اجابت دعا و تاخیر
منبع : پرسمان دانشگاهیان ۱۴۰۳/۷/۱۲ 3 بازدید

0

سلام من یه سوالی برام پیش اومده که وقتی مایه حاجت ازخدامیخایم ولی میدونیم رسیدن به اون خاسته باعث گناه میشه امابازازخدامیخایم یابعضی وقتام ناخاسته وغفلت ازاینکه بارسیدن به اون حاجتمون دچارگناه میشیم بازم ازخدامیخایم بهمون اون خاسته روبده.وحاجتمونم برآورده میشه حالاسوال من اینه خاسته ماچون باعث آلوده شدن به گناه میشده ممکنه شیطان این خاستمونه برآورده کرده باشه؟یانه خدابرآورده کرده؟سوال بعدم اینه اگرشیطون قدرت دادن حاجت نداردفقط میتونه وسوسه ایجادکنه پس چراتوفیلمای که ازتلوزیون پخش میشه زمان ماه رمضون نشون میده شیطون جون یه نفرو،ازمرگ نجات میده یاخاسته هاشوبرآورده میکنه؟

دلیل نامناسب بودن محتوا

جواب
0

اگر انسان معرفت اش به خداوند کامل گردد،در می یابد که تمام کارهای خداوند بر اساس حکمت بوده و به خیر خود بندگان است. وقتی فرد به خدا شناسی دست یافت، به یقین می رسد که خداوند چون عالم و قادر و بی نیاز و حکیم است ؛ پس ظلم نمی کند و هر کاری که انجام می دهد از روی حکمت است. و در برآورده کردن و یا برآورده نکردن حاجات بند گانش؛ از غرضهای مادی و نفسانیی که در انسانها یافت می شود؛ پاک و مبرا است. و در می یابد که خداوند زیباترین موجود است ،پس چون خدا از همه زیباتر است عاشق او می شود . لذا خواسته او را به خواسته ی همه موجودات و حتی به خواسته های خود ترجیح می دهد. و متوجه می شود که خداوند از خودش به خودش نزدیکتر و مهربان تر است. به همین خاطر تمام آرزوهایش و دعاهایش، مطابق اراده و خواسته خداوند متعال می شود ؛ چون خدا را دوست دارد و می داند خواسته او بهترین خواسته هاست. به همین خاطر اگر هم حاجتی داشت که در ظاهر برآورده نشد، باز شاکر است چون خواست خدا را بر خواهشهای خودش، مقدم می داند. خداوند حکیم در معجزه ی آسمانی خود می فرماید:« ... عَسى أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئاً وَ هُوَ خَیْرٌ لَکُمْ وَ عَسى أَنْ تُحِبُّوا شَیْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَکُمْ وَ اللَّهُ یَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُون. چه بسا چیزى را خوش نداشته باشید، حال آن که خیرِ شما در آن است ؛ یا چیزى را دوست داشته باشید ، حال آنکه شرِّ شما در آن است ؛ در حالی که خدا مى داند و شما نمى دانید. » (البقرة:216)اما اگر دعایی مستجاب نشد به این معنی نیست که خداوند اعتنایی به بنده اش نکرده. در روایات آمده : خداوند به بنده اش مشتاق تر از بنده به خداست. و وقتی بنده ای خدا را می خواند ؛ قبل از او ، خداوند او را خوانده و دعوت کرده که توانسته دعا کند و با خدا مناجات نماید. بعد از دعای بنده هم حتما خداوند به او جواب می دهد و اجابتش می کند. استدلالات فلسفی نیز این را ثابت می کند. و ثابت می کند که امکان ندارد بنده خدا را بخواند و دعا کند با اینکه خدا او را دعوت نکرده باشد.خداوند کریم ،مهر و عشق خود را به بندگانش ،در این حدیث قدسی چنین بیان می فرماید:«یا عیسی کم أطیل النّظر و أحسن الطلب و القوم فی غفلة لا یرجعون --- ای عیسی چه‌قدر نگاه‌های خود را طولانی کنم(چشم انتظار بنده گانم باشم) و مشتاقانه آنها را بخواهم و مردم در غفلت باشند و به سوی من بازنگردند». (الکافى، ج8، ص134(علما و عرفا با استفاده از آیات و روایات می فرمایند: وقتی کسی دعا می کند حتما اجابت می شود ولی اجابت دعا به سه گونه است: 1-یا همان خواسته را با فاصله می دهند،2- یا اگر آن خواسته به مصلحتش نبود چیز دیگری ، بالاتر از خواسته اش را در این دنیا عطا می کنند،3- و یا اگر آن خواسته به مصلحتش نبود ، عوض آن خواسته، چیز بسیار بسیار بزرگتر از آن را خداوند در آخرت به او عطا می کند . و هیچ کس بی پاسخ نمی ماند. در روایات هست که چه بسیار دعا کندگان که روز قیامت ، آرزو می کنند که ای کاش هیچ کدام از دعاهایشان مستجاب نمی شد و همه ی آنها برایش ذخیره می شد. امام باقر علیه السّلام فرمودند: « إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى إِذَا أَحَبَّ عَبْداً غَتَّهُ بِالْبَلَاءِ غَتّاً وَ ثَجَّهُ بِالْبَلَاءِ ثَجّاً فَإِذَا دَعَاهُ قَالَ لَبَّیْکَ عَبْدِی لَئِنْ عَجَّلْتُ لَکَ مَا سَأَلْتَ إِنِّی عَلَى ذَلِکَ لَقَادِرٌ وَ لَئِنِ ادَّخَرْتُ لَکَ فَمَا ادَّخَرْتُ لَکَ خَیْرٌ لَک ــــــ چون خدا بنده اى را دوست بدارد او را به یکباره در بلا فرو پیچد و در بلا غرقش کند ، در این هنگام چون بنده ، خدا را بخواند ، خداوند فرماید: لبیک بنده ام ، اگر در آنچه خواهش کردى عجله کنم ، بر آن قادرم ، در حالی که اگر آن را برای تو ذخیره کنم برایت بهتر است.» (بحار الأنوار ، ج 64 ،ص208)علاوه بر آن خداوند بنده گانی را که بیشتر دوست دارد ؛حاجتشان را دیرتر می دهد، به خاطر اینکه می خواهد بیشتر دعا کنند و با او مأنوس باشند و دوست دارد که بیشتر صدایشان را بشنود. در حدیث آمده : «گاهى خداوند، اجابت دعاى مؤمن را به تأخیر مى اندازد چون مشتاق دعاى او است و مى فرماید: صدایى است که دوست دارم آن را بشنوم».(بحارالانوار، ج 97 ص 296 )اگر حاجتی که شما از خداوند می خواهید خواسته ای شرعی است می توانید، همچنان حاجت خود را از درگاه خداوند متعال بخواهید اما باید بنده در دعا ها از خداوند بخواهد که اگر حاجت اش به مصلحت اش می باشد به او عطا کند واگر حاجت اش برآورده نشد، بداند که ان خواسته اش هم اکنون به مصلحت اش نیست و بعد از مدتی خداوند برآورده خواهد کرد، واگر هم اصلا به صلاحش نباشد باز به قضای الهی راضی وتسلیم باشد و از برآورده نشدن حاجت اش شاکی نگردد. امام صادق (ع ) می فرمایند: «إِنَّ أَعْلَمَ النَّاسِ بِاللَّهِ أَرْضَاهُمْ بِقَضَاءِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ --- همانا دانا ترین مردم به خدا، راضی ترین آنها به قضاء خداوند عز و جل می باشند».(الکافی ،ج2 ، ص60 باب الرضا بالقضاء ،ص : 60) در ارتکاب معصیت همین بس که هر نوع معصیت ناشی از امکانات خدادادی است . لذا نمیتوان مدعی شد یک نعمت از جانب شیطان باشد . کفر نعمت نتیجه اغواگری شیطان است .

دلیل نامناسب بودن محتوا

پاسخ شما برای پاسخ به این سوال باید وارد حساب‌کاربری خود شوید.
سوال خود را بپرسید

سوالات مشابه

موردی یافت نشد!

پرسش ‌های مرتبط

    بنر تبلیغاتی شما
    بنر تبلیغاتی شما

    تمامی حقوق این وبسایت متعلق به موسسه هوش مصنوعی و تمدن اسلامی (همتا) است.