هوسرانی /

تخمین زمان مطالعه: 19 دقیقه

هوسران در امر مسائل زناشویی به چه کسی گفته میشودامیزش باهمسر شرعی درچه صورت هوسرانی محسوب میشود باتشکر


جواب سؤال اول : هوسران در امر مسائل زناشویی به کسی گفته میشود که با وجود داشتن همسر، به زنان نامحرم نگاه شهوتی می کند وبه دنبال ارضاء شهوت ازهر طریق ! وازغیر طریق همسرش می باشد .جواب سؤال دوم : آمیزش باهمسر شرعی در چند صورت است که ممکن است هوسرانی محسوب شود:1- آن وقتی که مرد (ویا زن!) ،هنگام آمیزش ، متوجه غیر همسرش است ودر ذهنش اندامهای بدن نامحرمانی راکه از روی گناه به آنان نگاه کرده بر بدن همسر خود تطبیق می کند. 2- آن وقتی که مرد(ویازن!)، بخواهد از همسرش لذتهای غیر اخلاقی نیز ،ببرد 3- بدون توجه به معیارهای اخلاقی جامعه؛وزمان ومکان مناسب، در هر موقعیتی بخواهد با همسرش آمیزش داشته باشد 4- درزمانهایی که شرع ،آمیزش ازنوع خاص (دخول) راباهمسر حرام کرده است ، (مانند ایام عادت ماهانه ) این کار را انجام دهد! برادر گرامی پاسخ سؤال شما داده شد ، اجازه دهید با یکدیگر به پای به چند پرسش و پاسخ که پیرامون همین موضوع شده، بنشینیم و به آنها توجه کنیم .سؤال 1- آداب و مستحبات آمیزش را بیان کنید؟پاره ای از آداب و مستحبات آمیزش عبارتند از:1. تعجیل نکنند؛2. با وضو باشند؛3. قبل از آمیزش ملاعبه کنند؛4. در مکان پوشیده و پنهان باشند؛5. در زمانی باشد که زن میل به آمیزش دارد؛6. از خداوند فرزندی پاک و مبارک و سالم درخواست کنند؛7. تسمیه «بسم اللَّه الرحمن الرحیم» و استعاذه «اعوذ باللَّه من الشیطان الرجیم» بگویند. همان، م 9 و 18 و 20سؤال2 - مناسب ترین وقت و ساعت برای نزدیکی، چه زمانی است؟مناسب ترین زمان های آمیزش عبارت است از:1. عصر روز جمعه،2. ظهر روز پنج شنبه،3. در شب اول ماه رمضان،4. شب های دوشنبه، سه شنبه، پنج شنبه و جمعه. العروة الوثقی، النکاح، م 11.سؤال3 - مکروهات آمیزش چیست؟در اوقات مواردی آمیزش مکروه است؛ از جمله:1. اول ظهر،2. مقابل قبله،3. پشت به قبله،4. در زیر آسمان،5. در حال ایستاده،6. در هنگام غروب آفتاب،7. در شب عید فطر و قربان،8. بعد از غذا و با شکم پر،9. در شبی که ماه گرفته باشد،10. در روزی که خورشید گرفته باشد،11. در حالی که بچه ناظر آنها باشد،12. در حال احتلام پیش از غسل یا وضو، البته اگر بدون فاصله چند بار آمیزش انجام گیرد مکروه نیست.13. بعد از طلوع فجر تا طلوع خورشید،14. در حالی که هر دو کاملاً عریان باشند. العروة الوثقی، النکاح، م 11.سؤال 4 - محرمات آمیزش چیست؟موارد و زمان هایی که نزدیکی در آنها حرام است، عبارت است از:1. در حال احرام،2. زمان نفاس،3. در حال اعتکاف،4. دوران قاعدگی،5. در حال روزه واجب،6. زمانی که زن کمتر از نه سال داشته باشد،7. جایی که طواف و نماز نساء در حج را به جا نیاورده باشد. العروة الوثقی، ج 1، احکام الحائض، السابع و احکام النفاس، م 10، ج 2، المفطرات، الثالث، و اقسام الصوم، السابع و احکام الاعتکاف و احکام النکاح، فصل 2، م 1 ؛ توضیح المسائل مراجع، م 450 و 513 و 1584 ؛ نوری، توضیح المسائل، م 452 و 515 و 1581 ؛ وحید، توضیح المسائل، م 456 و 520 و 1592 ؛ العروه الوثقی، احکام الاعتکاف ؛سؤال 5 - حکم مردی که با همسرش در زمان حیض نزدیکی کند، چیست؟آیات عظام امام، خامنه ای و فاضل: نزدیکی، در این حال بر هر دو حرام است و بنابر احتیاط واجب باید شوهر کفاره بدهد. توضیح المسائل مراجع، م 450 و 452 و دفتر: خامنه ای.آیةاللَّه بهجت: نزدیکی در این حال بر هر دو حرام است و باید شوهر کفاره بدهد. بهجت، توضیح المسائل مراجع، م 450 و 452.آیات عظام تبریزی، سیستانی و نوری: نزدیکی در این حال بر هر دو حرام است و باید شوهر استغفار کند و بنابر احتیاط مستحب کفاره هم بدهد. سیستانی و تبریزی، توضیح المسائل مراجع، م 450 و 452 ؛ نوری، توضیح المسائل، م 452 و 454.آیات عظام صافی، مکارم و وحید: نزدیکی در این حال بر هر دو حرام است و بهتر (احتیاط مستحب) است، شوهر کفاره بدهد. مکارم و صافی، توضیح المسائل مراجع، م 450 و 452 ؛ وحید، توضیح المسائل، م 456 و 458. تبصره. مقدار کفّاره یاد شده بدین قرار است: اگر نزدیکی در ثلث اول روزهای حیض باشد، «یک مثقال» (18 نخود) طلا و در ثلث دوم «نیم مثقال» (9 نخود) طلا و در ثلث سوم، «یک چهارم مثقال» (5/4 نخود) طلا است.اما راجع به «هرزه‌بینی» :اختلال «هرزه بینی» که از جمله ارمغان‌های تکنولو‍ژی رسانه‌ای دوران جدید است، متعلق به قشر جوان و یا یک گروه سنی خاص نیست، بلکه موضوعی است که براحتی می تواند بر هر گروه سنی، جنسی، ملیتی، گروه های فرهنگی و حتی مذهبی تاثیر گذار باشد. با چنین رفتارهایی باید قبل از اینکه غیرقابل کنترل شوند، مقابله کنید. هرزه‌بینی هم مثل چیزهای دیگر عادتی اعتیادزا است که خیلی زود از کنترل خارج می شود. باور این نکته ضروری است که هرزه‌بینی تنها تولید و مشاهده جنسی نیست، بلکه اعتیادی است که هم چون مواد مخدر، ویرانگر و دارای درجات مختلف می باشد.«هرزه‌بینی» به معنای استفاده (غالبا مشاهده) مطالبی است مستهجن که از لحاظ جنسی آشکار هستند و عمدتاً به قصد تحریک جنسی ارائه می‌شوند که اغلب دارای سه خصیصه هستند:1- به طور کلی، خواهان یک علاقه شدید (وقیح، هولناک، بی‌شرمانه یا شهوانی) جنسی هستند.2- ارتباط جنسی را به شیوه‌ای آشکار و آزار‌دهنده توصیف می‌کنند. (به عبارت دیگر، از معیارهای جامعه کنونی فراتر می‌روند و توصیفاتی از ارضا یا فعالیت جنسی را بیان می‌کنند)3- به طور کلی فاقد ارزش ادبی، هنری، سیاسی و علمی‌هستند. 4- حس شهوت و حیوانیت انسان را به شدت تحریک می کنند و انسانیت انسان را در معرض استحاله قرار می دهند, به گونه ای که انسان به عنوان خلیفه خدا در روی زمین, به صورت یک حیوان شهوت ران تغییر هویت می دهد.«نظارت مبتنی بر تربیت دینی»در عصر حاضر لازم است عناصر تربیت دینی متناسب با عصر حاضر، از سه مولفه مهم«عقلانیت»، «تقوای حضور» و «ارزیابی و نقادی» تشکیل یابد.الف- عقلانیت:تربیت دینی در این دوران باید بیشتر از هر زمان دیگر چهره ای عقلانی داشته باشد؛ زیرا در عصر ارتباطات ، مبادله ای اطلاعات و نظر گاه های گوناگون به آسانی و سرعت صورت می پذیرد و پذیرش دیدگاه ها، باید مبتنی بر قوه ی عقلانیت باشد. فردی که از درون ِ خویش با توجه به این عنصر به «خود فرمانی عقلانی» دست یابد، در فرایند نظارت بر خود و دیگران کمتر به اشتباه می آلاید و نظارتْ با سلامتی بیشتری به اهداف خود دست می یازد. ب- تقوای حضور:عنصر«تقوای حضور» که منظور از آن همان تقوای عمیق و درونی ، و به اصطلاح ملکه شده می باشد، یکی از مولفه های ارزشمند و اساسی تربیت دینی است که عالی ترین مرتبه ی تقوا است. باید تقوای حضور را مراعات نمود و از این رهگذر است که می توان به نظارت درونی ریشه دار دست یافت. اگر آدمی حضور خدا را در همه جا حس کند، بسیار موثر است تا تقوای حضور را در محضر خداوند متعال حفظ نماید و این آیه را سر لوحه ی زندگی خود قرار دهد« هُوَ مَعَکُمْ أَیْنَ ما کُنْتُمْ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصیرٌ؛ و هر جا که باشید همراه شماست و به هر کارى که مى کنید بیناست».[2] با توجه به حضور خدا بهتر می توان از خود تنظیمی درونی بهره برد«یا ایها الذین ءامنوا علیکم انفسکم؛ ای کسانی که ایمان آورده اید، به خودتان بپردازید».[3] این معنای عمیق و دقیق خود فرمانی ِ درونی است که فرد را قادر می سازد، در عرصه های مختلف زندگی به انواع آلودگی نیالاید. ج- ارزیابی انتقادی:ارزیابی و نقادی مولفه دیگری است برای تربیت دینی، که در این مرحله باید ذهنیتی روشن و منتقدانه در مورد- مثلاً اینترنت- فراهم آورد که در آن جنبه های مثبت و منفی این پدیده مشخص گردد و زمینه ی استفاده مناسب از آن را فراهم نمود. وسایل ارتباطی امروزه در صدد است که نسبت به مسائل اخلاقی افراد را حساسیت زدایی کند و عادی انگاری نسبت به این مسائل را ایجاد نماید. بر این اساس روش ارزیابی و منتقدانه بسیار کار گشا است.[4] خود روانشناسان غربی برای برخورد با مسائل سکس و جنسی می گویند: به این که چه کسی و چرا این پیامها را می فرستند فکر کنند و واقعیت آنها را مورد تردید قرار دهند.[5] «مراقبه های فردی»برای پیشگیری از ابتلا به رفتارهای نابهنجار جنسی و کنترل خود از انحرافات در این زمینه، شیوه های بسیاری در متون حدیثی، مطرح گردیده اند که به تعدادی از آنها اشاره می کنیم:الف- خویشتنداری:هر فردی باید توجه داشته باشد که تأثیر پذیری از محرک ها و تسلیم شدن در برابر خواهش ها و تمایلات جنسی، با عزت و کرامت انسانی سازگار نیست. بر عکس، خویشتنداری، از قدرت و توانمندی عقلی و شرافت وی حکایت دارد. امام علی – علیه السلام- با اشاره به این که کسی که احساس کرامت و بزرگی دارد، به امیال و شهوات انحرافی توجهی نمی کند، می فرماید:« من کرمت علیه نفسه لم یهنها بالمعصیة؛ کسی از کرامت نفس بهره مند باشد، شخصیت خود را با گناه و معصیت، خوار و پست نمی گرداند».[7] حضرت می فرماید:« من حصر شهوته فقد صان قدره؛ هر کس که شهوتش را محدود کند، به درستی که ارزش خود را نگه داشته است».[8]حضرت در حدیثی دیگر می فرماید:« الشهوة داءٌ و عصیانها دواءٌ؛ خواهش های انحرافی، بیماری است و درمانش، مقابله با آن».[9] امام علی – علیه السلام- می فرماید:« با مخالفت عملی با هواها، اگر در برابر شهوات، مقاومت کند، حتماً پیروز می شود».[10]ب- ذکر و توجه:توجه به خدا و درک آگاه بودن خدا از انجام شدن رفتارهایی که بشر را از آن نهی کرده است، حیا و ترسی در فرد پدید می آورد که می تواند از انحرافات جنسی جلوگیری کند. امام صادق –علیه اسلام- می فرماید:« با استمرار بخشیدن به یاد خدا و توجه به لزوم پیروی از دستورهای او، ریشه هایی که سرچشمه ای امیال شهوانی اند، بکنید».[11]یاد آوری مرگ و زندگی در عالم برزخ نیز از عوامل پیشگیری از امیال شهوانی، دانسته شده است. در حدیثی آمده که خداوند به حضرت موسی –علیه السلام- فرمود:« به خود یادآوری کن که در قبر، سکونت خواهی کرد. پس این یاد آوری، مانع می شود از این که در شهوت ها غرق شوی».[12]ج- عقل:عقل در وجود فرد، راهنمایی کردن به سوی هنجارها و باز داشتن از روی آوردن به نابهنجاری ها را به عهده دارد. هر قدر عقل، کامل تر شود و توانایی اش در درک مسائل و ارزیابی عملکردها بیشتر گردد، بهتر می تواند در برابر انگیزه های شهوانی، مقاومت کند و تحت سیطره ی آنها در نیاید؛ بلکه هواهای نفسانی را تعدیل نماید و تحت نفوذ و هدایت خود، جهت دهی مطلوبی برای آنها داشته باشد. به عبارت دیگر، هر چه عقل، توانمندتر، نقش خود را ایفا کند، تهاجم هواهای نفسانی، ضعیف تر می گردد. امام علی –علیه السلام- می فرماید: هنگامی که عقل، کامل و توانمند می گردد، شهوت و میل، فروکش می کند».[13] در روایتی حضرت می فرماید:« خشمگینی را با سکوت، و شهوت را با تدبیر عقلی، درمان کنید».[14]د- حساب رسی:در احادیث بسیاری، به مواظبت از عملکرد خویش امر شده تا با حسابرسی و ارزیابی نسبت به آن چه انجام گرفته و با مراقبت پی در پی، تعهدات فرد با خدا و خودش را عملی گرداند و فرد، به نابه هنجاری ها روی نیاورد. حضرت موسی –علیه السلام- فرموده است:« از ما نیست آن کسی که همه روزه، به حساب نفس خود رسیدگی نکند».[15]ح- تقوای چِشم:چشم نعمت الهی است که برای کارکردهای خاصی آفریده شده و هرگونه بهره برداری از آن باید مطابق با ضوابط الهی باشد و بر خلاف رضایت خداوند، نباید آن را به کار گرفت. چشم، از اعضای مهم آدمی است که عملکردش در قیامت، مورد سوال قرار می گیرد.امام صادق –علیه السلام- در مفهوم آیه ی:« إن السمع و البصر و الفواد کل أولئک کان عنه مسئولا»[16] فرمود:« از گوش می پرسند که: به چه گوش دادی؟ و از چشم سوال می شود که: به چه نگاه کردی؟ و از دل سوال می شود که: به چه چیزی دل بسته شدی؟». کسی خدمت امام صادق –علیه السلام- رسید و عرض کرد: من همسایه ای دارم که کنیزان خواننده دارد. آنها می خوانند و می نوازند و من گاهی که برای قضای حاجت، به دستشویی می روم، نشستن خود را طولانی می کنم تا نغمه های آنها را بشنوم، در حالی که برای چنین منظوری نرفته ام. امام همان آیه بالا را تلاوت فرمود، که یعنی چشم وگوش تو مسئولند. مرد عرض کرد: گویا هرگز این آیه را از هیچ کس نه عرب و نه عجم، نشنیده بودم و من اکنون این کار را ترک می گویم و به درگاه خدا توبه می کنم.[17] شخصی خدمت امام حسن –علیه اسلام- وارد شد و عرض کرد: من انسان گناه کاری هستم. صبرم بر گناهم تمام شده است، مرا راهنمایی کن. امام فرمودند:« پنج چیز را انجام دهید، بعد هر کاری خواستید انجام دهید: اول، از روزی خداوند نخور بعد هر کاری می خواهی انجام بده؛ دوم، از ولایت خداوند خارج شو و بعد هر کاری می خواهی انجام بده؛ سوم، برای گناه، جایی را انتخاب کن که خداوند نبیند و بعد هر کاری می خواهی انجام بده؛ چهارم، به ملک الموت، اجازه نده که جانت را بگیرد و بعد هر کاری می خواهی انجام بده؛ پنجم، از دست مالکان جهنم خلاص شو و به جهنم نرو، و بعد هر کاری دلت می خواهد انجام بده».[18] ما هم اگر خطائی می کنیم، به این امور توجه کنیم، یقیناً راه گشا خواهد بود، آیا این طور نیست؟! توجه به آثار مثبت و مطلوب پرهیز از رو گرداندن از امور حرام، در پیشگیری از ابتلا به آن، موثر است. وقتی انسان بداند چشم پوشی از حرام، آثار ارزشمند و بزرگی برایش به بار می آورد، سختی چشم پوشی از لذات را برای رسیدن به لذات بالاتر، جامع تر و پایدارتر، تحمل می کند و به آسانی از آن لذات پست می گذرد. در روایات تزویج با حورالعین، تضمین بهشت، آرامش دل، گریان نبودن در قیامت، درک لذت عبادت و درک لذت ایمان برای این گونه افراد در نظر گرفته شده است.خ- توجه به زشتی عمل:بسیاری از خطاهایی که انسان مرتکب می شود، از ناآگاهی وی سرچشمه می گیرد؛ به طوری که وقتی از کسی که دچار مشکلی شده می پرسیم، چرا این کار را مرتکب شدی تا نتیجه آن چنین شود، می گوید نمی دانستم. بنابراین اگر انسان واقعاً به امری علم داشته باشد، امید می رود عملی موافق و مطابق با آن از او سر بزند. بنابراین می توان چنین گفت: شناخت مقدمه عمل و رفتاری همگون با آن است. رفتار انسان از معرفت و اندیشه وی ناشی می شود. بنابراین اگر بخواهیم رفتارمان را تغییر دهیم، باید در ابتدا دیدگاه مان را دگرگون سازیم. [19] تحقیقات محققان نشان می‌دهد که دیدن فیلم ها و عکس های مبتذل و مشاهده رفتارهای ضد اخلاقی، اعمال غیراخلاقی را در پی دارد، به همین دلیل «رابرت مریوخ» مالک شبکه ماهواره ای تی،وی استار آمریکا در مصاحبه ای در هندوستان گفت: «من هرگز به بچه هایم اجازه تماشای این برنامه ها را نمی دهم» . [20]یکی از روشهای که می توان به کمک آن، از چشم چرانی در اجتماع و در سایت ها در امان ماند، و کسی را که عادت کرده درمان نمود، آگاهی دادن نسبت به زشتی عمل است. امام صادق- علیه السلام- می فرماید:« هیچ عضوی نیست، مگر آن که بهره ای از زنا دارد. زنای چشم، نگاه حرام و زنای دهان، بوسیدن حرام و زنای دست، لمس حرام، چه به زنای فرج بیانجامد و چه نینجامد».[21]چ- توجه به خدا:انسان باید به این نکته توجه کند که خداوند در همه حال، از رفتارهای چشمی و انگیزه های درونی او آگاه است. در حقیقت، اگر خود را در محضر خدا ببیند، حیا می کند و به سراغ نابهنجاری های چشمی نمی رود، و به راحتی خود را آلوده گناه نمی کند و اگر غفلتی از او سر زد، سریع توبه می کند. خداوند، این توجه را به افراد می دهد و می فرماید:« ألم یعلم بأن الله یری؛ آیا نمی داند که خداوند می بینید».[22] وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ سَتُرَدُّونَ إِلى عالِمِ الْغَیْبِ وَ الشَّهادَةِ فَیُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ؛ بگو: عمل کنید، خدا و پیامبرش و مؤمنان اعمال شما را خواهند دید و شما به نزد داناى نهان و آشکارا بازگردانده مى شوید و او از اعمالتان آگاهتان خواهد کرد».[23]امام صادق- علیه اسلام- برای درمان گناهان چشمی از این روش استفاده می کند و می فرماید:« هیچ کس با چیزی چون چشم پوشیدن از نامحرم، خود را حفظ نکرده است؛ زیرا چشم های خود را به حرام باز نمی کند که قبلاً عظمت و جلال خداوند را در دل خویش مشاهده کرده باشد».[24] سپس امام اضافه می کنند: از امام علی –علیه السلام- سوال شد برای چشم پوشی از نگاه حرام، از چه وسیله ای می توان کمک گرفت؟ امام فرمود:« با در نظر گرفتن قدرت خداوند که از نهان تو آگاه است».[25]ذ- استعاذه: استعاذه یکی از روشهای بسیار مؤثرتربیتی است، که طی آن فرد با پناه بردن خویش به خداوند، خود را تحت حفاظت و مراقبت او قرار می دهد و بدین ترتیب از رفتارهای نابهنجار مصون می ماند. همان طورکه در قرآن به این روش اشاره شده و می فرماید«وَامَّاینزَغَنّک منَ الشَّیطانِ نَزغٌٌ فَاستَعِذ بِالله اِنَّه سَمِیعٌ عَلِیمٌ؛ وچنانچه از طرف شیطان به تو وسوسه ای رسد،ب ه خدا پناه ببر،که او شنوا ودانا است».[26]در داستان حضرت یوسف پیامبر- علیه اسلام-، زمانی که زلیخا به وسوسه شیطان برای کامجویی از آن حضرت، تمام درهای خلوتگاه خود را بست، آن ولی خدا به پناهگاه خداوندی پناه برد وگفت«مَعاذَاللهِ»یعنی( پناه می برم به خدا )؛ تا با روش استعاذه خدا را به کمک خود خواند، و از رفتار نابهنجار مصون ماند. البته روش استعاذه نیاز به خودسازی دارد و چون حضرت یوسف انسان خود ساخته ای بود و با خداوند رابطه خاص داشت، توانست در آن لحظات خوف ناک خود را با پناه بردن به خداوند نجات دهد. در این رابطه آیه 22 تا 25 سوره یوسف را با دقت بخوانید.«آسیب های دیگر»برخی آثار فاجعه آمیز این انحراف را می‌توان این گونه برشمرد:1. آسیب جسمی: علم پزشکی هنوز تا مرز شناخت بسیاری از بیماری ها فاصله ای طولانی دارد و چه بسا اموری که در زندگی روزمره ما وجود داشته باشد و ما به عنوان امور مفید از آنها استفاده کنیم و در آینده ای نزدیک ضرر آنها از نظر پزشکی ثابت شود. نگاه به عکس و فیلم های مبتذل غالبا موجب تحریک سیستم عصبی خودکار (سمپاتیک و پاراسمپاتیک) و تحریک شهوت می گردد؛ هم زمان ضربان قلب و تعداد تنفس افزایش پیدا می کند؛ ترشح برخی از هورمون ها در خون بالا رفته و تعادل هورمونی و روانی شخص برای دقایق و گاه ساعات و گاه روزها به مخاطره می افتد. اگر این رفتار به مدت طولانی ادامه یابد آثار آن همه عمر فرد را دربر خواهد گرفت.2. سلامت جنسی انسان که تأثیر عمیقی در سلامت جسمی و روانی او دارد، حاصل ارضاء معقولی است که در پی تحریک واقعی و نیاز حقیقی فیزیولوژی بدن اتفاق افتاده باشد. عدم حفظ این تعادل، از عقلانیت انسان می کاهد و او را وادار به گناه می کند.3. مشاهده مکرر و زیاد و در دسترس همه بودن این نوع فیلم ها باعث شکستن قبح و زشتى امورى است که اسلام، عقلاء و عرف جامعه آن را زشت و قبیح مى شمارند. حتى انسان هاى مؤدب و با نزاکت از بیان و ذکر برخى الفاظ که مستقیما اشاره به یکى از اعضاء بدن انسان مى کند، اکراه دارند و آن را زشت و ناپسند و قبیح مى دانند چه رسد به این که به مشاهده و تجزیه و تحلیل آن بپردازند. 4. مشاهده، بیان، نقل این گونه مطالب به طور زیاد و صریح و بدون پرده و به طور فراوان در اختیار همگان قرار دادن چنین فیلم ها و... باعث از بین رفتن عفت عمومى و اجتماعى مى شود.5. به دنبال مشاهده این گونه فیلم ها، افراد به مقایسه آنچه در فیلم دیده اند و آنچه از همسر خود سراغ دارند مى پردازند و در نتیجه نقایص و کمبودها و ضعفهاى احتمالى خود و همسر خویش در ذهن فرد برجسته شده و چه بسا باعث کاهش تمایل و علاقه به همسر انتخاب شده خود مى شود و به تدریج کانون خانواده را دچار اختلال و فروپاشى مى کند.6. کاهش شدید ظرفیت عشق: به عبارت دیگر، هرزه‌بینی منجر به گسست آشکار عمل جنسی از دوست داشتن، عاطفه، توجه و دیگر احساسات طبیعی سالم و ویژگی‌هایی که به روابط زناشویی کمک می‌کنند، می‌شود. 7. کاهش روابط سالم جنسی با همسر: در تحقیقی، اغلب همسران افراد مبتلا اعلام کردند که شوهرانشان جهت انجام سکس با ایشان بی‌علاقه شده‌اند و علت جدا شدن از همسرانشان را هرزه‌نگاری اعلام کردند.8. جنبه جنسی بسیاری این افراد، عاری از ویژگی‌های انسانی می‌شود. از آنها یک حالت «من غریبه» (جنبه تاریک) را توسعه می‌دهند که محور آن، شهوت جامعه ستیز و عاری از اکثر ارزش‌ها است.9. نقش بستن تصاویر جنسی در مغز: در این جا بهتر است که به تجربه دکتر روان شناس، «مک گاف» در دانشگاه کالیفرنیا بپردازیم. یافته‌های او نشان می‌دهند که خاطرات تجربه‌هایی که به هنگام تحریکات احساسی (مثل تحریک جنسی) رخ می‌دهند، توسط هورمون غده آدرنال در مغز می‌نشینند و پاک کردن آنها دشوار است. این فرض می‌تواند تا حدودی اثر اعتیاد به هرزه‌نگاری و هرزه‌بینی را توصیف کند. خاطرات نیرومند تحریکات جنسی از تجربه‌های گذشته، خودشان را در صحنه مغز حفظ می‌کنند و مرتباً به ذهن خطور می‌کنند و فرد را از لحاظ شهوانی تحریک می‌کنند. اگر او به هنگام این تخیلات، استمنا کند، باعث تقویت پیوند بین تحریک جنسی و اوج لذت جنسی می‌شود، که همراه با منظره ویژه یا تکرار پی ‌در پی آن صحنه در ذهن خواهد بود.10. تأثیر بر رفتار جنسی: برخی از جامعه‌شناسان آلمانی ادعا می‌کنند که «عادت بیمارگونه‌ی دیدن عکس‌ یا فیلم‌های پورنو» بر رفتارها و برخوردهای جنسی «معتادان پورنو» تأثیر منفی دارد. تا ‌جایی که این بیماران، از انجام سکس عادی و عشق‌ورزی لذتی نمی‌برند. کاربرانی که داوطلبانه برای ترک اعتیاد خود به روانکاو مراجعه کرده‌اند، اعتراف می‌کنند که «دیدن پورنو، به بخش جدایی‌ناپذیر ارضای جنسی آنان تبدیل شده است» و آنان نمی‌توانند بر «وسوسه و نیاز» دیدن این تصاویر غلبه کنند. 11. انزوا و کاهش روابط اجتماعی: پژوهشگران آلمانی معتقدند که اعتیاد به دیدن پورنو‌، هم‌چنین سبب انزوا و دوری فرد از اجتماع و کاهش روابط اجتماعی او می‌شود. 12. هرزه‌بینی نه تنها بر ذهن فرد تاثیر مخرب می گذارد بلکه افراد را تشویق می کند تا از نظر جنسی بیشتر حالت سلطه جو و پرخاشگر داشته باشند. (دنیای خبرمورخ 27/3/2000) 13. دیدن عکس ها و فیلم های مبتذل، به ویژه جوانان را، در یک حال تحریک دائم قرار می دهد تحریکی که سبب کوبیدن اعصاب آنان و ایجاد هیجان های بیمارگونه عصبی و گاه سرچشمه امراض روانی می گردد. -----------------------[1]جوان و آرامش روان/پژوهشگاه حوزه و دانشگاه/ص160. [2] .حدید/4[3] . مائده/105.[4] جوان و آرامش/ص169الی171.. [5] . تاثیر فممینیسم بر دختران/نشر معارف/ص136[7] .غررالحکم/ج2ص210[8] . بحارالنوار/ ج77/ص288[9] . أعلام الدین/ ص296.[10]/ج11/ص346. مستدرک الوسائل[11] . مصباح الشریعه/ ص108.[12] . الکافی/ ج8/ص46.[13] . غررالحکم/ج5/ص255.[14] . غررالحکم/ ج4/ص24.[15] . الکافی/ج2/ص453.[16] . اسراء/36.[17] . بحارالانوار/ ج66/ص22.[18] . میزان الحمه/ ج14/ ح 22116.[19] . همان/201.[20] . روزنامه اطلاعات، 25/5/1373[21] . الکافی/ ج5/ ص559.[22] . علق/14.[23] . توبه /105.[24] . مصباح الشریعه/ ص9.[25] . همان.[26] .اعراف/200 .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image