تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه
و لا یغتب بعضکم بعضا ایحب احدکم ان یأکل لحم اخیه میتا فکرهتموه و اتقوا الله ان الله تواب الرحیم (1) غیبت یکدیگر را نکنید آیا کسی از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده اش را بخورد ؟ پس آنرا دوست ندارید . از خدا بترسید که خدا توبه پذیر مهربان است .در احادیث وارده از اهل بیت عصمت و طهارت سخنان تکان دهنده ای درباره ی گناه کسی که غیبت می کند و عیوبی که خداوند از بندگانش پنهان داشته را آشکار می کند , بیان شده است .از پیامبر خدا (ص) نقل شده که فرمودند : غیبت کردن بدتر از زناست . عرض شد : چگونه ؟ فرمود : مرد زنا می کند سپس توبه می نماید و خدا توبه اش را می پذیرد . اما غیبتگر آمرزیده نمی شود , تا زمانی که غیبت شونده او را ببخشد .این حدیث شریف در صدد این نیست که گناه زنا کار را کوچک شمارد ؛ بلکه مقصود حضرت , بزرگی و زشتی گناه غیبت است که متأسفانه این گناه در نظر غالب ما مردم , یا کوچک و حقیر است و یا با توجیهات متعدد اصلا آن را گناه نمی دانیم .در حدیثی از امام علی (ع ) وارد شده که : شنونده ی غیبت , مانند غیبت کننده است .و نیز حضرت ملاحظه کردند که شخصی در حضور فرزند بزرگوارش حسن (ع) از کسی غیبت می کند , فرمود: فرزندم گوش خود را از چنین کسی دور دار ؛ زیرا او به پلید و نجسترین چیزهایی که در ظرف خود دارد نگریسته و آنها را در ظرف تو خالی کرده است .(3)اگر غیبت کننده گوشی برای شنیدن حرفهایش پیدا نکند , غیبت کردن و عیبجویی از مردم , ریشه کن خواهد شد .در غیبت , گوینده با گفتار و شنونده با شنیدن خود , راز دیگری را فاش می کنند و منشأ نشر عمل زشت می شود .(4)لذا ما وظیفه داریم به هر وسیله ی ممکن , شنونده غیبت نباشیم و آنرا رد کنیم .براستی اگر به احادیثی که ثواب رد غیبت و روایاتی که در باره عذاب غیبت آمده است ایمان و یقین داشته باشیم , بدون هیچ تأملی از این گناه بزرگ اجتناب می کنیم .پیامبر خدا صلی الله علیه واله می فرمایند : چون به معراج برده شدم , بر مردمی گذشتم که ناخنهایی از مس داشتند و چهره ها و سینه های خود را ناخن می کشیدند ؛ پرسیدم : اینها کیستند ای جبرئیل ؟ گفت : اینان کسانی هستند که گوشت مردم را می خورند و با آبروی آنها بازی می کنند .(5)همین روایت برای هر مسلمان معتقدی کافی است که برای همیشه غیبت را ترک کند .حضرت در ثواب رد غیبت نیز فرمودند : هر کس در مجلسی بشنود که از برادرش غیبت می شود و آن را از او دفع کند , خداوند هزار باب بدی را در دنیا و آخرت از او دفع می کند . (6)نکته : منظور از گوش ندادن به غیبت , این نیست که مثلا در مجلس غیبت , خود را با چیزی سرگرم کرده تا صدای آنها را نشنویم ؛ بلکه مقصود , دفاع از حقوق غیبت شونده و حفظ آبروی او در غیابش و نیز مخالفت با گناه غیبت است .البته این امر نیز باید با سلسله مراتب انجام پذیرد ؛ یعنی ابتدا با لحنی آرام از غیبت اجتناب شود و اگر لازم شد , با لحنی تند . در ضمن مراعات سن افراد و نسبتی که با شما دارند نیز ضروری است .منظور اینست که اگر غیبت کننده , بعنوان مثال فردی مسن یا پدر و مادرمان هستند , حق نداریم به بهانه دفع غیبت , با لحنی تند با آنها صحبت کنیم ؛ بلکه ابتدا با محبت و نرمی آنها را از این کار منع کنیم ؛ اگر نشد به بهانه های مختلف حرف را عوض کرده و مانع غیبت شویم .دراینگونه موارد اگر انسان به قدر و منزلت مومن و اهمیت ایمان وقوف کامل داشته باشد، هرگز از مسخره شدن و یا غیبت شدن مومنی خوشحال نمی شود بلکه به شدت ناراحت می گردد و جای خندیدن حتی به صورت ناخودآگاه وجود ندارد.موفق باشید . (1)- سوره حجرات / 12(2)- میزان الحکمة / ج 9 / ص 4452 (3)- همان / ص 4474(4)- اخلاق الهی / آیة الله مجتبی تهرانی /ص 44(5)- میزان الحکمة / ص 4453(6)- همان / ص 4475 .
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.