تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
اگر مجسمه انسان عریان به گونهای باشد که معمولاً محرّک شهوت است، نگاه عمدی به آن - بنابر احتیاط - جایز نیست.ضمائم:پاسخ دفاتر مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[1]حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):اگر مستلزم مفسده و ریبه باشد، جایز نیست.حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):با شهوت جایز نیست بلکه بدون شهوت بنا بر احتیاط واجب جایز نمیباشد.حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی):اگر نوعاً محرک باشد جایز نیست.حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):احتیاط، ترک است.حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته):1. اگر مجسمۀ زن مسلمانی باشد که او را میشناسد، نگاه کردن به عورت و قسمتهایی از بدن که وی معمولاً آنها را میپوشاند، چه با لذت و چه بدون لذت حرام است و نگاه به سایر قسمتها بدون قصد لذت اشکال ندارد و اگر او را نمیشناسد، نگاه کردن به عورت وی حتی بدون لذت حرام است ولی نگاه به غیر از عورت بدون قصد لذت حرام نیست.2. اگر مجسمۀ مرد مسلمان باشد، نگاه کردن به عورت وی حتی بدون لذت حرام است، ولی نگاه به غیر از عورت بدون قصد لذت حرام نیست.3. اگر مجسمۀ زن یا مرد غیر مسلمان باشد، بنا بر احتیاط واجب، نگاه کردن به عورت وی حتی بدون لذت، حرام است ولی نگاه به غیر از عورت بدون قصد لذت حرام نیست.4. اگر مجسمۀ یک آدم خیالی و غیر واقعی باشد، نگاه کردن به بدنش بدون قصد لذت، حرام نیست.لینک به سایت استفتائات .
اسلام کوئست
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.