فلسفه احکام /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

در روايات نگاه کردن به صورت زيبا سفارش شده، اما آيا اين با احکام نگاه کردن منافات ندارد؛ چون معمولاً همه به قصد لذت بردن به صورت زيبا نگاه مي کنند و نگاه به قصد لذت در هر صورت حرام است؟


احتمالاً روایاتی که در این پرسش به آن اشاره شده است، دو رویات زیر می باشد:1. از امام علی ـ عليه السلام ـ نقل شده است که فرمودند: «چهار چيز صورت را نوراني مي کند» نگاه کردن به صورت زيبا 2. نگاه کردن به آب 3. نگاه کردن به سبزه 4. سرمه کشيدن هنگام خواب». 2. هم چنين امام کاظم ـ عليه السلام ـ فرمودند: «سه چيز نور چشم را زياد مي کند «نگاه کردن به سبزه 2. نگاه کردن به آب جاري 3. نگاه کردن به صورت زيبا». در این که انسان، زيبايي را دوست دارد و مطابق فطرت اوست، تردیدی وجود ندارد، يعني انسان نظم و زيبايي را مي پسندد، به همين خاطر است که از هر چيز زيبا و منظم لذت مي برد، از طبيعت زيبا، خانه زيبا، حتي نقاشي زيبا و...اسلام هم به هيچ وجه با اين امر فطري مخالفت نکرده است، بلکه به آن توصيه کرده است، امّآ برای آن حدودی قرار داده است که باید رعایت گردد. صورت زيبا نيز که يکي از مصاديق زيبايي عالم است به نوبه خود مصاديق زيادي دارد؛ مثلا صورت زيباي عالم رباني، صورت پدر و مادر، صورت برادران ديني؛ همه این ها مصادیق صورت زیبا هستند، و البته يکي از مصاديق آن نيز صورت زن است. آنچه مورد نهي اسلام است خصوص نگاه کردن به صورت زن نامحرم است آن هم با لذت و تحريک جنسي، چون ميل جنسي در زن و مرد هر دو وجود دارد و اسلام در صدد کنترل اين ميل جنسي است و به مردان و زنان توصيه کرده است به صورت همديگر نگاه نکنند و نگاه همراه لذت جنسي را حرام کرد، و گناه و معصيت مي داند، زيرا اين نوع نگاه کردن، شهوت جنسي را تحريک کرده و مقدمات گناه بسيار زشت و قبيح «زنا» را فراهم مي کند. لذا اسلام آن را حرام کرده است. در اين باره امام صادق ـ عليه السلام ـ فرمودند: «نگاه به نامحرم تيري از تيرهاي مسموم شيطان است و چه بسيار نگاهايي که حسرتي طولاني را به دنبال دارد». اما همين نگاه اگر به اندازه قرص صورت باشد و صورت هم بدون آرايش و زينت باشد و در مورد، ايجاد لذت جنسي نکند و آنها را تحريک نکند به فتواي تمام فقهاي فعلي اشکال ندارد و جايز است اين حکم اختصاص به زن نامحرم ندارد بلکه به محارم هم نگاه با لذت شود حرام است. هم چنين نگاه اگر به قصد ازدواج باشد حتي اگر با قصد لذت باشد جايز است چون نيت ازدواج است و در ازدواج تمام لذات مشروع هست. نتیجه این که نگاه کردن به صورت زیبا اگر در حدود شریعت باشد، هم جایز و هم لذت بردن از آن مورد سفارش است، امّا اگر خارج از حدود شریعت باشد نه تنها مورد سفارش شریعت نیست، بلکه با شدید ترین الفاظ از آن نهی شده ایم. .

مرجع:

ایجاد شده در 1400/10/19



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image