تخمین زمان مطالعه: 1 دقیقه
از نظر فقه اسلامی همه گناهان از جمله غیبت قابلیت تعزیر به وسیله حاکم عادل و مجتهداسلامی را دارد. قاعده فقهی« التعزیر فی کل معصیه؛ برای هر گناهی تعزیر است» حاکی از امکان مجازات غیبت کننده نیز هست. لکن به لحاظ اینکه اثر برخی گناهان مانند غیبت دارای مراتب گوناگونی است و نظر به مصحلحت های اجتماعی و فردی متعدد دیگر , در مجازات یا عدم مجازات غیبت کننده به حاکم شرع اختیار داده شده است تا با سنجیدن اوضاع و احوال گناهکار, میزان تاثیر مخرب گناه, میزان تاثیر پذیری گناهکار و مصالح فردی واجتماعی دیگر بتواند به هر اندازه که مصلحت اقتضا نماید گناهکار را مجازات و یا اینکه کلا از مجازات او صرف نظر کرده و به تذکر یا امر به معروف و امثال آن اکتفا کند.ضمن آنکه در قوانین جاری جمهوری اسلامی ایران قضات شرایط کامل قاضی اسلامی را ندارند و اعطای اختیار تعزیر بر همه گناهان به قضات غیر جامع الشرایط دارای مفاسد زیادی است. از طرفی امکان ضابطه مند کردن مجازات گناهانی مانند غیبت و امثال آن وجود ندارد لذا اجرای قاعده فقهی «التعزیر فی کل معصیه» در بعضی موارد از جمله گناهانی مانند غیبت عملا معطل مانده است. .
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.