تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
دو نوع رابطه بين جرم و مجازات وجود دارد: يك نوع اعتباري و قراردادي است مانند مجازات تخلف از قوانين راهنمايي و رانندگي. در اين گونه مجازاتها، چون قانونگذار آن را وضع ميكند، ميبايست نوعي تناسب بين جرم و مجازات را در نظر بگيرد؛ يعني اگر جرم خيلي كوچك باشد، نميتوان براي آن مجازات بسيار شديد مثلاً جريمه چند ميليون توماني در نظر گرفت. نيز اگر جرم و جنايت خيلي سنگين باشد، مانند آدم ربايي و آدم كشي، امّا مجازاتي ناچيز باشد، اين هم درست نيست. نوع ديگر جرم و مجازات تكويني است، شبيه اين كه گاهي آدمي يك لحظه سهل انگاري ميكند و بر اثر بي دقتي تصادف مينمايد و نخاعش قطع ميگردد و تا پايان عمرش فلج ميشود. بين فلج شدن و تصادف رابطه تكويني وجود دارد. در اين جا ديگر نميتوان گفت كه چرا مجازات با جرم تناسب ندارد! اين اثر تكويني است، نه قراردادي. بين اعمال ما در دنيا و اثر آن در آخرت رابطه تكويني بر قرار است. به تعبير ديگر: زندگي قيامت تجسّم اعمال ما است. همان گونه كه با مشت به چشم زدن (كه در يك لحظه صورت ميگيرد) و كور شدن تا پايان زندگي اثر تكويني هست. درست نيست گفته شود كه جرم يك لحظه صورت گرفته است، پس چرا اثر و مجازات آن تا پايان زندگي به درازا ميكشد! با برخي كارهاي ناشايسته ممكن است زندگي جنايت قيامت تا ابد تيره و تار شود. اين رابطه تكويني است. اگر در بمباران هيروشيما خلبان آمريكايي تنها يك لحظه دگمه را فشار داد و بمب اتم را روي شهر انداخت، اثر تكويني اين كار به قدري زياد بود كه اكنون (كه بيش از شصت سال از آن حادثه ميگذرد) اين جنايت هنور قرباني ميگيرد، چون اثر تكويني است. حال مانند همين رابطه بين جنايت خلبان آمريكايي و اثر تكويني آن در زندگي پس از مرگ وجود دارد. البته آثار تكويني گناه در آخرت چنين نيست كه همه آنها خلود در آتش را بطلبد، بلكه برخي از گناهان در سكرات مرگ و برخي در عالم برزخ و برخي در قيامت، فرد عذابش را ميچشد و از آن خلاص ميشود. تنها برخي از گناهان است كه موجب خلود در آتش جهنم ميگردد، و آن عبارت است از: كفر و شرك از روي عناد و لجاجت. eporsesh.com .
راسخون
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.