تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
این که چگونه خداوند، زنان پیامبر (ص) را که بعضی به هنگام وفات پیامبر (ص) نسبتا جوان بودند از حق انتخاب همسر، بعد از وفات پیامبر (ص) محروم ساخته است، با توجه به فلسفه این تحریم روشن میشود، زیرا: 1- چنان که از شأن نزول آیه میدانیم، بعضی به عنوان انتقامجویی و توهین به ساحت مقدس پیامبر (ص) چنین تصمیمی را گرفته بودند و از این راه میخواستند ضربهای بر حیثیت آن حضرت وارد کنند. 2- اگر این مساله مجاز بود، جمعی به عنوان اینکه همسر پیامبر (ص) را بعد از او در اختیار خود گرفتهاند، ممکن بود این کار را وسیله سوء استفاده قرار دهند و به این بهانه موقعیت اجتماعی برای خویش دست و پا کنند و یا به عنوان اینکه آگاهی خاص از درون خانه پیامبر (ص) و تعلیمات و مکتب او دارند به تحریف اسلام پردازند و یا منافقین مطالبی را از این طریق در میان مردم نشر دهند که مخالف مقام پیامبر باشد. (دقت شود). این خطر هنگامی ملموستر میشود که بدانیم گروهی خود را برای این کار آماده ساخته بودند، بعضی آن را به زبان آورده و بعضی شاید تنها در دل داشتند. از جمله کسانی را که بعضی از مفسران اهل سنت در اینجا نام بردهاند، طلحه است [1] . خداوندی که بر اسرار نهان و آشکار آگاه است، برای بر هم زدن این توطئه زشت یک حکم قاطع صادر فرمود و جلو این امور را به کلی گرفت و برای تحکیم پایههای آن به همسران پیامبر (ص) لقب ام المؤمنین داد تا بدانند ازدواج با آنها همچون ازدواج با مادر خویش است! با توجه به آنچه گفته شد، روشن میشود که چرا همسران پیامبر (ص) لازم بود از این محرومیت استقبال کنند؟ در طول زندگی انسان گاه مسائل مهمی مطرح میشود که به خاطر آنها باید فداکاری و از خودگذشتگی نشان داد و از بعضی از حقوق حقه خود چشم پوشید، به خصوص اینکه همیشه افتخارات بزرگ مسئولیتهای سنگینی نیز همراه دارد، بدون شک همسران پیامبر (ص) افتخار عظیمی از طریق ازدواجشان با پیامبر (ص)کسب کردند، داشتن چنین افتخاری نیاز به چنین فداکاری هم دارد. به همین دلیل زنان پیامبر (ص) بعد از او در میان امت اسلامی بسیار محترم میزیستند و از وضع خود بسیار راضی و خشنود بودند و آن محرومیت را در برابر این افتخارات ناچیز میشمردند. [2] .
پایگاه اطلاع رسانی حوزه
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.