تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه
خانواده به عنوان یکی از موضوعات مهم احکام اجتماعی اسلام، بسیار مورد توجه و تأکید آیات و روایات بوده است. خانواده از معدود مسائل اجتماعی است که جزئیات بسیاری از آن در اسلام مطرح شده است که برخی برای شکلگیری، برخی برای استحکام و برخی دیگر برای جلوگیری از فروپاشی این مهم میباشد.هر خیانتی ناپسند است امّا زمانی که در بنیان خانواده قرار گیرد، زشتی دو صد چندان خواهد داشت که آسیبهای فردی و اجتماعی بسیاری را به دنبال دارد.در مورد زنای محصنه (زن شوهردار) نکاتی وجود دارد که در ذیل بدان میپردازیم:1. حکم زنای محصنه، سنگسار است.[1]2. بحث سنگسار در زمانی است که ماجرای زنا علنی شده و چهار شاهد (با شرایط سختی که وجود دارد) بر این موضوع شهادت دهند و یا اینکه یکی از طرفین در پیش قاضی، بر این امر اقرار کنند. اما حکم دیگری در این موضوع وجود دارد و در هر صورت باید اجرا شود؛ چه در صورت اثبات زنا در دادگاه و چه در غیر آن: «زن شوهردار اگر زنا دهد، به مرد زنا کننده حرام ابدی میشود».[2]3. مخاطب این حکم عموماً دو طرف زنا میباشند و کم اتفاق میافتد که به حکم قضایی منجر شود؛ زیرا عموماً این عمل تنها میان خود طرفین باقی مانده و کسی از آن اطلاع پیدا نمیکند، آنها خود باید به این وظیفه عمل کرده و در مقابل خداوند جواب دهند و نمیتوان از نظام قضائی کشور انتظار داشت که این حکم را جز در موارد اثبات در دادگاه، اجرایی کند.3. منابع احکام الهی محدود به قرآن نیست و منابع دیگری نیز برای استنباط احکام الهی وجود دارد. روایات و عقل (به معنای فقهی آن) نیز از منابعی میباشند که احکام بسیاری را ثابت میکنند به نحوی که بسیاری از احکام، مورد اتفاق شیعه و سنی میباشد ولی در قرآن ذکر نشده است.4. موضوع مورد بحث نیز چنین میباشد و از طریق روایات، آن حکم به دست میآید. روایات به صراحت بیان میکنند که مرد زنا کننده به زن شوهر دار زنا دهنده، حرام ابدی میباشد:امام رضا(ع): «اگر مرد مجرّد یا متأهلی با زن شوهرداری زنا کند و بعد از اینکه این زن از شوهر خود طلاق گرفت و یا اینکه شوهرش مُرد، بخواهد با او ازدواج کند، هرگز به او حلال نمیشود و در قیامت به شوهر آن زن گفته میشود هر مقدار از حسنات این مرد زانی میخواهی بگیر»؛[3] «زمانی که یک مرد با زنی ازدواج کند [و نزدیکی صورت گیرد] و بداند که این زن شوهر دارد، این دو را از یکدیگر جدا میکنند و هرگز این دو به یکدیگر حلال نمیشوند».[4]5. حرام ابدی بودن یک مرد و یک زن، تنها در فرض زنا نیست؛ بلکه حتی ازدواج با فرض رسیدن خبر اشتباه مرگ شوهر زن و مشخص شدن اشتباه، آن زن با مردی که جدیداً با او ازدواج کرده حرام ابدی میشود با آنکه هیچ کدام گناهی انجام ندادهاند.امام باقر(ع): «زمانی که به زنی، خبر فوت شوهرش را بدهند و یا اینکه خبر دهند شوهرش او را طلاق داده و این زن عدّه نگه داشته و ازدواج مجدّدی کند اما (بطلان خبر روشن شده و)شوهر اول بیاید، او بر مرد دوم مقدم بوده (و زن از شوهر دوم جدا شده) ... و مرد دوم هرگز نمیتواند با او ازدواج کند».[5] روایات دیگری نیز بر این مطلب دلالت دارند.[6]6. در اینکه ازدواج(و نزدیکی) در زمان عده نیز موجب حرمت ابدی میشود یا نه، میان فقها اختلافاتی است که البته عموم آنها حکم به حرمت ابدی دادهاند و روایاتی نیز در این باب وجود دارد: امام باقر(ع): «زنی که در عده شوهر خود میباشد و در این زمان با مرد دیگری ازدواج کرد، این دو به یکدیگر حرام ابدی میشوند حال عالم به حکم باشد و یا جاهل ... »[7] روایات دیگری نیز در این زمینه وجود دارند.[8] .
اسلام کوئست
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.