تخمین زمان مطالعه: 6 دقیقه
روایات زیادی در فضیلت اشک خوف و گریه بر امام حسین(ع) که از روی شعور و معرفت باشد، وارد شده است و برای هر دو آثار زیاد فردی و اجتماعی بیان شده است، اما روایتی که صراحت بر افضلیت اشک بر امام حسین(ع) نسبت به اشک خوف از خدا داشته باشد مشاهده نشده، ولی میتوان گفت: همه اعمال انسان در راستای رسیدن آدمی به مقام عبودیّت و بندگی الهی است، چنانکه بهترین تاج افتخار برای رسول اکرم(ص) عبد بودن و بندگی ایشان است و در تشهد نماز میخوانیم: «اشهد انّ محمداً عبده و رسوله». رسیدن به خوف و رجای الهی و اشک مخلصانه از خوف و خشیت خدا، یکی از مراتب عبودیت و بندگی و مقام کمال انسانی است. بنابراین، اشک برای امام حسین(ع) نیز یکی از اسباب و راههای رسیدن به آن کمال و مرتبه والای بندگی است. از شیوههاى معمول در عزادارى و سوگوارى، اشک ریختن است که به طور طبیعى هر انسانى در غم فراق عزیزى اندوهگین میشود و اشک میریزد. در روایات نقل شده است که رسول خدا(ص) در مرگ فرزندش «ابراهیم» و یکی از صحابه جلیل القدر بنام «عثمان بن مظعون»[۱] و در شهادت «جعفر بن ابىطالب» و «زید بن حارثه»گریه کرد.[۲] گریه کردن بر مصائب امام حسین(ع) نیز از شیوههاى معمول عزادارى است، که امام رضا(ع) فرمود: «فَعَلَى مِثْلِ الْحُسَیْنِ فَلْیَبْکِ الْبَاکُونَ.»؛[۳]پس بر همانند حسین باید گریهکنندگان، گریه کنند. گریه خوف از خدا دارای آثار فردی و اجتماعی فراوان است که به برخی از آن آثار که در روایات بیان شدهاند اشاره میکنیم: ۱ – نجات از آتش جهنم؛ ۲ – پاداشی چون بهشت؛ ۳ – بخشیده شدن گناهان؛ ۴ – محشور شدن با پیامبران، صدّیقین، شهدا و صالحان؛ ۵ – جلب رحمت الهی؛ ۶ – نورانی شدن قلب و… .[۴] یکی از آثار اجتماعی اشک خوف، این است که اگر شخصی در یک گروه و امتی باشد و از ترس خداوند متعال اشک بریزد، خداوند به خاطر اشک او بر آن امت، نیز رحم میکند و اگر مستحق عذاب باشند از عذابشان صرف نظر میکند و آنان را میبخشد.[۵] اما گریه بر امام حسین(ع)، نیز هر گاه از روی شعور و معرفت باشد، علاوه بر داشتن آثار فردی که به آن اشاره خواهیم نمود، دارای آثار اجتماعی نیز میباشد که به عنوان نمونه به برخی از آثار فردی و اجتماعی آن اشاره میکنیم. الف. آثار و فواید فردی ۱ – سرور و شادی در روز قیامت و همنشینی با امامان معصوم(ع)؛ امام رضا(ع) میفرماید:«مَنْ کَانَ یَوْمُ عَاشُورَاءَ یَوْمَ مُصِیبَتِهِ وَ حُزْنِهِ وَ بُکَائِهِ یَجْعَلُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ یَوْمَ الْقِیَامَهِ یَوْمَ فَرَحِهِ وَ سُرُورِهِ وَ قَرَّتْ بِنَا فِی الْجِنَانِ عَیْنُه»؛[۶]هرکس روز عاشورا روز مصیبت و اندوه و گریهاش باشد خداوند -عزَّ و جلَّ-روز قیامت را روز شادی و خوشحالی او قرار میدهد و چشمش با دیدن ما در بهشت روشن میشود. ۲ – بخشیده شدن گناهان؛ چنانکه امام رضا(ع) میفرماید: «فَإِنَّ الْبُکاءَ عَلَیْهِ یَحُطُّ الذُّنُوبَ الْعِظامَ»؛[۷] گریه بر امام حسین(ع) گناهان بزرگ را از بین میبرد. ۳ – پاداشی چون بهشت؛ ائمه اطهار(ع) میفرمایند: «مَنْ بَکى وَ أَبْکى واحِدَاً فَلَهُ الْجَنَّهُ»؛[۸] هر کس گریه کند و یا یک نفر را بگریاند پس بهشت برای او است. و «مَنْ تَباکى فَلَهُ الْجَنَّهُ»؛[۹] هر کس خودش را در مصیبت آل رسول به صورت گریه کننده در بیاورد پاداش او بهشت است. ب. آثار و فوائد اجتماعی احیاى نهضت عاشورا و حفظ مکتب اهل بیت(ع) و تداوم بقای اسلام و تعظیم بزرگترین شعائر الهی از جمله آثار اجتماعی اشک بر امام حسین(ع) میباشد. به اعتراف دوست و دشمن، مجالس عزاى امام حسین(ع) فوق العاده نیرومندى براى بیدارى مردم است و راه و رسمى است که آنحضرت آنرا به پیروان خود آموخته تا ضامن تداوم و بقاى اسلام باشد. به همین دلیل، برپایى این مجالس در روایات به عنوان «احیاى امر اهلبیت(ع)» تعبیر شده است؛ امام صادق(ع) در مورد اینگونه مجالس فرمود: «إِنَّ تِلْکَ الْمَجالِسَ أُحِبُّها فَأَحْیُوا أمْرَنا»؛[۱0] اینگونه مجالس (شما) را دوست دارم، از این طریق مکتب ما را زنده بدارید. همچنین تردیدی نیست، امام حسین(ع) که تمام هستى خویش را یکجا با خداوند معامله کرد و با تمام اهلبیت(ع) و فرزندان در قربانگاه عشق قدم نهاد و مخلصانه از همه چیزش در راه خدا گذشت، از عظیمترین شعائر الهى است و برپایى مجالس عزا و گریه براى آنحضرت، علاوه بر تجلیل از مقام شامخ آن امام همام، تعظیم یکى از بزرگترین شعائر الهى محسوب مىشود، که خداوند متعال میفرماید: «وَ مَنْ یُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ»؛[۱1] هر کس شعائر الهى را بزرگ دارد، این کار نشانه تقواى دلها است. نتیجهگیری با بررسی روایات در باب اشک خوف و اشک بر امام حسین(ع)، روایتی مشاهده نشده که صراحت در برتری اشک بر امام حسین(ع) نسبت به اشک از خوف خداوند متعال داشته باشد، اما میتوان گفت: همه اعمال انسان در راستای رسیدن آدمی به مقام عبودیّت و بندگی الهی است چنانکه بهترین تاج افتخار برای رسول اکرم(ص) عبد بودن و بندگی ایشان است و در تشهد نماز میخوانیم: «أشهد انّ محمداً عبده و رسوله».[۱2] اشک مخلصانه از خوف و خشیت خدا، یکی از مراتب عبودیت و بندگی و مقام کمال انسانی است؛ چنانکه در روایتی از امام علی(ع) آمده است: «عبودیت و بندگی خداوند متعال، در پنج چیز است که یکی از آن پنج چیز، «گریه از ترس خداوند»[۱3] میباشد.[۱۴] بنابراین، اشک برای امام حسین(ع) نیز یکی از اسباب و راههای رسیدن به آن کمال و مرتبه والای بندگی است. پینوشتها: [۱]. مجلسى، محمد باقر، بحار الأنوار،ج ۷۹، ص ۹۱، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ دوم، ۱۴۰۳ق. [۲].همان، ص ۱۰۴٫ [۳]. شیخ حر عاملى، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج ۱۴، ص ۵۰۴، مؤسسه آل البیت(ع)، قم، چاپ اول، ۱۴۰۹ق. [۴]. ر.ک: نورى، حسین بن محمد تقى، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج ۱۱، ص ۲۴۱ – ۲۴۷، مؤسسه آل البیت(ع)، قم، چاپ اول، ۱۴۰۸ق. [۵]. کلینى، محمد، الکافی، محقق، مصحح، غفارى على اکبر – آخوندى، محمد، ج ۲، ص ۴۸۲، دار الکتب الإسلامیه، تهران، چاپ چهارم، ۱۴۰۷ ق. [۶]. وسائل الشیعه، ج ۱۴، ص ۵۰۴. [۷]. همان. [۸]. بحار الأنوار، ج ۴۴، ص ۲۸۸. [۹]. همان. [۱۰]. وسائل الشیعه، ج ۱۴، ص ۵۰۱. [۱۱]. حج، ۳۲. [۱۲]. شهادت می دهم به درستی که محمد(ص) بنده و فرستاده خداست. [۱۳]. «الْبُکَاءُ مِنْ خَشْیَهِ اللَّه». [۱۴]. شعیری، محمد بن محمد، جامع الأخبار، ص ۱۷۸، مطبعه حیدریه، نجف، چاپ اول، بیتا؛ مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج ۱۱، ص ۲۴۴. منبع: اسلام کوئست .
راسخون
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.