تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
در این که ازدواج موقت سنت پیامبر است و امری مباح بلکه مستحب است جای تردید نیست ازدواج موقت جایز است حتی برای کسی که همسر دایم دارد , واما معدود روایاتی که در آن به گونه ای از ازدواج موقت نهی شده است یا به جهت شرایط تقیه بوده ویا کراهت انرا برای افرادی خاص ثابت میکند از جمله مواردی که ازدواج موقت مکروه است ودر روایت هم مورد نهی واقع شده موردی است که فرد همسر دارد و نیاز جنسیش هم برطرف میشود واز سوی دیگر همسرش هم نیاز جنسی به او دارد و او ازدواج موقت میکند و با این عملش موجب میشود همسرش به دستورات دینی بد بین شود ویا احیانا امامان معصوم که متعه را جایز شمرده اند مورد لعنت ونفرین قرار دهد این مضمون در روایتی از امام رضا علیه السلام امده است که حضرت میفرماید بر متعه اصرار نورزید بر شما است که سنت را به پا دارید نه اینکه از زنان خودتان باز بمانید {به حقوق آنان رسیدگی نکنید }ودر نتیجه موجب کفروتبری آنان از ما شوید وموجب شوید که آنان لعن ونفرین کنند دستور دهنده به متعه را . همچنین از برخی روایات استفاده میشود که متعه در صورت بی نیازی ویا در موردی که موجب فساد ویا عیب گرفتن بر شیعه شود مکروه است . واما روایاتی که در آن دستور به متعه داده شده حتی در صورت استغنا ی از ان به جهت تاکید بر مساله متعه بوده که سنت پیامبر به فراموشی سپرده نشود ویا احیانا تبدیل به عملی زشت ویا بدعت نشود , چون در جامعه اهل سنت این عمل حرام شمرده میشده وشیعیان نیز به جهت شرایط تقیه آنرا انجام نمیداده اند واین روند کم کم موجب به فراموشی سپرده شدن این سنت میشده به همین جهت تشویق زیاد به انجام آن در هر شرایطی حتی در صورت استغنای از ان شده است . بنا بر این ازدواج موقت فی حد نفسه حتی برای کسی که همسر دارد به جز در مواردی که در فوق اشاره شد جایز است به ویژه در شرایطی که موجب رسیدگی به خانواده ای بی سرپرست نیز باشد .( وسائل الشیعه 21/22-23) .
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.