تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه

می خواستم تمام احکام زنا را بدانم، می خواهم بدانم در چه صورت کسی را سنگسار می کنند و آیا توبه را در این مورد خدا قبول می کند و یا باید حتما حد و یا سنگسار شود؟


زنا و رابطه نامشروع با زنان یکی از مفاسد بزرگ اجتماعی است که باعث خسارت های جبران ناپذیر است به همین جهت اسلام آن ر ا حرام دانسته و با آن شدیداً مبارزه نموده است. [1] اولین و بهترین راه برای نجات   از این مهلکه عظیم راه پشیمانی و توبه در درگاه الهی است براین اساس افراد گناهکار وظیفه دارند اسرار خود را حفظ کرده و تنها در پیشگاه خدای توبه پذیر مهربان به گناه خود اعتراف کرده وتوبه نمایند. حدّ زنا در صورتی اجرا می شود که عمل زنا در دادگاه صالحه ثابت شده باشد و اگر در دادگاه ثابت نشود یا قبل از اثبات آن زانی واقعاً بین خود و خدای خود توبه کرده باشد حدّی بر او جاری نمی شود. [2] و انشاءا... توبه او مورد قبول درگاه الهی است. عمل زنا تنها ازیکی از راه های زیر قابل اثبات می باشد: 1- شهادت چهار شاهد عادل مرد که شهادت بدهند با چشم خود این عمل را به صورت کاملاً واضح دیده اند. [3] ( با شهادت سه شاهد عادل مرد ثابت نمی شود. همچنین با شهادت به اینکه دیدم این دو نفر در آغوش هم هستند زنا ثابت نمی شود.) 2- شهادت سه شاهد عادل مرد و دو زن 3- با شهادت دو شاهد عادل مرد و چهار زن فقط زنایی ثابت می شود که موجب حد غیر سنگسار است. 4- چهار مرتبه اقرار شخص زانی (با دو و سه مرتبه اقرار به زنا موجب حدّ نمی‌شود.) [4] لازم به تذکر است که مجازات رجم (سنگسار) درمورد زنا کاری است که در زمان زنا محصن یا محصنه باشد (متأهل بوده و امکان دسترسی به همسر خود را داشته باشد.) و با یک فرد بالغ و عاقل عمل شنیع زنا را انجام داده باشد. [5] اما غیر این مورد مجازات رجم ندارد. برای آگاهی بیشتر به نمایه حکم زنا با زن شوهر دار سؤال 2688 (سایت: 3319) مراجعه فرمائید. این سؤال، پاسخ تفصیلی ندارد. [1] اقتباس از سؤال شماره 2688 (سایت: 2914) . [2] تحریر الوسیلة، ج‌2، ص: 462،مسألة 16 ،"یسقط الحد لو تاب قبل قیام البینة رجما کان أو جلدا" [3]   تحریر الوسیلة، ج‌2، ص: 461 مسألة 10 ،"لا بد فی شهادة الشهود علی الزنا من التصریح أو نحوه..." [4] . تحریر الوسیلة، ج‌2، ص: 461،مسألة 9 ،"یثبت الزنا بالبینة، و یعتبر أن لا تکون أقل من أربعة رجال أو ثلاثة رجال و امرأتین. " [5] تحریر الوسیلة، ج‌2، ص: 464،"الثانی- الرجم فقط،فیجب علی المحصن إذا زنی ببالغة عاقلة، و علی المحصنة إذا زنت ببالغ عاقل إن کانا شابین، و فی قول معروف یجمع فی الشاب و الشابة بین الجلد و الرجم، و الأقرب الرجم فقط. " .

موتور جستجوی پرسش و پاسخ دینی امین

مرجع:

ایجاد شده در 1401/04/03



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image