‏دارند: «خدا بلند کردن صدا را به بدگویى دوست ندارد، مگر از آن‌‌کس که به او ستمى شده باشد، و خدا شنوا و دانا است».[4]این موضوع در تمام مسائل زندگی جاری است. امام صادق(ع) در این باره می‌‌فرماید: «هر کس حق کسى را بدهد که حقش را نمی‌دهد، گویا او را به جاى خدا پرستیده است. آن‌حضرت فرمود: به برادرت خدمت کن و اگر تو را به ‌خدمت گیرد، نه، احترامى ندارد، فرمود گفتند: حق کسى را بشناسم که حق مرا نمی‌‌شناسد؟ فرمود: خوبى ندارد...».[5]

دلیل نامناسب بودن محتوا

پاسخ شما برای پاسخ به این سوال باید وارد حساب‌کاربری خود شوید.
سوال خود را بپرسید

سوالات مشابه

موردی یافت نشد!

پرسش ‌های مرتبط

    بنر تبلیغاتی شما
    بنر تبلیغاتی شما

    تمامی حقوق این وبسایت متعلق به موسسه هوش مصنوعی و تمدن اسلامی (همتا) است.