تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
۱. راویان و اصحاب امام حسن مجتبی(ع) در کتابهای متعددی نام برده شدهاند که شیخ طوسی حدود 40 نفر از اصحاب و راویان آنحضرت را در کتاب رجال خویش بر شمرده است. این اسامی عبارتاند از:أحنف بن قیسأصبغ بن نباتةأشعث بن سوارجابر بن عبد الله أنصاریجعید همدانیجارود بن منذرجارود بن أبی بشیر (بشر)حبیب بن مظاهرحذیفة بن أسید غفاریحارث أعورحجر بن عدیحبة بن جوین عرنیحبابة الوالبیةرشید هجریرفاعة بن شدادزید بن أرقمسلیم بن قیس هلالیسفیان بن [أبی] لیلى همدانیسلیمان بن صرد خزاعی (وی پیامبر را نیز درک کرده است)سوید بن غفلةظالم بن عمرو (البته وی را ظالم بن ظالم نیز نامیده اند، و ظالم همان ابوالاسود دوئلی است)عبایة بن ربعیعمرو بن حمق خزاعیعامر بن واثلة [أبو الطفیل]عبد الله بن جعفر بن أبی طالبعبید الله بن عباس بن عبد المطلب (که بعدها به معاویه پیوست)عمرو بن قیس مشرقیقیس بن سعد بن عبادة أنصاری.کمیل بن زیاد نخعیکیسان بن کلیب (کنیه اش أبا صادق است)لوط بن یحیى (کنیه اش ابو مخنف است)مسلم البطینمسعود مولى أبی وائل (کنیهاش ابو رزین است)میثم تمارمسیب بن نجبةمسلم بن عقیل بن أبی طالبهلال بن یسافأبو إسحاق همدانیأبو إسحاق سبیعیأبو کلیبفاطمة بنت حبابة الوالبیة (بنا بر گزارش سعد بن عبدالله، وی از امام حسن و امام حسین(ع) روایت نقل کرده است).[1]۲. افرادی که در غیر کتاب رجال طوسی بر شمرده شدهاند:قیس بن ورقا معروف به سفینه[2]قیس بن عبدالرحمان[3]ابن سیرین[4]ابن عقله[5]ابن واثله[6]عمرو بن حمق[7]عَبد اللَّهِ بْن جَعْفَر طَّیَّار[8]مُسْلِم بْن عَقِیل[9]عَبْدُ اللَّهِ بْن عَباس[10]کُمیل[11]در این نوشتار تلاش شد از تمام کسانی که در کتابهای رجال و تاریخ از آنان به عنوان راویان امام حسن مجتبی(ع) نام برده شده است، ذکری به میان آید ولی احتمال اینکه تعداد دیگری از راویان بعد از پژوهش همه جانبه به این مجموعه افزوده شود وجود دارد. همچنین باید توجه داشت که نظر به مفقود شدن بسیاری از کتابهای روایی، روایات زیادی از امام حسن مجتبی(ع) در کتابهای حدیثی به ما نرسیده است و به دنبال آن، نمیتوان تمام روایاتی که افراد فوق در سند آنها باشند را عرضه کرد. .
اسلام کوئست
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.