تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه
علت اصلي جنگ جمل و به وجود آورنده آن طلحه و زبير بودند. وقتي آنان پس از بيعت با امير مؤمنان براي خلافت پيش حضرت رفتند و از حضرت تقاضاي پست و مقام فرمانداري بصره و کوفه را خواستار شدند (درخواست منصب استانداري) حضرت با حضور آنها، شمع بيت المال را خاموش کرد و فرمود شما کار شخصي داريد و اين شمع بيت المال است و از دادن مقام و پست به آنان امتناع کرد، آنان به خاطر حب مقام و رياست به تحريک عايشه بر عليه امير مؤمنان پرداختند و به بهانه حج از مدينه خارج شدند و عايشه را نيز با خود بردند. توضیح بیشتر آنکه امام عليه السلام زمانى كه مسؤوليت فرمانروايى جامعه اسلامى را پذيرفت، تصميم گرفت سيره پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله را كه مدتها بود بهدست فراموشى سپرده شده بود، احيا نمايد و هرگونه تلاش و كوشش در تمرد و سرپيچى از قانون الهى را از بين ببرد و خط بنىاميّه و در رأس آن، معاويه را كه ادامه دهنده اين قانونشكنى بود، از جامعه اسلامى پاكسازى كند. لذا در روزهاى نخست حكومت خود تصميم گرفت معاويه را از مقام استاندارى شام عزل كند. در اين باره سخنان و توصيههاى هيچ كس حتّى ابن عباس در تغيير موضع آن حضرت تأثيرى نداشت. چرا كه امام عليه السلام در هيچ شرايطى نمىتوانست وجود معاويه رادر حكومت اسلامى بپذيرد.معاويه نيز با شناختى كه از امام عليه السلام داشت مىدانست كه امام عليه السلام بهزودى او را از كرسى آرزوهايش پايين خواهد كشيد و در برابر خواستههاى مادى و آسايشطلبىها و مقامپرستىهايش، سدّى قوى ايجاد خواهد كرد. بدين جهت كشته شدن عثمان به دست مسلمانان انقلابى را بهترين موقعيت و وسيله براى استوار ساختن پايههاى حكومت دروغين خويش و رسيدن به اهداف خود دانست. به همين جهت قتل عثمان را بزرگ كرد و با تبليغاتى دامنهدار آن را بهصورت چنان فاجعهاى درآورد كه دلهاى مردم شام را به سختى تكان داد. شورش طلحه و زبير و عايشه هم كه به نام حمايت از عثمان انجام گرفته بود كار معاويه را آسانتر مىكرد. وى مىتوانست به استناد آن، مردم شام را برانگيزد و به هر طرف كه مىخواهد ببرد. آغاز جنگ: با جمع شدن گروه انبوهى ار مردم دنياپرست و بىايمان در اطراف معاويه، وى آماده جنگ شد تا با حكومت مشروع حق و عدل درآويزد. سپاه معاويه به مكانى بهنام «صفين» رسيد و در كنار فرات اردو زد، و آب را به روى اصحاب اميرالمؤمنين بست.امام عليه السلام چون دريافت كه معاويه با سپاهى انبوه به صفين رفته است، براى مقابله با او آماده شد. موج سپاهيان امام، همانند سيلى از كوفه به موازات فرات به جريان افتاد و در برابر سپاهيان معاويه قرار گرفت ولى راهى به فرات نداشت.امام عليه السلام براى جلوگيرى از خونريزى تلاشهاى زيادى كرد، ولى موفق نشد و ناگزير از جنگ گرديد. سپاهيان على عليه السلام در نخستين نبرد، شاميان را از كنار فرات پس راندند و زيانهاى فراوان به سپاه شام وارد ساختند. چون لشكر عراق فرات را بهدست گرفت،امام عليه السلام با نهايت بزرگوارى فرمود: بگذاريد آنها هم آب بردارند ....پس از آن، برخوردهاى كوچكى بين دو سپاه جريان داشت و امام عليه السلام نمىخواست حمله همگانى آغاز شود. زيرا اميد داشت، دشمن، به حق، گردن نهد و دست از جنگ بردارد، ولى دشمن همچنان بر سر ستيز بود، طرفين از ادامه مخاصمه خسته شدند و هيچ اميدى به صلح و توافق نبود.چون امام، وضع را بدينگونه ديد يارانش را آماده نبرد عمومى كرد. معاويه نيز مهياى جنگ شد. دو گروه به هم درآويختند. شديدترين نبردها در «لَيْلَةُ الهَرير» بالا گرفت. جنگ از نماز صبح تا نيمه شب و از نيمه شب تا فردا ظهر طول كشيد چنانكه سپاهيان وقت نماز را نمىفهميدند و همچنان بدون استراحت مىجنگيدند. مالك اشتر، فرمانده رشيد سپاه امام، مردانه در ميدان مىتاخت و گروهى دلير و نامور بر گرد او بسوى دشمن پيش مىراندند. چنان شكستى در لشكر معاويه پديد آمد كه تمام صفهاى سپاهش در هم كوبيده شد. و مىرفت كه سپاه على عليه السلام پيروز شود. اما معاويه با كمك عمرو بن عاص به فكر مكر و فريب افتاد و با نيرنگِ قرآن بر سر نيزه كردن، در ميان سربازان امام عليه السلام اختلاف و شورش پديد آورد. سرانجام پس از اصرار زياد از جانب ياران على عليه السلام، امام ناچار تن به حكميت ابوموسى اشعرى و عمرو عاص داد كه آنان درباره مصالح اسلام و مسلمين مطالعه كنند و نظر خود را اعلام دارند. وضع امام عليه السلام در پذيرفتن مسأله حكميت به پايهاى رسيدكه اگر نمىپذيرفت شايد بهدست برخى سربازان خود كشته مىشد و مسلمانان با بحران شديدترى رو به رو مىشدند پساز فرا رسيدن موعدى كه قرار بود حَكَمَيْن نظر خود را ابراز دارند، عمرو عاص ابوموسى را فريفت و حكومت معاويه را تثبيت كرد و اين امر حيلهگرى معاويه را آشكار ساخت. .
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.