پیامبر جن ها /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

کلمه‌ی جن در اصل به معنی چیزی است که از حس انسان پوشیده باشد۱و جن هم موجودی است ناپیدا که مشخصات زیادی برای او در قرآن ذکر شده است که پاره‌ای از آن را می‌آوریم: ۱- جن موجودی است که از شعله‌ی آتش آفریده شده، بر خلاف انسان که از خاک آفریده شده است. «و خلق الجان من مارج من نار.»۲ ۲- دارای علم و ادراک و تشخیص حق از باطل و قدرت منطق و استدلال هستند. ۳- گروهی از آنها مؤمن صالح و گروهی کافرند. «و انا منا الصالحون و منا دون ذلک.»۳ ۴- آنها دارای حشر و نشر و معادند.۴


کلمه‌ی جن در اصل به معنی چیزی است که از حس انسان پوشیده باشد1و جن هم موجودی است ناپیدا که مشخصات زیادی برای او در قرآن ذکر شده است که پاره‌ای از آن را می‌آوریم: 1- جن موجودی است که از شعله‌ی آتش آفریده شده، بر خلاف انسان که از خاک آفریده شده است. «و خلق الجان من مارج من نار.»2 2- دارای علم و ادراک و تشخیص حق از باطل و قدرت منطق و استدلال هستند. 3- گروهی از آنها مؤمن صالح و گروهی کافرند. «و انا منا الصالحون و منا دون ذلک.»3 4- آنها دارای حشر و نشر و معادند.4 5- آنها قدرت نفوذ در آسمان‌ها و خبرگیری و استراق سمع داشتند و بعداً ممنوع شد. «و انا کنا نفوذ منها مقاعد مسمع. فمنه یستمع الا ان یجد له شهاباً رصدا.»5 6- آنها با بعضی از انسان‌ها ارتباط برقرار می‌کردند و با آگاهی محدودی که نسبت به بعضی از اسرار نهایی داشتند به اغوای انسان‌ها می‌پرداختند. «و انه کان رجال من الانس یعوذون برجال من الجن فزادهم رهقا.»6 7- در میان آنها افرادی یافت می‌شود که از قدرت زیادی برخوردارند. همان گونه که در میان انسا‌ن‌ها نیز چنین است. «قال عفریت من الجن انا اتیک به قبل از تقوم من مقامک.»7 8- آنها قدرت به انجام بعضی کارهای مورد نیاز انسان دارند. «و من الجن من یعمل بین یدیه باذن ربه... یعملون له ما یشاء من محاریب و تماثیل و جفان کالجواب.»8 9- خلقت آنها قبل از خلقت انسان بوده است. «و الجان خلقناه من قبل.»9 10- آنها دارای زن و مرد هستند. «رجال من الجن.»10 و اما در رابطه‌ با جواب سؤال شما باید عرض کنیم، بر طبق آیه‌ی قرآن گروهی از جن که مسخر حضرت سلیمان بودند افرادی باهوش، فعال، هنرمند و صنعت‌گر با مهارت‌های مختلفی بودند11 و حالا آیا این جنیان پیامبرشان حضرت سلیمان بود یا نه در قرآن هیچ اشاره‌ای بر آن نشده، فقط آن چیزی که قطعی است این می‌باشد که در زمان پیغمبر اسلام(ص) گروهی از آنها به پیامبر ما ایمان آوردند که برای نمونه دو قضیه را نقل می‌کنیم: در مورد شأن نزول سوره‌ی جن علماء فرموده‌اند: پیامبر از مکه به سوی بازار عکاظ در طائف آمد تا مردم را در آن مرکز اجتماع بزرگ به سوی اسلام دعوت کند. اما کسی به دعوت او پاسخ مثبت نداد. در بازگشت به محلی رسید که آن را وادی جن می‌گفتند. شب را در آنجا ماند و تلاوت قرآن می‌فرمود. گروهی از جن شنیدند و ایمان آوردند و برای تبلیغ به سوی قوم خود بازگشتند.12 بعد از وفات ابوطالب کار بر رسول خدا سخت شده، به سوی طائف عزیمت کرد. تا یارانی پیدا کند، اشراف طائف شدیداً او را تکذیب کردند و آنقدر از پشت سر سنگ به پیامبر زدند که خون از پاهای مبارکش جاری شد. خسته و ناراحت به کنار باغی آمد و سرانجام غلام صاحبان آن باغ که عداس نام داشت، به حضرت ایمان آورد: پیامبر به سوی مکه باز می‌گشت شبانه به نزدیک نخلی رسید. مشغول نماز شد و در اینجا بود که گروهی از اجنه از اهل یمن از آنجا می‌گذشتند. صدای تلاوت قرآن حضرت را در نماز صبح شنیدند و ایمان آوردند.13 نتیجه اینکه: با توجه به آیات قرآن جنیان غیر از پیامبر ما از خودشان پیامبری نداشتند و عده‌ای از آنها به پیامبر ایمان آوردند و عده‌ای کافر بودند. 1- تفسیر نمونه، ج1، ص68. 2- سوره‌ی الرحمن، آیه‌ی15. 3- سوره‌ی جن، آیه‌ی11. 4- همان، آیه‌ی15. 5- همان، آیه‌ی9. 6- همان، آیه‌ی6. 7- سوره‌ی نمل، آیه‌ی39. 8- سوره‌ی سبأ، آیه‌ی13 ـ 12. 9- سوره‌ی حجر، آیه‌ی27. 10- سوره‌ی جن،‌ آیه‌ی6. 11- سوره‌ی سبأ، آیه‌ی82 و سوره‌ی ص. 12- تفسیر نمونه، ج25، ص100. 13- مجمع البیان، ج9، ص92. جهت مطالعه‌ی بیشتر به تفسیر نمونه مراجعه شود. 1- تفسیر نمونه، ج11، صص79 و 68. 2- همان، ج22، ص389، ج23، صص475 و 119. 3- همان، ج13، ص475 و ج18، ص37 و ج19، ص287. 4- همان، ج25، صص102 ـ 115 و 157 به نقل از اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image