تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
در همه نمازهای واجبی و مستحبی در رکعت دوم قنوت قبل از رکوع مستحب است و مدرک آن علاوه بر روایات ائمه اهل بیت (ع) روایتی است که اهل سنت از پیامبر گرامی(ص) نقل میکنند. براء بن عازب که از یاران رسول خداست میگوید: «کان رسول الله(ص) لا یصلی صلاه مکتوبه إلا قنت فیها.»؛(سنن دارقطنی:2/37، حدیث 4؛ سنن بیهقی:2/198.) [پیامبر نماز واجبی نمیخواند مگر این که در آن قنوت به جا میآورد.] و نیز از امیرمؤمنان (ع) نقل میکنند که آن حضرت در نماز مغرب قنوت بجا میآورد. (سنن بیهقی:2/245.) هرگاه قنوت در نماز مغرب مشروع باشد با دیگر نمازها فرقی نخواهد داشت. زراره از امام باقر (ع) نقل میکند: «القنوت فی کل صلاه فی الرکعه الثانیه قبل الرکوع؛ قنوت در تمام نمازها در رکعت دوم پیش از رکوع است» (وسائل:4/900،باب 3 از ابواب قنوت،حدیث 1.) ولی باید توجه نمود در میان فقیهان اهل سنت دربارة قنوت نظر واحدی وجود ندارد در میان آنها در این مسأله اختلاف عمیقی است. الف: شافعی میگوید: قنوت در نماز صبح در همه اوقات مستحب است. ( بدایه المجتهد:1/131؛ المغنی: 1/823.) ابو حنیفه میگوید: قنوت جز در نماز « وتر » در دیگر نمازها مکروه است. (هدایه مرغینانی:1/66؛ بدایه المجتهد:1/132.) ابو یوسف شاگرد ابو حنیفه میگوید: وظیفه مأموم پیروی از امام است، هرگاه او قنوت به جا آورد، مأموم باید از آن پیروی کند. احمد بن حنبل میگوید: قنوت برای امام در نماز در صورتی درست است که گروهی را برای جهاد اعزام کند. (المجموع:3/504.) با این اختلاف چگونه انتظار دارید که شیعه با آنان هماهنگ باشد در حالی که روایت رسول گرامی (ص) که براء بن عازب آن را نقل میکند مؤید نظر اینها است. آیة الله جعفر سبحانی،سیمای فرزانگان ج 2 به نقل از سایت تبیان/ .
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.