تخمین زمان مطالعه: 1 دقیقه
اینکه تولد انسان و ایجاد همه موجودات به دست خداوند است و تا او نخواهد نمی شود، درست است. ولی باید دانست که نحوه تعلق اراده خداوند به موجودات و آثار و افعال آنان همیشه مستقیم نیست بلکه از طریق اسباب و ابزار خاص آن جاری می شود و این هم شکی نیست که آن اسباب و آثار آنان از خود خداوند است. اسباب و آثار آنان گاهی اختیاری است مثل فعالیت های آدمی و گاهی بدون اختیار ظاهری مثل سوزاندن آتش و روان بودن آب. اراده تکوینی خداوند هم شامل حال اطاعت می شود و هم معصیت. هم خوب و هم بد. یعنی خداوند اراده کرده است و خواسته است که انسان با اختیار خود هم بتواند کار خوب انجام دهد و هم کار بد. مثلا هم می تواند از تولید مثل جلوگیری کند و هم بتواند جلوگیری نکند. این اراده و خواست خداوند است که انسان چنین قدرتی داشته باشد. پس اگر آدمی بخواهد تولید مثل کند، خواست خداوند است و اگر نخواهد هم، خواست خداوند است. البته ممکن است خداوند از یکی از این افعال راضی و از دیگری ناراضی باشد. .
پایگاه اطلاع رسانی حوزه
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.