تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
براساس آيات و روايات، حقيقت آن است كه اگر آدمي، در مجموع رو به خدا داشته و خداخواه، مؤمن، و دوستدار حضرت رسول اكرم(ص) و اهل بيت(ع) باشد؛ ولي در اينجا خود را از آلودگيها و تعلّقات پاك نسازد، در قيامت با عذابها و فشارها رو به رو بوده و به طبقه اعلاي جهنم خواهد رفت كه اگر به باطنش بنگري، بهشت خواهد بود. جهنم، اسفلالسافلين است كه عمقش نهايت ندارد و جهنميان راه گريزي از آن ندارند. مؤمن گناهكار، در اين جهنم موقت - كه موقفي براي اهل بهشت و باطنش نور و رحمت است - مدتي قرار خواهد گرفت تا بدين عذابها تطهير شود و به عالم نور قدم بگذارد. نگا: بحارالانوار، ج 8، ص 352 و 353، روايت 2. براساس روايتي از امام صادق(ع)، انسانها در قيامت سه دستهاند: 1. يك دسته، كسانياند كه در عالم حشر - آن گاه كه مردم درگير مواقف و عوالم حشراند - تحت سايه خداوند و در جوار قرب حق خواهند بود و نياز به طي آن عوالم و مواقف ندارند؛ چون آن مراحل را در اين دنيا پشت سر گذاشتهاند. 2. گروه ديگر انسانهايياند كه بايد از حساب و عذاب و جهنم موقت بگذرند تا پس از تطهير و تسويه در عالم قيامت، به خدا برسند. 3. عدهاي ديگر انسانهايياند كه چون مجموع وجودشان، رو به غير خدا داشته و در حال فرار از خدا بودهاند، به قعر جهنم فرو خواهند رفت. همان، ج 7، ص 183، روايت 31. بنابراين عدهاي مستقيم، وارد بهشت و بهشتها ميشوند و هرگز از آن خارج نميشوند؛ عدهاي پس از گذر از مواقف - از جمله جهنم موقت - وارد بهشت ميگردند. عدهاي نيز در جهنم جاودانه، جاي خواهند گرفت. eporsesh.com .
راسخون
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.