جهر و اخفات در نماز -فلسفه جهر و اخفات /

تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه

سلام فلسفه جهر خواندن نماز صبح و مغرب و عشاء چیست؟ (خیلی مختصر)


الف ) این حکم از تعبدیات است.؛ بلکه قاعده کلى در باب عبادات تعبدى بودن آن است و کمتر دانش بشر توان درک آن را دارد، چون به طور مستقیم به رابطه انسان با خدا برمى گردد و آثار اجتماعى یا دنیوى آن تطفّلى و کم رنگ تر است به خلاف معاملات که به روابط اجتماعى و بیشتر دنیوى انسان ها با یکدیگر مى پردازد و اسرار و حکمت هاى آن بیشتر قابل درک است.به هر حال یکى از حکمت ها، جهت گیرى احکام اسلامى در تمرین و ایجاد ملکه و نیز گام سؤال نیز به عنوان یک جهت گیرى و تمرین پرورش این خصلت و ایجاد ملکه است تا در غیر از این موارد به نحو مؤکدتر رعایت کنند. لذا یکى از فلسفه هاى عبادت اظهار خضوع و تسلیم در مقابل امر پروردگار و ایجاد روح عبودیت و بندگى در انسان است؛ چنان چه امام سجاد(ع) مى فرماید: «الهى کفى بى فخرا ان اکون لک عبدا؛ خدایا! همین افتخارم بس که بنده تو هستم ». و گاهى بعضى از دستورات براى آزمودن روح تسلیم و بندگى است. فرمان خدا به حضرت ابراهیم(ع) براى قربانى کردن اسماعیل نمونه اى از آن است. در دستورهاى عبادى و احکام الهى گاهى هدف تسلیم و پذیرش دستور و تمرین براى جلب رضایت خداوند و اطاعت محض از آفریدگار است و گاهى تمرین براى متابعت از سنت و روش پیامبر(ص) است و جهر و اخفات در نماز - چنان چه از بعضى از روایات استفاده مى شود - یکى از سنت هاى پیامبر اکرم(ص) است که خداوند خواسته با این سنت امت را نسبت به پاى بندى به سیره و سنت پیامبرش آزمایش کند. ب) البته در این باره وقتى از امام سوال کردند: چرا نماز مغرب و عشا بلند خوانده مى شود؟ امام(ع) فرمود: چون در وقت مغرب و عشا هوا تاریک است؛ بنابراین قرائت را بلند مى خواندند که اگر کسى از آن نزدیکى عبور کرد بداند نماز جماعت برپاست و شرکت کند ولى در نماز ظهر و عصر چنین نیازى نیست.زیرا در گذشته برق نبوده ومساجد تاریک بودند لذا برای اینکه واردین بدانند نماز بر پاست بلند می خواندند.در روایت دیگرشخصى از امام(ع) پرسید: چرا نماز جمعه و مغرب و عشا را بلند بخوانیم و نماز ظهر و عصر باید آهسته خوانده شود؟ امام (ع) در جواب فرمودند: پیامبر اکرم(ص) وقتى به معراج رفتند اولین نمازى که بر او واجب شد ظهر جمعه بود و خداوند به پاس احترام پیامبر(ص) ملائکه را به میهمانى فرا خواند و همه نماز ظهر روز جمعه و مغرب و عشا را با پیامبر خواندند و خدا به پیامبرش دستور داد که نماز را بلند بخواند تا برترى او را بر ملائکه آشکار گرداند ولى نماز عصر را چون به تنهایى انجام داد مامور شد آهسته بخواند و علاوه بر اینکه بلند خواندن و آهسته خواندن یک نوع تعبد و تسلیم در مقابل دستورات پروردگار و اقتدا به سنت و روش پیامبر(ص) اکرم مى باشد. از این روایت مى توان فهمید که به مقتضى شرایط باید بعضى از عبادات یا کارهاى خیر را آشکار انجام دهیم تا دیگران را به آن کار دعوت کنیم. ج ) یادآوری این نکته لازم است که:فلسفه احکام را به معنای علت تامه احکام کسی جز خدای متعال یا اولیاء الهی به لطف حضرت حق نمی داند و حتی آنچه که در برخی روایات ذکر شده است بخشی از اسرار آن احکام و به اصطلاح حکمت احکام است از این رو در همه موارد و در جمیع شرایط صدق نمی کند، نه با انتفاء آن حکم شرعی مربوطه منتفی می شود و نه با وجود آن حکمت، حکمی ضرورت تشریع می یابد، بلکه با رعایت سایر شرایط و ملاحظات در جعل احکام دخیل است.یادآوری این نکته لازم است که درباره فلسفه جهر و اخفات نمازهای یومیه نیز، موضوع از همین قرار است. یعنی آن چه ذکر شد به عنوان یکی از حکمت هااست و ممکن است چندین حکمت دیگر وجود داشته باشد که ذکر نشده اند. علاوه این که ممکن است غیر از حکمت هایی که به ذهن ما می رسد علت اصلی دیگری هم در کار باشد که جعل حکم دائرمدار آن علت است مانند آزمایش روحیه تعبد و بندگی انسان ها در قبال خدا.توضیح: نماز ظهر روز جمعه نیز جایز است به جهر خوانده شود و در غیر روز جمعه نماز ظهر باید به اخفات خوانده مى شود.برای توضیح بیشتر ر.ک:شیخ صدوق علل الشرایع .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image