مناظره با وهابی ها /

تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه

می خواستم اطلاعاتی در مورد چگونگی بحث با اهل سنت وهابی داشته باشم که ما در گفتگوهای اینترنتی و غیره چگونه باید با این افراد بحث کنیم، آیا باید شرایط خاصی را در بحث ها رعایت کنیم؟


1ـ برای بحث با اهل سنّت داشتن اطّلاعات کافی از اعتقادات شیعه و اهل سنّت و همچنین دانستن شیوه ی درست بحث و مناظره الزامی است ؛ بخصوص اگر طرف مقابل شما فرد توانایی در بحث و مناظره باشد. و روشن است که این اطلاعات و توانایی ، بدون مطالعه ی گسترده و دقیق و بهره گیری از رهنمودهای علمای دین و آشنایان به منطق مکتب اهل بیت (ع) میسّر نیست. لذا در انتهای مطلب کتبی خدمت حضرت عالی معرّفی می شود که با مطالعه ی آنها می توانید از نقاط اشتراک و افتراق هر دو مذهب آگاهی بیابید.2ـ عمده اختلاف مکتب تشیّع با اهل سنّت رسمی در بحث امامت و خلافت است. شیعه در بحث امامت قائل به این است که امام باید افضل مردم در قرب به خدا و اعلم مردم نسبت به دین بوده و معصوم باشد. و چون تنها خداوند متعال می داند که چه کسی این خصوصیّات را دارا می باشد لذا تعیین مصداق امام نیز باید از طرف خداوند متعال و به امر او باشد. از اینرو شیعه جریان سقیفه را که در آن گروهی از اصحاب جمع شده خلیفه ی پیامبر را تعیین نمودند مشروع نمی داند. ولی اهل سنّت چون معیارهای شیعه را در باب امامت قبول نداشته امامت و خلافت غیر معصوم و غیر افضل و غیر اعلم را می پذیرند لذا اعتقادی به تعیین مصداق امام از جانب خدا هم ندارند. و معتقدند باید اهل حلّ و عقد (بزرگان قوم ) بنشینند و امام را تعیین نمایند. و البته با این مبنا نیز جریان سقیفه مشکل دارد چون بسیاری از بزرگان اصحاب یا در سقیفه حاضر نبودند یا اگر بودند مخالف این قضیّه بودند. برای مثال اصحابی چون سلمان فارسی ، ابوذر غفاری ، عمّار ، مقداد ، زبیر ، ابن عبّاس و ... و در رأس همه خاندان پیامبر و سرور اهل بیت علی ابن ابی طالب (ع) با سقیفه مخالف بوده آن را نامشروع می دانستند.3ـ افزون بر اهل سنّت رسمی ، چند قرنی است که فرقه ی وهّابیّت نیز با مذهب تشیّع وارد مناقشه شده شبهاتی را بر ضدّ مذهب اهل البیت (ع) نشر می دهد و متأسفانه ذهن اهل سنّت رسمی را هم با تبلیغاتهای سوء مسموم نموده اند. اینها بر خلاف اهل سنّت رسمی ــ که صرفاً با تشیّع اختلاف عقیده داشته و اهل مذهب شیعه را مسلمان دانسته محترمانه بحث می کنند ــ از ابزارهای ضدّ اسلامی نیز بهره برده شیعیان را مشرک و کافر معرّفی می کنند و اموری چون زیارت و عزاداری و توسّل به اهل بیت را شرک معرّفی می کنند. در حالی که شیعه در این باب با اهل سنّت رسمی مشکلی ندارد. چرا که خود آنان نیز به چنین اموری اعتقاد دارند. افراد وهّابی معمولاً با علمای شیعه وارد بحث نمی شوند و بیشتر دنبال بحث با شیعیانی هستند که اطّلاعات چندانی از مذهب خود و مذهب مخالف نداشته باشند ؛ تا به این طریق بتوانند ذهن او را شبهه ناک نمایند. بنا بر این ، چون احتمال اینکه طرف بحث شما یک وهّابی یا یک سنّی معمولی ولی تحت تأثیر وهّابیّون باشد ، پس لازم است که جدا از مطالعات عادی در زمینه ی اعتقادات دو مذهب شیعه و اهل سنّت ، مطالعاتی نیز درباره وهّابیون و جواب شبهات رایج آنها داشته باشید تا ناخواسته گرفتار ترفندهای تبلیغاتی آنها نگردید. چرا که برخی از مبلّغین وهّابی کاملاً برای مناظره و مباحثه با جوانان شیعه تربیت شده اند ، و به صورت نامحسوس در حال تبلیغ عقائد مسموم خود هستند.4ـ در فنّ مناظره به نکات زیر توجّه فرمایید1) باید جانب ادب را رعایت نموده از کلمات ناشایست استفاده نکرد ؛ کسی که سخن منطقی دارد نیازی به سخنان ناشایست ندارد. لذا نه تنها از تندی و عصبانیّت باید پرهیز نمود بلکه باید محترمانه مناظره کرد چنانکه که لایق شیعه اهل بیت است.2) تا به سخنی اطمینان ندارید آن را به کار نبرید و سعی نمایید مدلل سخن بگویید و حدّ الامکان از منابع خود اهل سنّت بهره ببرید. در منابعی که ذکر خواهد شد بسیاری از دفاعیّات شیعه از طریق منابع اهل سنّت آمده است.3) با شناسایی نقاط آسیب پذیر طرف مقابل و مذهب او سعی کنید فعال و تهاجم کننده باشید تا دفاع کننده و منفعل. در مناظره معمولاً آنکه حمله کننده است قویتر جلوه می کند و امید به پیروزی او بیشتر است. 4) در مقام دفاع نیز می توانید ضمن دفاع ، نقاط ضعف عقیده طرف مقابل را هم مطرح کنید تا او ناخود آگاه موضع خود را از حمله کننده به دفاع کننده تغییر دهد.5) در مناظره سعی بفرمایید ناصح و خیر خواه بودن خود را نسبت به طرف مقابل اثبات نمایید تا هم دل خود او نرم گردد هم دیگر افرادی که مطالب شما را شنیده یا می بینند تمایل قلبی به شما پیدا نمایند. لذا از واژه هایی چون برادر عزیز ، برادر بزرگوار ، دوست عزیز ، جناب عالی ، حضرت عالی و ... بیشتر بهره ببرید. 5ـ معرّفی کتابـ آنگاه هدایت شدم ـ ترجمه کتاب ثم اهتدیت ـ ، محمد تیجانی سماوی ، ترجمه سید محمد جواد مهری ـ نویسنده ی این کتاب قبلاً سنّی بوده است ـ ـ اهل سنّت واقعی ، محمد تیجانی سماوی ، ـ همراه با راستگویان ، محمد تیجانی سماویـ حق جو و حق شناس ـ ترجمه کتاب المراجعات ـ ، علامه سید شرف الدین عاملی ، ترجمه: محمد جعفر امامىـ کارنامه عملی وهابیت ، آیت الله جعفر سبحانى ـ فرقه وهابى و پاسخ به شبهات آنها ،سید محمدحسن قزوینى ترجمه: على دوانىـ سیرى در صحیحین ، محمد صادق نجمىـ معارف اسلامى از دیدگاه دو مکتب ـ ترجمه کتاب معالم المدرستین ـ علامه عسکرى ، ترجمه: دکتر جلیل تجلیل ـ عبداللّه بن سبا، ج 1 - 3، علامه عسکرىـ یکصد و پنجاه صحابى ساختگى، علامه عسکریـ نقش عایشه در تاریخ اسلام، علامه عسکرىـ شیعه پاسخ می دهد ، رضا حسینی نسب ـ شبهای پیشاور، سلطان الواعظین شیرازی، دارالکتب الاسلامیه .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image