0

انسان چگونه مي تواند ظاهر و باطن يكساني داشته باشد؟

دلیل نامناسب بودن محتوا

جواب
0

باطن و ظاهر ما حالات مختلفی می توانند داشته باشند: الف) باطن حقيقي (فطرت): باطن همة انسان ها ابتداً سالم است همة انسان ها فطرتاً دنبال حقيقت مي گردند، خداجو مي باشند و از دورنگي ها فراري‌اند. اما برخي از امور هستند كه باعث مي شوند اين گوهر و آئينه حقيقت نما زنگار بگيرد. از جمله آنها مي توان به موارد زير اشاره كرد: 1. ارتكاب گناهان. 2. توجه به وسوسه هاي شيطان و دوستان شيطان صفت. 3. غفلت از آخرت. 4. توجه به دنياي زودگذر. ب) باطن خوب و ظاهر بد: گاهي انسان نيّت خوبي دارد، اما ظاهر او اين حقيقت را نشان نمي دهد كه لازم است تلاش شود انسان با باطن خويش بر روي رفتار و ظواهرش نيز اثر مثبت بگذارد. به عنوان مثال خانمي كه از صميم قلب خداوند را دوست دارد و به دستورات الهي توجه دارد، اما در ظاهر حريم رفتارهايش را با نامحرم حفظ نكند، مورد تهمت قرار مي گيرد و متدينان تصور مي كنند كه او انسان گنهكاري است. البته اگر انسان با انديشه و تأمل به خدا توجه كند و به آثار و نعمت هاي او دقت كند، نيّت و باطن خوب او بر ظاهرش اثر مي گذارد، به گونه اي كه ظاهر و باطنش يكي مي شود. ج) ظاهر خوب و باطن بد: گاهي انسان ها نيت بدي دارند، ولي طوري وانمود مي كنند كه انگار قصد آنها خوب و خير است. در ظاهر امر به معروف مي كنند، اما هدفشان خورد كردن شخصيت فرد و تحقير او نزد ديگران است، در ظاهر به يتيم و فقير توجه مي كنند، اما در باطن دنبال جلب توجه مردم و عوام فريبي است كه اين امر از قسمت دوم (باطن خوب و ظاهر بد) بسيار بدتر است. مثل منافق، رياكار... حال با توجه به اين مسائل به اصل سؤال مي پردازيم، چه كنيم ظاهر و باطن يكساني داشته باشيم؟ راهكارهاي عملي 1. توجه به ضررهاي اخروي دورويي، دروغ، نفاق و ريا: در روايت داريم كسي كه دورو و دوزبان است، نزد مردم خوب و پشت سرشان بدگويي مي كند، با زباني از آتش محشور مي شود. و بدتر از آن شرمساري نزد خداوند مهربان است. 2. توجه به ضررهاي دنيوي دورويي، دروغ، نفاق و ريا: الف) اين افراد بخاطر اينكه پيوسته دنبال منافع خود هستند، به ديگران توجه نمي كنند و حق ديگران را رعايت نمي كنند، به همين خاطر در درازمدت مورد تنفر افراد و حتي نزديكان خود مي شوند. ب) بيماري هاي جسمي و روحي: اين افراد هيچ گاه به آرزوهاي طولاني خود نمي رسند، هميشه در درون خود احساس كوچكي و حقارت مي كنند، هميشه از پيشرفت ديگران ناراحت اند و غم و غصه مي خورند و آرامش رواني خود را از دست مي دهند. از سوي ديگر آنها اگر به همه دروغ بگويند و همه را فريب دهند، نمي توانند وجدان و فطرت خود را فريب دهند. پس هميشه در درونش بين دروغ ها، نفاق ها و وجدانش تعارض و جنگ است و پيوسته مورد ملامت وجدان خود مي شود. به همين خاطر هميشه دچار مشكلات جسماني و مشكلات روان تني (مثل زخم معده، سردرد و...) مي شوند. 3. دوستان سالم: اگر انسان با افرادي دوست شود كه ظاهر و باطن يكساني دارند، پيوسته تشويق مي شود كه با صفات او همانندسازي كنند و از نصيحت ها و خيرخواهي هاي دوستان نيز كمك مي گيرند. 4. دوري از دوستان ناسالم و مجالس گناه: دوستان ناسالم انسان را در دور شدن از ظاهر و باطن يكسان تشويق مي كنند و تلاش مي كنند براي اهداف شهواني خود رياكاري كنند، دروغ بگويند و ما را همرنگ خود كنند. 5. توجه به آثار مثبت صداقت و اخلاص: الف) محبوب خداوند و خلق خدا شدن ب) زياد شدن دوستان ج) دور شدن افراد بد از انسان د) آرامش رواني بخاطر توجه به خدا و عدم فزون خواهي 6. غفلت زدايي: ما بايد با توجه به موعظه، سخنراني هاي مذهبي مطالعة كتب اخلاقي و همنشيني با صالحان غفلت زدايي كنيم، اين حالت تذكر باعث مي شود كه ما هميشه در حال بيداري باشيم و وسوسه هاي شيطان در ما اثر نگذارد، البته اين كارها بايد كم و هميشگي باشد (نه تندروي و نه كندروي). 7. طمع نداشتن به مال مردم و قناعت كردن به داشته خود. 8. رضايت خدا را بر رضايت خلق او ترجيح بدهيم. 9. دعا و توسل: از خدا و ائمه ـ عليهم السّلام ـ بخواهيم كه ما را در راه رسيدن به مال و غلبه بر شيطان و هواي نفس كمك كند. 10. توجه به كرامت و فضيلتي كه خداوند به انسان بخشيد و بر او عزت داده، در روايت داريم كسي كه نفس او نزد خودش خوار شد و در خود احساس بي شخصيتي كرد از شرّ او ايمن نباشيد. 11. خودشناسي: امام علي(ع) مي فرمايد « معرفه النفس انفع المعارف؛ شناخت خويشتن، سود مندترين منافع است.» انسان اگر خود واقعي و پاك خود را بشناسد، به مرحله اي مي رسد كه ظاهر و باطنش يكي مي شود، و اصلاً دوست نمي دارد كه دورو باشد.

دلیل نامناسب بودن محتوا

پاسخ شما برای پاسخ به این سوال باید وارد حساب‌کاربری خود شوید.
سوال خود را بپرسید

سوالات مشابه

موردی یافت نشد!

پرسش ‌های مرتبط

    بنر تبلیغاتی شما
    بنر تبلیغاتی شما

    تمامی حقوق این وبسایت متعلق به موسسه هوش مصنوعی و تمدن اسلامی (همتا) است.