تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
شرح پرسش:
لطفا این حدیث را شرح دهید. امام زمان(علیه السلام) میفرمایند: (أَنَّهُ مَنِ اتَّقی رَبَّهُ مِنْ إِخْوانِکَ فِی الدّینِ وَأَخْرَجَ مِمّا عَلَیْهِ إِلی مُسْتَحِقّیهِ، کانَ آمِناً مِنَ الْفِتْنَةِ الْمُبْطِلَةِ، وَمِحَنِهَا الْمُظْلِمَةِ الْمُظِلَّةِ وَمَنْ بَخِلَ مِنْهُمْ بِما أَعارَهُ اللّهُ مِنْ نِعْمَتِهِ عَلی مَنْ أَمَرَهُ بِصِلَتِهِ، فَإِنَّهُ یَکُونُ خاسِراً بِذلِکَ لاُِولاهُ وَآخِرَتِهِ؛ همانا، کسی که در حقوق برادران دینی تو، حریم الهی را نگه دارد و حقوق مالیای را که بر گردن دارد، به مستحقش برساند، از فتنهای که انسان را به راه باطل میکشاند، و از محنتهای تاریکی که سایه بر آن افکنده، ایمن خواهد بود، و کسی که بخل ورزد و از نعمتهایی که ایزد، به عاریت، در اختیار او گذاشته است، به مستحقش ندهد، در دنیا و آخرت زیانکار خواهد بود.)[1]
شرح حدیث:
این کلام، قسمتی از نامهی دوم امام زمان(علیه السلام) به شیخ مفید(رحمه الله)است. حضرت، در این قسمت از نامهی خود، به لزوم پرداخت واجبات مالی به مستحقان و آثار خیری که این کار در پی دارد اشاره کرده است. آن حضرت برای کسانی که اهل تقوایند و حقوق مالی ای را که بر گردنشان است (مانند خمس و زکات و ...)، به مستحق می دهند، ضمانت میکند که پاداش این عمل خداپسندانه، ایمنی از فتنهها و محنتهاست و کسانی که نسبت به واجبات مالی خود کوتاهی میکنند و در پرداخت حقوق شرعی بخل میورزند، چیزی جز خسارت دنیایی و آخرتی نصیبشان نخواهد شد.
به هنگام پرداخت حقوق واجب مالی، شیطان به وسوسهی انسان میپردازد و او را از فقر میترساند. حضرت، با این بیان به ما میفهماند، واقعیت و حقیقت این است که نپرداختن خمس و زکات و ... است که موجب فقر است، نه بخشش در راه خدا.
با پرداخت حقوق واجب مالی، بلکه با ادای حقوق مستحب مالی، نه تنها مال انسان افزایش میدهد، بلکه روزی معنویاش نیز افزون میگردد، به گونهای که در مسیرهای ظلمانی، چراغ هدایت را به دستش میدهند تا راه را از چاه بشناسد.
.
موتور جستجوی پرسش و پاسخ دینی امین
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.