تسخیر جن /

تخمین زمان مطالعه: 8 دقیقه

سلام.آیا امکان اینکه انسان مورد حمله وتسخیر اجنه باشد هست -التماس دعا


در مواردی اگر خود انسان به آنها اجازه دهد، بله ممکن است.ابتدا مناسب است اطلاعاتی از جن مطرح گردد: در عالم هستى برخى از موجودات غیرمحسوس اند و به حواس طبیعى و عادى قابل درک نیستند. یکى از این موجودات جن است. جن که در اصل معنا مفهوم «پوشیدگى» دارد، از چشم انسان پوشیده است. قرآن وجود این موجود را تصدیق کرده و سوره اى به نام «جن» نیز در قرآن وجود دارد. در قرآن گاهى از این موجود به «جان» نیز یاد مى شود (الرحمن، آیه ۳۹ و حجر، آیه ۲۷).۱ـ جن موجودى است که از آتش آفریده شده، بر خلاف انسان که از خاک آفریده شده است. «وخلق الجان من مارج من نار»(الرحمن/۱۵)۲ـ داراى علم و ادراک و تشخیص حق از باطل، و قدرت منطق و استدلال است.(آیات مختلف سوره جن)۳ـ داراى تکلیف و مسؤولیت است.( (ذاریات، آیه( ۵۶)۴ـ گروهى از آنها مؤمن صالح، و گروهى کافرند. «و إنا منا الصالحون و منا دون ذلک»( جن، آیات ۱۱ و ۱۴ و ۱۵ - احقاف، آیه۳۱)۵ـ آنها داراى حشر و نشر و معادند. «وأما القاسطون فکانوا لجهنم حطبا»(جن/ ۱۵)-۶ آنها زندگى مى کنند و مى میرند (احقاف، آیه ۱۸)۷ـ آنها قدرت نفوذ در آسمانها و خبرگیرى و استراق سمع داشتند، و بعدا از این کار منع شدند و قدرت خود را از دست دادند. «و إنا کنا نقعد منها مقاعد للسمع فمن یستمع الان یجد له شهابا رصدا»(جن/۹)۸ـ آنها می توانند با بعضى انسانها ارتباط برقرار کنند، و با آگاهى محدودى که نسبت به بعضى از اسرار نهانى دارند، به اغواى انسانها بپردازند. «وإنه کان رجال من الإنس یعوذون برجال من الجن فزادوهم رهقا»(جن/۶)۹ـ در میان آنها افرادى یافت مى شوند که از قدرت زیادى برخوردارند، همانگونه که در میان انسانها نیز چنین است. «قال عفریت من الجن أنا آتیک به قبل أن تقوم من مقامک» یعنی یکى از گردنکشان جن به سلیمان گفت من تخت ملکه سبا را، پیش از آنکه از جاى برخیزى، از سرزمین او به اینجا مى آورم.(نمل/۳۹)۱۰ـ مسخّر انسان مى گردند. البته در این رابطه تنها در قرآن به قضیه حضرت سلیمان اشاره شده است که علاوه بر پرندگان، وحوش و انسان ها،جن ها نیز در اختیار و به فرمان حضرت سلیمان بودند )نگا: نمل آیات ۱۷ تا ۳۹ - سبأ، آیه ۱۴ - ۱۲ - انبیاء، آیه ۸۲ -۸۱ )۱۱ـ خلقت آنها در روى زمین قبل از خلقت انسانها بوده است. « و الجان خلقناه من قبل»( حجر، آیه ۲۷ - الرحمن، آیه ۱۵)۱۲ - بعضى از آنها مرد و مذکر و پاره اى دیگر زن و مؤنث هستند و تولید نسل نیز مى کنند (جن، آیه ۶(در روایات آمده است که جن مؤمن براى پیامبران و امامان، مسخر مى شوند و خدمت مى کنند و کسانى که به اذن الهى ولایتى دارند نیزمى توانند جنیان کافر را تحت فرمان خویش درآورند، )نگا: مصباح یزدى، محمد تقى، معارف قرآن، مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى، قم، چاپ دوم ۱۳۷۸ - ص ۳۱۲ – ۳۱۳ (از پاره اى آیات قرآنى و روایات معلوم مى شود که جنیان به پیامبر خدا(ص) ایمان آورده اند (جن، آیه ۱ - احقاف، آیه (۳۲ ( ۲۹-)ویژگیهاى دیگری هم می توان با جستجوی در قران و روایات از جن و جنیان بدست آورد. بعلاوه از آیات قرآن به خوبى استفاده مى شود که، بر خلاف آنچه در افواه مردم عوام مشهور است که آنها را از ما بهتران مى دانند، انسان نوعى است برتر از جن؛ به دلیل اینکه تمام پیامبران الهى از انسانها برگزیده شدند، و این اجنه بودند که موظف به ایمان به پیامبر اسلام و تبعیت از او شدند. اصولا واجب شدن سجده در برابر آدم(ع) بر شیطان، که بنا به تصریح قرآن در آن روز از بزرگان طایفه جن بود (کهف/۵۰)، دلیل بر فضیلت نوع انسان بر نوع جن مى باشد.با در نظر گرفتن مطالب فوق، به نکات ذیل نیز توجه نمائید:الف) جن از آن جهت که جسم لطیف و از جنس آتش است، کارهایی می تواند انجام بدهد که انسان قادر به انجام آن نیست، و از اینرو از لحاظ قدرت، تا حدی و از جهاتی بر انسان برتری دارد ولی از جهت توان علمی انسان بالا تر است .ب) انسان بر جن برتری داشته و اشرف مخلوقات است. از اینرو نباید خود را تحت تسخیر آنان قرار دهد. لذا آنچه امروزه به نام تسخیر جن نامیده می شود، در واقع ، از نظر ماهیت تسخیر انسان است و نه جن،و از نظر ارزشی نیز کار صحیحی نیست، چرا که تسخیر کننده با آن، در حقیقت، جن را بر خود مسلط کرده است.ج) معمولا، جن های صالح به دنبال رابطه با انسان نیستند، بلکه در پی انجام تکالیف الهی خود هستند؛ ولی جن های ناصالح با انسان رابطه برقرار کرده و در مقابل اطلاعات و یا خدماتی که به انسان می رسانند، از او تقاضای انجام اعمال خلاف و گناهان کبیره ای ـ همچون بی احترامی به مقدسات و ـ می کنند. گاهی از شروط ارتباط انسان با آنها، انجام چنین اعمالی است، و حتی جن ها از این طریق انسان را به کفر کشانده و او را گمراه می کنند؛ کما اینکه در آیات قرآن به آن اشاره شده، مانند آیه شریفه: «وأنه کان رجال من الإنس یعوذون برجال من الجن فزادوهم رهقا» یعنی اینکه مردانی از بشر به مردانی از جن پناه می بردند، و آنها سبب افزایش گمراهی و طغیانشان می شدند.(جن/۶) و همچنین آیه شریفه: «قالوا سبحانک أنت ولینا من دونهم بل کانوا یعبدون الجن أکثرهم بهم مؤمنون» یعنی آنها ـ یعنی ملائکه ـ می گویند: [خدایا] تو منزهی [از اینکه همتایی داشته باشی] تنها تو ولی و یاور مایی، نه آنها ـ یعنی کفار ـ [ما را پرستش نمی کردند] بلکه جن را پرستش می نمودند، و اکثرشان به آنها ایمان داشتند.(سبأ/۴۱)د) بله انسانهای کمال یافته ای هستند که با جن ها رابطه داشته و جن در خدمت آنها است، ولی این یک موهبت و عنایت خاصی است که خداوند نسبت به آنها دارد، والا آنها سعی در تسخیر جن و نداشته اند. بر خلاف دیگران که از راه و بی راهه سعی می کنند تا با جن رابطه برقرار کرده و او را تسخیر کنند.تسخیر جنیکی‌ از مسائل‌ مهم‌ و دقیق‌ در خصوص‌ جن‌ و شیطان‌، تسخیر آن‌ها است‌، یعنی‌ آیا می‌توان‌ بر آن‌ها مسلط‌ شد و از آنان‌ در امور زندگی‌ کمک‌ خواست‌؟ مسلم‌ است‌ که‌ تسخیر جن‌ ممکن‌ بوده‌ وعده‌ای‌ توانسته‌اند جن‌ و حتی‌ شیطان‌ را مسخر کنند و به‌ استخدام‌ خویش‌ درآورند. اگر چه‌ نمی‌توان‌ برای‌ تسخیر جن‌ یک‌ قاعده‌ و اسلوب‌ مشخص‌ و کلی‌ داد اما گروهی‌ که‌ در این‌ باره‌ تلاش‌ کرده‌ و به‌ نتائجی‌ دست‌ یافتند، مرتاضان‌ و ساحران‌ بودند که‌ با ریاضت‌های‌ مخصوص‌ و غالبا غیر شرعی‌ قادر بر اموری‌ شدند، حتی‌ افرادی‌ بعضی‌ جنیان‌ را برای‌ امور دنیوی‌ دست‌ یابی‌ به‌ برخی‌ امور پنهانی‌ از قبیل‌ پیدا کردن‌ اموال‌ مسروقه‌ به‌ خدمت‌ می‌گرفتند .البته هر کسی که در این دنیا دست به تلاش بزند نتیجه تلاشش را بدست می آورد همانطور که خداوند در قرآن منی فرمایید : «کسیکه زندگی و زینت دنیا را بخواهد نتیجه عمالش را به او میرسانیم وضرر نمبیند اینها در اخرت جز اتش بهرای ندارند و کردار انها بی ارزش وباطل خواهد بود» ( سوره هود۱۵-۱۶) در این بحث نیز افرادی مه به خود سختی روا دارند و ریاضتهای سخت بکشند به اموری مانند تسخیر جن دست می یابد اما در جهان آخرت جایگاهی آتش را برای خود مهیا نموده اند.ولی راه خدا و انبیا و راه مردم صالح با عقل و منطق سازگار است قرآن مجید نشان می دهد که اگر کسی از این راه هم برود میتواند از امور غیبی و آینده خبر دهد.انسان موجودی مختار است و همانطور که ممکن است فردی با بکار گیری وسیله ای هدف و امری شر و ناپسند را محقق سازد ، ممکن است با تلاش فراوان بتواند جنی را در تسخیر خود درآورد و کار ناپسند و شومی را محقق سازد. خداوندی که به انسان اختیار و توانایی داد اگر مانع او گردد باید در حکمت و آگاهی او تردید کرد چراکه اگر قرار بود مانع اعمال ناپسند انسانها گردد چرا به آنها توانایی و اختیار داد.مشیت و حکمت خداوند بر این استوار گشته که موجودی مختار با توانایی های ویژه – که قادر به اطاعت و عصیان اوست – خلق کند تا در این شرایط آنان را امتحان نماد و خوبانشان را از بدانشان جدا کند. عدالت خدا این نیست که مانع انجام کار ناپسند شود بلکه عدالت او آنجاست که هر کس به جزای کارهای خود برسد.خلاصه این که به تسخیر در آورده شدن جن توسط افرادی برای انجام کارها و اهداف شوم هیچ ربطی به عدالت الهی ندارد ، همانطور که ظلم ظالمین، خدشه ای به عدالت او وارد نمی سازد. .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image