جلسه نهم /

تخمین زمان مطالعه: 18 دقیقه

جلسه نهم فصل چهارم تشکیل خانواده


جلسه نهم فصل چهارم تشکیل خانواده بحث ما درباره اخلاق در خانه بود. سه فصل از فصلهاى آن را عنوان کردیم . فصل چهارم درباره تشکیل خانواده است و فوایدى که از نظر اسلام بر آن مترتب مى شود. بحثى است فوق العاده مفید و ارزنده و امیدوارم در این فصل بتوانیم گره اى از اجتماع باز کنیم . تشکیل خانواده فواید فراوانى دارد. ارضاء غریزه جنسى در مقابل آن فواید بسیار کوچک است . با فرضى که از بحثهاى گذشته استفاده کردیم که کشتن نفس اماره یعنى کشتن تمایلات و من جمله غریزه جنسى از نظر اسلام درست نیست و غریزه جنسى را باید ارضاء کرد. لذا فایده ارضاء غریزه جنسى مهم است اما در مقابل فوایدى که بر تشکیل خانواده مترتب است بسیار کوچک است . اول فایده اى که تشکیل خانواده دارد جواب دادن به فطرت است و این فایده مهمى است . این که زن مختص به مرد و مرد براى زن و اولاد مختص به این زن و مرد است یک امر طبیعى است . لذا از همان روز اول که انسان پا به کره زمین گذاشت اختصاص یک زن به یک مرد و اختصاص یک مرد به یک زن و اختصاص فرزندانى به این مرد و زن وجود پیدا کرد. اول حضرت آدم و حوا(علیهم السلام ) بودند و همین طور این فطرت زنده بوده است تا الان . و اگر یک خانواده بتواند یک نسل سالمى یک اولاد صالحى تحویل جامعه بدهد از نظر اسلام خیلى ثواب دارد. شاید در اسلام ثوابى بالاتر از این نباشد. یک آیه اى در قرآن هست که مربوط به ارزش انسانهاست . من قتل نفسا بغیر نفس او فساد فى الارض فکانما قتل الناس جمیعا ومن احیاها فکانما احیا الناس جمیعا(72) اگر کسى انسانى را بدون دلیل شرعى بکشد مثل این است که مردم جهان را کشته باشد و اگر کسى را که در شرف مرگ است از مرگ نجات دهد مثل این است که جهان را زنده کرده باشد. این ظاهر آیه است . امام صادق (علیه السلام ) در ذیل این آیه شریفه یک معناى بطنى و دقیقى بیان فرموده است که اگر کسى دیگرى را منحرف کند، او را از راه مستقیم بیرون ببرد، گناهش باندازه اى بزرگ است مثل این که مردم جهان را کشته باشد. و اگر کسى بتواند یک کسى را در راه بیاورد بتواند از انحراف او را نجات دهد او را صالح و شایسته کند مثل این است که جهان را زنده کرده باشد. امام صادق (علیه السلام ) مى فرماید: مواظب باشید در گفتارتان کسى را منحرف نکنید. مواظب باشید در خانه بچه هایتان را بدبین به روحانیت ، بدبین به منبر و محراب نکنید که اگر چنین کردید مثل این است که جهان را کشته باشید. و مواظب باشید با زبانتان ،با قلمتان ، با روش و عملتان مردم را بسازید. که اگر بتوانید کسى را در راه بیاورید مثل این است که جهان را زنده کرده باشید. بنابر تفسیر امام صادق (علیه السلام ) این آیه براى ما یک معناى خاصى پیدا مى کند و آن این است که اگر یک خانمى یک آقائى یک زن و شوهرى بتوانند یک اولاد صالحى تحویل بدهند ثوابش ثواب مسجد ساختن ، مدرسه ساختن نیست ثوابش یک آدم زنده کردن دو آدم زنده کردن نیست ؛ ثوابش مثل این است که جهان را زنده کرده باشند. نسل سالم تحویل جامعه دادن از هر ثوابى در اسلام بالاتر است و نسل سالم چه وقت مى شود تحویل جامعه داد؟ وقتى که تشکیل خانواده بشود. در روایات فراوانى مى خوانیم که پیغمبر اکرم و ائمه طاهرین (علیهم السلام ) فرمودند: آن کسى که بمیرد عملش قطع مى شود. معلوم است که دیگر عملى ندارد که براى او فایده داشته باشد مگر آن کسى که یک باقیات صالحاتى از خود گذاشته باشد. بعد مى فرماید: یکى از مصادیق باقیات صالحات اولاد صالح است . آن کسى که اولاد صالحى گذاشته باشد و مرده باشد این دختر، این پسر اگر نماز بخواند ثوابش مال پدر و مادر هم هست . یعنى بهمان اندازه که ثواب به این دختر، به این پسر مى دهند بهمان اندازه هم به پدر و مادرش مى دهند. اگر روزه بگیرد چنین است . اگر خدمت به اجتماع کند چنین است . و بالاخره هر کار خیرى که این پسر و این دختر انجام بدهند بهمان اندازه که به این دختر و به این پسر ثواب مى دهند بهمان اندازه هم به پدر و مادرش مى دهند. لذا امام صادق (علیه السلام ) مى فرماید که عمل چنین کسى قطع نمى شود. یک روایت مشهورى است در میان شیعه و سنى که مرحوم صدوق (ره ) در ثواب الاعمال از امام باقر(علیه السلام ) نقل مى کند. روایت این است : ایما عبد من عباد الله سن سنة هدى کان له اجر مثل اجر من عمل بذلک ، من غیر ان ینقص من اجورهم شى ء(73) اگر کسى یک باقیات صالحاتى قرار بدهد، مسجدى بسازد، مدرسه اى بسازد، پلى بسازد، یک کار عمرانى بکند بهتر از همه اینها این است که یک اولاد صالحى تحویل جامعه بدهد. این یک پاداشى دارد از این که یک بچه مسلمان تحویل جامعه داده است یک پاداش دیگر هم دارد که هر کار خیرى که این پسر و این دختر بکنند براى پدر و مادرش هم هست . دو رکعت نماز پسر بجا مى آورد یک ثواب براى خودش دارد یک ثواب براى مادرش ، یک ثواب براى پدرش . و نظیر این روایات که خواندم فراوان است که انسان بتواند تشکیل خانواده بدهد و بتواند نسل سالمى تحویل جامعه بدهد. این از نظر فطرت . از نظر اسلام که روز اول فهمیدیم که صد در صد مطابق فطرت است . اما دشمن یعنى دشمن بشریت از روز اول تا به الان بویژه الان سعى داشته است که نسل سالم را از جامعه بگیرد. حتى باندازه اى بى حیائى کرده که تصمیم گرفته است مکتب ارائه دهد براى این که بتواند تشکیل خانواده را از انسان بگیرد. قرآن شریف در این باره مى فرماید: مفسد فى الارض کارش همین است که یهلک الحرث والنسل و نیز مى فرماید: ومن الناس من یعجبک قوله فى الحیوة الدنیا و یشهد الله على ما فى قلبه و هو الد الخصام(74) بعضى ها زبانشان خیلى چرب و نرم است . استدلالشان براى عوام بسیار گیرنده است . حتى مکتب ارائه مى دهند. نظیر مارکس ، دورکهیم ، نیچه ، فروید. کتاب هم مى نویسند و مکتب ارائه مى دهند روى آن مکتب هم استثمارگر شرق و غرب بسیار پافشارى مى کند بسیار تبلیغ مى کند اما خدا مى داند که در دل اینها چیست . بعد قرآن مى فرماید: اینها کسانى هستند که دشمن سرسخت بشریت هستند. نمى گوید دشمن مسلمانها هستند؛ مى فرماید وهو الد الخصام دشمن سرسخت بشریتند. بعد یک صفتى براى اینها ذکر مى کند که کار اینها این است که اگر قدرتى پیدا نکنند، در خانه خودشان ، با رفیق خودشان انحراف درست مى کنند. و اما اگر قدرت پیدا کنند: واذا تولى سعى فى الارض لیفسد فیها ویهلک الحرث والنسل والله لا یحب الفساد(75) اینها اگر قدرتى پیدا کردند کارشان این است که مردم را گمراه مى کنند و حرث و نسل را هلاک مى کنند. این دو معنى دارد. بعبارت دیگر دو مصداق دارد: یک مصداق آن همین بود که در انقلاب ما واقع شد. یعنى آن سگ زنجیرى امریکا رها شد و آمد در ایران و کارش این بود که در دهى وارد مى شد و این ده را قتل عام مى کرد؛ مردم را مى کشت ؛ زن را مى کشت ؛ بچه را مى کشت . بعد هم هرچه آبادى بود خراب مى کرد. نه فقط خانه خراب مى کرد، نه فقط مسجد خراب مى کرد، درخت مى برید، زراعتها را نابود مى کرد. این یک معناى یهلک الحرث والنسل است که قرآن مى فرماید: اگر مثل صدام یا ارباب صدام ، اگر شرق ، اگر غرب ، اگر ابر قدرتها غلبه پیدا کنند به یک ملتى و آن ملت در مقابل آنها بایستند اینها کارشان این است که اگر قدرت پیدا کنند مردم را گمراه کنند مى کنند؛ و این مردم را قتل عام مى کنند و هر جا آبادانى هست از بین مى برند. معناى دیگر آیه این است که ابر قدرتها آن کسانى که دشمن بشریت هستند نظیر صهیونیسم ، کار اینها این است که آن نسل موجود را به انحراف مى کشند. باحجاب را بدحجاب مى کنند. زن را با یک وضع اسفناکى بنام تمدن در جامعه مى آورند و مردها را هم فاسد مى کنند. مشغول خودشان ، مشغول شهوترانى خود مى کنند و نسل آینده را هم نابود مى کنند. معلوم است وقتى نسل حاضر نابود شد، فاسد شد نسل آینده هم فاسد مى شود. لذا اینها روى دبستان ، روى دبیرستان ، روى دانشگاه ، روى بچه ها بیشتر کار مى کنند. اینها را بیشتر از منبر و محراب منصرف مى کنند براى این که نسل آینده را به فساد بکشانند. یعنى مکتب دورکهیم مى گوید: تشکیل خانواده یعنى چه ؟ به این جا مى رساند بى حیائى را. راسل انگلیسى که یک فیلسوفى است که دنیا روى او حساب مى کند ولو این که از نظر ما چیزى هم نمى داند اما بالاخره دنیا روى او حساب مى کند و او را یک فیلسوف مى داند، این آدم نادان آخر عمرش ، دم مردنش تشکیل خانواده را غلط مى دانست . فرعون هم این گونه بود. ان فرعون علا فى الارض و جعل اهلها شیعا یستضعف طائفة منهم یذبح ابناءهم و یستحیى نساءهم انه کان من المفسدین(76) فرعون آدم مفسدى بود یک بلاى بزرگى براى بنى اسرائیل جلو آورد وقتى که توانست مسلط بر آنها شود. و قرآن مى فرماید: مسلط هم شد زیرا اول اختلاف انداخت و از ناحیه آن توانست استفاده کند. این جمله یذبح ابناءهم را معمولا مفسرین معنى کردند بچه پسرها را سر مى برید براى این که حضرت موسى به دنیا نیاید؛ اما دخترها را نگاه مى داشت . ولى بعضى محققین و افراد اهل دل و ذوق مى گویند معنى این است که روح انسانیت و مردانگى را از مردها و از پسرها مى برد و دخترها را بى حیا مى کرد، دختر بى حیا تحویل جامعه مى داد. یکى از کارهاى فرعون این بود که نسل آینده را خراب مى کرد، زنها را بى حیا بار مى آورد. واى به آن وقتى که زن بى حیا باشد. در روایات مى خوانیم که حیا را ده قسمت کردند نه قسمت براى زنها و یک قسمت براى مردها. اول واى به وقتى که این نه قسمت حیاء از زن برود. یعنى راستى زن کارش برسد به آن جا که جراءت کند معطر از منزل بیرون رود. باندازه اى بى حیا شده که روى باز، زینت کرده یا بى جوراب یا باجوراب بدن نما، بى حجاب وارد کوچه و بازار مى شود و با مردم مى گوید و مى خندد. واى به آن جامعه و واى به این زن ! فرعون این کار را مى کرد تا ریاستش را محکم کند؛ بتواند بر مردم مسلط شود؛ آینده این نسل را حساب مى کرد. استثمارگرها الان همین طورند یعنى معمولا استثمارگران دنبال این هستند که نسل آینده را بتوانند استثمار کنند. غیرت ، حیا وقتى مى توانند به هدفشان برسند که حیا را از زنها ببرند و آنها را مشغول شهوترانى کنند و مردانگى مردها را هم از بین ببرند. یعنى مرد مى بیند که نامحرم به دخترش نگاه شهوت آمیز مى کند و چیزى برایش نباشد. ببنید زنش ، دخترش با جوراب بدن نما بیرون مى رود جوراب بدن نما براى زنش ‍ بخرد. مى بیند که زنش رو نمى گیرد، زینتش براى شوهرش نیست براى دیگران است بى تفاوت باشد. فاتحه این جامعه را باید خواند. شما خیال مى کنید رضاخان قلدر و پادشاه ترکیه چرا در یک زمان قد علم کردند؟ براى این که بتوانند زنها را بى حجاب کنند. اولش هم رضا قلدر این وضع نکبت بار را نمى خواست . لذا این نانجیب مستمسک هم داشت . در هر جلسه اى که مى نشست مى گفت من نمى خواستم این اوضاع براى زنها جلو آید. خود زنها چنین خواستند. من مى خواستم سر زنها چادر نباشد. من یک بچه خیلى کوچکى بودم شاید چهار یا پنج ساله بودم که در همه شهرها من جمله در اصفهان این رضاخان چه مى کرد! این پیرمردهاى محل التماس ‍ مى کردند؛ آنها مى گفتند کارتان نداریم مى خواهیم چادر نداشته باشید. تا مى توانید حجاب داشته باشید. اما چادر نداشته باشید. رضاشاه مى خواست چادر سر زنها نباشد ولو هر چیز دیگر باشد. زیرا انگلیسیها مى دانستند اگر زن چادر نداشته باشد به کجا مى رسد و رساندند به آن جا که دیدید. رساندند به آن جا که دیگر زن لخت به خیابان مى آمد و افتخار هم مى کرد. در یک مجله اى در زمان طاغوت مى خواندم یکى از این خانمهاى بتمام معنى فاسد که ستاره سینما بود با شوهرش مى رفت . عکاسها آمدند از او عکس بگیرند پیراهن او نظیر پیراهن خواب بود و عمدا بند پیراهن خود را باز کرد. عکاسها اطراف او را گرفتند براى این که بدنش را افراد نامحرم نبینند! تا کم کم مجبور شد بند پیراهنش را بست . رو کرد به شوهرش گفت : این عکاسها عجب نجابت احمقانه اى دارند! یعنى مى خواهم لخت در جامعه مرا ببینند. این گونه هم عکسم را بردارند. اما این عکاسها اطرافم را گرفتند تا مجبور شدم بند پیراهن را بستم ! رضاشاه و پادشاه ترکیه به امر انگلیسیها ایران و ترکیه را این گونه مى خواستند در آورند. تمامى استثمارگران ، فرعون یا انگلیسیها، هامان یا امریکا، شوروى یا یک نکبت دیگرى همه و همه کارشان این است که نسل آینده را به فساد بکشند. آنچه را اسلام و فطرت انسانى مى گوید بر انجام آن مواظبت کنید. خیلى مواظب باشید. اینها مى خواهند همه را به فساد بکشند. لذا یذبح ابناءهم ویستحیى نساءهم که در قرآن آمده باید این گونه معنى کنیم که بعضى از محققین معنى کرده اند. یعنى یکى از کارهاى فرعون این بود که نسل آینده را از بین ببرد لذا روح مردانگى را در پسرها مى کشت زنها را بى حیا بار مى آورد. یعنى دختر بچه ها را بى حیا بار مى آورد تا وقتى که این پسرها بزرگ شوند این زنها بزرگ شوند در زنها حیا نباشد در مردها مردانگى نباشد. معلوم است که مى توانند مسلط بر آن ملت بشوند. لذا اگر پافشارى دارند تعجب نکنید. نسل سالم است که مى تواند تمدن بیاورد.نسل سالم است که مى تواند دلسوز اجتماعش باشد. نسل سالم است که مى تواند آبادانى بیاورد. بلکه از نظر اختراع ، از نظر علم بالا برود. باندازه اى که دیگران حسرتش را بخورند. و الا اگر نسل ناسالم شد دیگر همان است که حزب صهیونیسم مى خواهد. حزب صهیونیسم برنامه اش همین است . مى گوید: من باید مسلط بر دنیا بشوم ولو دو ثلث جهان را بکشم . برنامه ریزى که مى کند این است که مکتب دورکهیم بیاورد؛ خود دورکهیم صهیونیست است ؛ مکتب مارکس بیاورد؛ کمونیسم جنسى بیاورد؛ آن هم یهودى است ! مکتب فروید بیاورد؛ آن هم یهودى است . مکتب نیچه بیاورد؛ این هم یهودى است . مکتبهاى غربى را وقتى صاحبانش را مى بینیم معلوم مى شود از حزب صهیونیسم هستند؛ همه اینها یهودیند. نسل آینده را مى خواهد خراب کند. در مقابل ، اسلام مى گوید: آقا! اگر آقائى مى خواهى مواظب بچه هایت باش ؛ بتوانى یک پسر صالحى ، یک دختر باحیائى تحویل جامعه بدهى . اگر توانستى این کار را بکنى ثوابش از مسجد ساختن از مکه رفتن از هر عبادتى بالاتر است . مسلم بالاتر است . یک کسى بتواند خیلى کار خیر بکند اما از آن طرف نتواند دو تا بچه تحویل جامعه بدهد یا بتواند دو تا بچه تحویل جامعه بدهد اما نتواند آن کارهاى خیر را بکند کدام افضل تر است ؟ از نظر اسلام آن که بتواند بچه صالح تحویل جامعه بدهد. لذا به خانمها باید تبریک بگویم این خانمهائى که در خانه مى نشینند و بچه تربیت مى کنند و مى توانند دو یا سه بچه صالح تحویل جامعه بدهند. اینها علاوه بر این که هر روز در خط مقدم جبهه هستند همان خانه هم برایشان مکتب است . و باندازه اى ثواب دارند که گویا جهان را زنده کرده اند. من احیاها فکانما احیا الناس جمیعا لذا یک تقاضائى که از شما زن و مرد دارم این است که مواظب باشید چه کسى را تحویل جامعه مى دهید. تحویل نسل صالح اسلام مى گوید: آقا! مواظب باش در وقت مباشرت العیاذ بالله به فکر دیگرى نباشى . یعنى اگر زنى ، مردى در حال مباشرت به فکر نامحرم باشد، مثل این که یک مردى در حال مباشرت به فکر یک زن دیگرى باشد، یا العیاذ بالله یک زنى در حال مباشرت با شوهرش به فکر یک مرد نامحرمى باشد، روایات فراوانى داریم که اگر این بچه فاسد شد ملامت نکن مگر خود را؛ اگر این بچه اهل زنا شد ملامت نکن مگر خود را. اسلام تا آن جا براى اصلاح فرزندان حساب مى کند که مى فرماید: مواظب باش اگر بچه ده روزه در گهواره بیدار است همبستر نشوید؛ در اطاق دیگر باشید؛ مگر این که بچه خواب باشد. مواظب باشید نفس هاى شما را نامحرم نشنود؛ حرفهاى شما را نامحرم نشنود. مواظب باش روى تو را نامحرم نبیند. مواظب باش بدن تو را نامحرم نبیند. مواظب باش چشم چران نباشى . همه اینها بر نسل آینده اثر دارد. آن آدمى که چشم چران است ، آن کاسبى که با زن نامحرم مى گوید و مى خندد این نمى تواند نسل سالم تحویل جامعه بدهد. مواظب باش که اسلام برایت زنگ خطر زده است . آن خانمى که باک ندارد نامحرم او را ببیند اسلام زنگ خطر به او زده است باید مواظب باشیم که چه مى کنیم . اسلام از آن روزى که بچه متولد مى شود، مى فرماید: در گوش راستش الله اکبر بگو در گوش چپش الله اکبر بگو. یک اذان و اقامه در گوش راست و چپش بگو. اگر مى خواهى شیعه باشد با تربت ابى عبدالله الحسین (علیه السلام ) کامش را بردار. اول تربت امام حسین (علیه السلام ) بعد شیر مادر، و مواظب غذائى که به او مى دهى ، شیرى که به او مى دهى باش . شیر مادر براى سلامتى بچه و استعداد او اهمیت دارد. بالاخره شیر حلال ، غذاى حلال براى سلامت و رشد بچه اهمیت دارد. مواظب باشیم اگر خداى ناکرده رکاکت زبان شما زبان بچه هاى شما را رکیک بکند، پیغمبر اکرم (صلى الله علیه و آله ) روى منبر مى فرمود: این رکاکت زبان بچه ، گناه بچه وقتى بزرگ شد در نامه عمل پدر و مادر هم نوشته مى شود. اما در نامه عمل خود او نوشته مى شود زیرا فحش داده است . اما در نامه عمل مادرش ولو این که مرده باشد در نامه اعمال پدرش ‍ ولو این که مرده باشد نوشته مى شود براى این است که فرمودند: من سن سنة سیئة(77) آن کسى که یک نسل ناسالمى تحویل جامعه بدهد در خبر است که باید عذاب دنیا را که این بچه گناه کرده است همواره بچشد. یک خانمى مى گفت : اگر من یک نزاعى با شوهرم پیدا کنم بچه هایم را به منزل پدر و مادرم مى برم تا وقتى که نزاع رفع شد با هم رفیق شدیم بچه ها را به منزل مى آورم .چقدر این کار عالى است . خانم ! آقا! اگر مى خواهى غیبت کنى ، اگر مى خواهى رکاکت زبان به خرج دهى ، اگر مى خواهى اختلاف با زنت داشته باشى ، فریاد بزنى این بچه را در گهواره و بر روى برفها بگذار رکاکت زبانت را که تمام کردى بچه را بیاور. زیرا اگر جسم او بمیرد بهتر از این است که روح او بمیرد و شما زن و مرد باید واقعا به فکر نسل آینده باشید. یک زنگ خطرى بزنم و آن این که مادرهاى ما که چادر داشتند، چاقچور داشتند، روبنده داشتند وقتى مى خواستند با نامحرمى صحبت کنند ریگ در دهانشان مى گذاشتند با صوتشان جاذبه نداشته باشد پدرهاى ما سرو کار با قرآن داشتند صبح قرآن مى خواندند، شب قرآن مى خواندند سر و کار با محراب و منبر داشتند، ما این هستیم . حال بچه هاى ما چه خواهند شد؟ چادر و چاقچوریها این زنها را تحویل جامعه دادند که متاءسفانه با کمال جراءت بچه بزرگش را بى چادر بیرون مى آورد و اگر نمى ترسید خودش هم بى چادر مى آمد بیرون . با کمال بى حیائى صورت باز مى آید مى نشیند لب ایوان حضرت معصومه (سلام الله علیها). یک خانمى به من گفت خواب حضرت معصومه را دیدم . فرمود: قبلا از غریبه ها مى نالیدم حالا واى بر خودیها. چه خواب خوبى ! واى بر خودیها! این بچه اى که در دامن چنین مادر بار مى آید، این بچه اى که در خانه اى است که در آن ترانه و مناظر شهوت انگیز، غیبت ، تهمت ، اختلاف ، شایعه ، کتک و کتک کارى است چه خواهد شد؟ مواظب نسل آینده باشید. حداقل مواظب خودتان باشید. خداى ناکرده اگر در روز قیامت بگویند آدم کش ! بگوئى من آن قدر بى عرضه بودم که چنین کارى از من ساخته نبود. آدم کش چیست ؟ بگویند تو اهل یک جهان را کشتى . زیرا مواظب فرزندت نبودى ؛ نسل سالم تحویل جامعه ندادى . .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image