تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
واژه ی «ازلام» دو مرتبه در قرآن کریم آمده است. «ازلام» كه جمع «زلم» است به معناي «تير» است كه با آن ها قرعه ميكشيدند و قمار ميكردند. براي عرب دو گونه ازلام (تيرهاي مخصوص) بود؛ يكي ازلام امر و نهي و ديگري ازلام قمار، 1. ازلام امر و نهي سه چوب تير مانندي بود كه بر يكي نوشته بود «امرني ربي» پروردگارم امر كرد و بر ديگري نوشته بود «نهاني ربي؛ پروردگارم نهي كرد و سومي خالي بود و نوشتهاي نداشت. چون يكي اراده سفر ميكرد و يا ميخواست كار مهمي انجام دهد؛ تيرها را به هم ميزد؛ اگر اولي ميآمد آن كار را ميكرد و اگر دومي ميآمد، منصرف ميشد و اگر سومي ميآمد دوباره آن ها را به هم ميزد. 2. ازلام قمار عبارت بود از ده چوب تير به نامهاي؛ فَذّ، توام، مسبل،نافس، حلس،رقيب،معلي،سفيح، منيح، رغد. هفت تاي اولي داراي سهم بود و سه تاي آخري داراي سهمي نبود و كيفيت آن اين گونه بود: شتري را سر بريده و 28 قسمت ميكردند و قمار بازان ده نفر به عدد تيرها بودند. آنگاه تيرها را به هم زده و بر ميداشتند و صاحب تير «فذ»يك سهم و صاحب تير «توام» دو سهم تا آخري كه هفت سهم را بر ميداشت و سه تاي ديگر نه تنها چيزي نميبردند بلكه پول شتر را هم ميپرداختند. آقاي مكارم شيرازي «ازلام» را نوعي «بخت آزمايي» امروزي ميداند و آن را حرام ميشمارد. .
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.