تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه
در سختیها مردان بزرگ تربیت خواهند شد. البته هنر انسان در تزیین محیط و آمادگی خود بهتر نمایان خواهد شد. در راستای اهداف و آرمان مهدوی به معنی حاکمیت عقل و عدالت نباید موانع را دید یا اصلاح ننمود. اگر انسان آرمانگرا شرایط حداقلی را نتواند با خوبی و گذشت مهیا نماید باید تلاش خود را افزون نماید . اندیشه متعالی مهدویت، هم خود یک آرمان و هدف متعالی است؛ هم تحقّق بخش هدف نهایی و آرمان بزرگ انسانها است و هم منشأ و سرچشمه اهداف و آرمانهای پویا و ماندگار. داشتن هدف بزرگ و روشن در زندگی و کوشش درجهت تحقّق و دستیابی به آن، رویکردی اثرگذار و نظاممند است و میتواند نقش بهسزایی در تعلیم و تربیت انسانها ایفاء کند. اگر میخواهیم نسل مهدوی و منتظر واقعی داشته باشیم، باید آرمانهای متعالی و شکوهمند را در آنها زنده کنیم و اگر میخواهیم جامعهای پاک و راستکردار داشته باشیم، باید اهداف و غایات ارجمند و ستوده را برای آنان ترسیم نماییم و اجتماع را بدان سو هدایت کنیم.آرمانگرایی و هدفمندی، باعث ایجاد شور و اشتیاق وافر جهت رسیدن به مقصود و موجب تلاش و کوشش جدّی برای دستیابی به خواستهها است. آرزوی بالندگی و کمال و شکوفایی، اراده و عزم انسان را تقویت میکند و توانایی و قدرت ویژهای به او میبخشد تا بتواند به آرزو و خواسته خود برسد. درواقع، امید به آیندهای روشن و پرفروغ، بر اندیشه و فکر انسان تأثیر مستقیمی دارد و به او جهت و برنامه میدهد. آنگاه این اندیشه و برنامه، بر اراده و عزم او اثر میگذارد و او را وادار میکند تا تلاش معنابخشی، برای رسیدن به آن داشته باشد.این رویکرد، زیربنای باورهای منجیگرایانه ادیان ابراهیمی -بخصوص مکتب پویای تشیع- است و این مکتب حیات و بالندگی خود را مدیون اندیشه مهدویت میداند و برای رسیدن به آن عصر موعود، لحظهشماری میکند و شکوفاتر میشود.حال تعلیم و تربیتی که براین اساس شکل میگیرد، اهداف روشن و باشکوهی برای جامعه ترسیم میکند؛ مانند: رسیدن به عبودیت و معرفت خدا (که هدف آفرینش انسان است) و تقرّب به او؛ دستیابی به کمال اخلاقی (معنویت و عمل صالح)، کمال عقلی (رشد فکری و دانایی) و کمال اجتماعی (عدالت و پیشرفت) و... .همه این آرمان ها در جامعه مهدوی محقّق خواهد شد و منتظران این عصر درخشان، باید همه کوشش خود را درجهت رسیدن به آن جامعه موعود بکار گیرند و یا حداقل بعضی از نمودها و جنبههای حیاتی آن را جامه عمل بپوشانند. البته باید بدانیم که این آرمانگرایی، خیالبافی و دلبستن به ناکجا آباد و هیچستان نیست؛ بلکه واقعگرایی و داشتن مسیر و مقصد روشن و یقینی است. چنین رویکردی، سراسر انرژی، نظام مندی، جدیت، اصلاحگری و خدامحوری است و از هرلحاظ میتواند آثار و نتایج مهمی داشته باشد. مهم این است که نظام آموزشی و تربیتی ما، نگاه واقعی و درست به آموزه مهدویت داشته باشد و آن را الگوی عملی و مقصدی قطعی ترسیم نماید و افکار و آمال را بدان سو جهت بخشد. .
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.