تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه
حضرت امام بعنوان بزرگ منادی اسلام سیاسی در دنیای کنونی،ازاسلامی سخن گفتند که می تواند تمام سعادات دنیوی واخروی بشر را تامین و او را به نیک روزی رهنمون گردد در حال که تا قبل از ایشان اسلام بعنوان دینی مطرح بودکه که تنها به بعد فردی افراد جامعه توجه کرده و نسبت به زندگی اجتماعی آنان فاقد برنامه می باشد و هر چه هست باید در دنیای شرق و غرب جستجو و از آن تبعیت نمود.امام در جایی صریحا قسم یاد کرده و می فرمایند:« و اللَّه اسلام تمامش سیاست است ».(صحیفه امام ج 1 ص 270)ایشان شعار جدایی دین از سیاست را شعاری استعماری دانسته و ابراز می دارند:« شعار سیاست از دین جداست،از تبلیغات استعمارى است،که مى خواهند ملتهاى مسلمان را از دخالت در سرنوشت خویش بازدارند. در احکام مقدس اسلام، بیش از امور عبادى در امور سیاسى و اجتماعى بحث شده است» و بر این ادعای خود به سیره نبوی اشاره و تاکید می دارند:« روش پیامبر اسلام نسبت به امور داخلى مسلمین و امور خارجى آنها، نشان مى دهد، که یکى از مسئولیتهاى بزرگ شخص رسول اکرم (ص) مبارزات سیاسى آن حضرت است».(صحیفه امام ج 5 ص 185)حضرت امام، قویا بر این باورندکه اسلام قبل از این که دینی معنوی و عبادی باشد دینی سایسی است:« اسلام دین سیاست است قبل از اینکه دین معنویات باشد».(صحیفه امام ج 6 ص467) ایشان در جایی دیگر موضوع دخالت در امر سیاست را از آموزههای تمام انبیاء الهی دانسته و فرمودهاند:« مسئله دخالت در سیاست در رأس تعلیمات انبیاست».(صحیفه امام ج 15 ص 213)اما نکتهای که در این میان مورد توجه و امعان نظر است این که امام ورود و دخالت در سیاست را بر حسب طبقات اجتماعی،متفاوت می دانند بگونهای که این امر را برای علما از واجبات،برای نیروهای مسلح ( اعم از ارتش ، سپاه ، بسیج و سایر نیروهای نظامی و انتظامی)،ممنوع و... دانسته اند.حال در این جا به اصل پاسخ می پردازیم.آنچه در اندیشه سایسی امام قابل توجه است این که امام اصل آگاهی سیاسی را برای تمامی طبقات و گروه های اجتماعی امری لازم و ضروری می دانند اما نسبت به برخی از گروهها که نقش آن دارای حساسیت ویژهای می باشد مانند نیروهای مسلح؛آنان را از ورود و دخالت در مباحث سیاسی و هرگونه تحزب منع نموده اند در عین حالی که بر آگاهی سیاسی نسبت به ایشان تاکید دارند.ایشان خطاب به نیروهای مسلح می فرمایند:« قواى مسلح از هر قشرى که هستند، در حالى که باید داراى دید سیاسى باشند و هرگز کورکورانه عمل نکنند، نباید در امورى که سیاست بازان در آن دخالت دارند داخل شوند»..( صحیفه امام ج 14 ص 71) ایشان در ذیل همان سخن، به دلایل این امر اشاره و فرمودهاند:« زیرا اگر در امور سیاسى وارد شوند:1:کسانى که در فن سیاست ورزیده شده اند بین آنان اختلاف ایجاد کرده. 2: هر گروه از آنان را به یک طرف کشیده و شیرازه ارتش ... از بنیان به هم مى زنند. 3: نتیجه نهایى خود را که اسارت کشور است به دست مى آورند. 4: از خدمت به میهن عزیز خود بازمانده. 5: به سوى شرق یا غرب کشیده خواهید شد. 6: شما را به یک گروه نزدیک و از یک گروه دور مى سازد و شما را نسبت به یک قشر ملت بدبین مى کند.» و باز ایشان در جایی دیگر به این موضوع پرداخته و فرمود هاند: « ورود سیاست در ارتش شکست ارتش است، این را باید بدانید و شرعاً جایز نیست. و من امر مى کنم به شما که یا در ارتش یا در حزب، دوم ندارد که بخواهید هم ارتشى باشید، هم حزبى، نمى شود ».(صحیفه امام ج 16 ص 110)امام با دید الهی و فرانگری که نسبت به مسایل مختلف داشتند حتی در پایان عمر شریف خود نیز از این موضوع غافل نگشته و در وصیت نامه الهی- سیاسی خود بر عدم ورود و دخالت قوای مسلح در مباحث سیاسی و پرهیز از هرگونه تحزب تاکید نموده و بیان می دارند که:« وصیت اکید من به قوای مسلح آن است که همانطور که از مقررات نظام ، عدم دخول نظامی در احزاب و گروهها و جبههها است به آن عمل نمایند؛ و قوای مسلح مطلقاً، چه نظامی و انتظامی و پاسدار و بسیج و غیر اینها، در هیچ حزب و گروهی وارد نشده و خود را از بازیهای سیاسی دور نگه دارند. در این صورت میتوانند قدرت نظامی خود را حفظ و از اختلافات درون گروهی مصون باشند».(وصیت نامه امام بخش ل) بنابراین می توان گفت امام بخاطر حفظ منافع و امنیت کشور، دخالت نیروهای نظامی و انتظامی و به تعبیری کلیه قوای مسلح کشور در سیاست را به صلاح ندانسته و آنان را از این امر،شدیدا برحذر داشتهاند هر چندآگاهی سیاسی برای این نیروها،امری اجتناب ناپذیر می باشد. منابع:1: «صحیفه امام» 2: « وصیت نامه الهی-سیاسی امام» (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد رهبری، کد: 2/100112343) .
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.