تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه
یکم . پیش نویس قانون اساسى موافقت حضرت امام ( ره ) با پیش نویس قانون اساسى ، به هیچ وجه به معناى تأیید محتواى کلى آن نبود . از این رو موضوع مطرح شده در قسمت اول پرسش به هیچ وجه صحیح نیست و امام خمینى ( ره ) پیش نویس قانون اساسى را تصویب نکردند . اصولاً در این مرحله از پى گیرى تدوین قانون اساسى سخنى از تصویب در کار نبوده است . تأیید ضمنى امام فقط ناظر بر این است که این متن مى تواند مبنایى صرفا پیشنهادى براى تسریع در کار و بحث و بررسى مجلس خبرگان باشد . امام خمینى از آغاز بر این اعتقاد بودند که علاوه بر تهیه پیشنویس براى تسریع در کار ، همه حق دارند در مورد پیش نویس قانون اساسى راى و نظر دهند و در مرحله بعد قانون اساسى مى بایست پس از بررسى پیش نویس و پیشنهادات مختلف ، توسط خبرگان منتخب مردم تصویب شده و به رفراندوم و تصویب نهایى مردم گذاشته شود و از سوى دیگر با جدیت تاکید داشتند که قانون اساسى باید به صورت تام و تمام اسلامى باشد . چنانکه مى فرمایند « قانون اساسى ما باید اسلامى باشد و اگر حرفى از اول اسلامى نباشد نه من راى خواهم به آن داد نه ملت . » ( صحیفه نور ، ص 218 ، 1358 / 4 / 29 ) . از این رو تهیه پیش نویس تنها یکى از مراحل متعدد قانون اساسى بود و تأیید آن از سوى امام نه به معناى تصویب نهایى ، بلکه براى تسریع در کار و طى کردن سایر مراحل از قبیل بررسى و تصویب توسط خبرگان قانون اساسى و آراء مردمى بود . و بالآخره اینکه آنچه که لازم است به صورت فصل الخطاب در این زمینه توجه داشت مطابقت اصل مترقى ولایت فقیه با آموزه هاى اصیل اسلامى ، دیدگاههاى فقهاى عظام شیعه از جمله حضرت امام ( ره ) - که در آثار مختلف ایشان قبل و بعد از قانون اساسى وجود دارد ج و همچنین تأیید نهایى آن توسط آراء مردمى ( حدود % 79 افراد واجد الشرایط ) و حمایت هاى قاطعانه آنان از این اصل دینى از ابتداى انقلاب تا کنون مى باشد . ( . ک : سرگذشت قانون اساسى در سه کشور ایران ، فرانسه و آمریکا ، محمد زرنگ ، تهران : مرکز اسناد انقلاب اسلامى ، 1384 ، صص 146 - 150 ) دوم دورهاى نبودن رهبرى دو هدف عمده را مىتوان در مکانیسم دورهاى بودن مسئولیتها که در نظامهاى سیاسى مرسوم است بر شمرد که عبارتند از : . 1 جلوگیرى از مفاسد صاحبان قدرت . 2 چرخش نخبگان و استفاده از نیروى انسانى کاراتر . اما در نظام اسلامى مکانیسمى که براى گزینش ، نظارت و برکنارى ولىفقیه در نظر گرفته شده است تضمینهاى به مراتب مطمئن و کارآمدترى را در جهت کنترل صاحبان قدرت ، و استفاده بهتر از نخبگان و افراد واجد شرایط رهبرى ، در بر دارد . بر این اساس درباره دوره نبودن رهبرى در قانون اساسى گفتنى است : {J یک . J} ولىفقیه جامعالشرایط از ویژگىهایى برخوردار است که ریاستهاى نظامهاى سیاسى دیگر از آن بىبهرهاند . رهبر درنظام اسلامى از سازوکارهاى قوى درونى کنترل قدرت همچون عدالت و اسلام شناسى برخوردار است و این دو علاوه بر مکانیزمبیرونى کنترل قدرت که در قانون اساسى وجود دارد ، به صورت جدّى رهبر را در برابر آفات قدرت ایمن مىسازد 1 . {J دو . J} اساساً رهبرى در اسلام ، نه مادامالعمر که مادام الصلاحیت است 2 . به این معنا که ولىفقیه تا زمانى که صفات ولایت فقیه را دارا مىباشد از مشروعیت برخوردار است . اگر صفات را از دست داد حتى اگر یک سال رهبر باشد ، از ولایت ساقط مىشود . و براساس اصل یکصد و یازدهم قانون اساسى ، خبرگان برکنارى او را اعلام و رهبر جدید را انتخاب مىنمایند . {J سه . J} ولایت فقیه در امتداد ولایت پیغمبر وائمهمعصومین ( علیهمالسلام ) است بنابراین ولىفقیه منصوب از سوى مردم نیست که آنان بتوانند او را به دلیل شرایط خاصى که خود منظور مىکنند ، مثل گذشت مدت زمان خاص ، او را کنار بگذارند . و به علاوه در دلایل نصب فقیه هیچ قیدى و محدودیتى از این نظر ، براى ولایت فقیهان در نظر گرفته نشده است . {J چهارم . J} و بالأخره در مورد چرخش نخبگان و جانشینى اصلح به جاى رهبر موجود نیز نیازى به دورهاى شدن رهبرى نیست زیرا بنا بر اصل یکصد و یازدهم اگر معلوم شود که رهبر از صفات و ویژگىهاى اولیه جدا شده و اصلحیت او براى خبرگان زیر سوال برود ، مجلس خبرگان ملزم است که شخص اصلح را به جاى او بگمارد . خصوصا به توجه به این حقیقت که رهبرى در نظام ارزشى اسلام ، یک تکلیف سنگین است که افراد شایسته این مقام همواره از قبول این مسئولیت بزرگ گریزان هستند و ولع و شیفتگى که در نظامهاى بشرى نسبت به رهبرى و ریاست بر جامعه وجود دارد در نظام و جامعه الهى رنگى ندارد 3 . ( 1 ) . ک : حمید رضا شاکرین ، حکومت دینى ، قم : انتشارات پارسایان ، 1382 ، صص 134 ، ج . 148 ( 2 ) . ک : ولایت فقیه ، ولایت فقاهت و عدالت ، پیشین ، ص 408 و 409 مجله علوم سیاسى ، سال اول ، ش 3 ، ص . 20 ( 3 ) . ک : چرا ولایت فقیه دورهاى نیست ؟ حجهالاسلام باقرزاده ، سایت حلقه .
.
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.