قیاس اقترانی و استثنائی /

تخمین زمان مطالعه: 1 دقیقه

با سلام؛ در ارتباط با ضروب منتج شکل چهارم قیاس اقترانی، دو دیدگاه مطرح است. یکی دیدگاه صاحب کتاب المنطق(مظفر) که قائل به پنج ضرب منتج هستند. یکی هم نظر صاحب شرح شمسیه(قطب الدین رازی) که قائل به هشت ضرب هستند. شهید مطهری در کتاب کلیات علوم اسلامی، ج 1، بخش منطق، ظاهراً بر اساس قول شمسیه، شرایط إنتاج این شکل را اینگونه ذکر کردهاند. حالت1: ایجاب مقدمتین. کلیت صغری. حالت 2: اختلاف مقدمتین در ایجاب و سلب. کلیت یکی از مقدمتین.حال سؤالی که پیش میآید، این است که براساس قوانین اثبات إنتاج ضروب، نظر المنطق درست است یا شمسیه؟ اگر نظر المنطق درست است، در آن صورت شرایط إنتاج شکل چهارم چگونه خواهد بود؟


به نظر می‌رسد منشأ اختلاف مرحوم مظفر با برخی از منطقیین در مورد ضروب منتج شکل چهارم؛ اختلافشان با آنها در شرایط این شکل است؛[1] و دلیل اختلاف در شرایط نیز این است که مظفر در بحث انواع قضایا تمام اقسام موجهات را ذکر نکرده است؛ یعنی ضرورتی برای طرح همه اقسام ندیده است؛ نتیجه عدم طرح تمام صور قضایای موجهه این می‌شود که صورت‌ها و ضروب منتج شکل چهارم کاهش یابد.[2]خلاصه این‌که کاهش یا افزایش ضروب منتج به معنای حق یا باطل بودن یکی از آن دو نیست؛ بلکه از این‌رو است که طرح همه ضروب ضرورت دارد یا نه؛ مرحوم مظفر برای طرح بیشتر اقسام قضایا، و در نتیجه بیان تمام ضروب منتج اشکال ضرورتی ندیده است. .

اسلام کوئست

مرجع:

ایجاد شده در 1400/12/23



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image