0

سند اين عمل مردم كه بعد از بردن نام امام خميني سه صلوات و بعد از آيه اِن الله و ملائكه و... سه صلوات مي فرستند كجاست؟

دلیل نامناسب بودن محتوا

جواب
0

در پاسخ به اين سؤال بايد اولا متذكر شويم كه در اين خصوص يعني فرستادن سه صلوات براي امام خميني و در هنگام آوردن اسم او يا هر رهبر و مرجع ديني دستوري از ناحيه شرع وجود ندارد امّا با اين وجود نوع اعمال و آدابي كه از ناحيه مسلمانان انجام مي گيرد لازم نيست استناد ديني داشته باشد يعني اگر در آن قصد ورود و تشريع (يعني از شريعت و صادره از شريعت ) نباشد اشكالي برآن مترتب نيست بله اگر به قصد ورود و يا دستور بودن از ناحيه شرع انجام گيرد و در آن باره دستوري هم توصيه نشده باشد جائز نيست پس اگر درباره اين اعمال و آداب، دستوري نباشد و ما به قصد دستور و جزئي از دين و وارد شده از ناحيه شرع انجام دهيم خوب بايد از آن تعبير به بدعت نمود امّا با اين اوصاف از آداب و اعمال و يا تكرار برخي از قسمت هاي ادعيه را ما داريم كه درباره آن سندي وجود ندارد و مردم دين باور و حتي خواص آن را نه به عنوان قصد ورود يا دستوري بودن آن، انجام مي دهند و ايرادي هم ندارد و بدعتي و يا تشريعي به حساب نمي آيد. ثانيا اين كه با اين حال در روايات و آموزه هاي ديني تاكيدات زيادي براي احترام و تكريم علماء دين آمده است به خصوص علماي رباني كه جايگاه خاصي از لحاظ احترام و تكريم دارند و ما رواياتي داريم كه به چهره عالم نگاه كردن و يا به منزل او نگاه كردن عبادت است و براي همين يعني براي تجليل از مقام علم و عالم و براي تكريم و احترام آنان در ميان مردم مسلمان، فرهنگ و آداب حسنه اي وجود دارد كه به محض ورود يك عالم ديني در يك مجلسي و محفلي ذكر صلوات را بر زبان جاري مي كنند صلواتي كه درود خدا بر پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ و اهل بيت ـ عيلهم السلام ـ او است و همين ذكر صلوات در واقع زنده كردن احياء نام پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ و اهل بيت ـ عليهم السلام ـ مي باشد كه بر آن در روايات تاكيد شده است در حالي كه روايتي مبني بر ورود و دستوري بودن ذكر صلوات در اين مواقع وجود ندارد امّا در ميان مردم مسلمان و قدر شناس براي تجليل از مقام علم و عالم و تكريم آن و به دنبال آن احياء دين، اين عمل و آداب معمول گشته است و سندي در خصوص ذكر صلوات در اين باره وجود ندارد. در مجموع با توجه به مطالبي كه ياد آور شديم ذكر سه صلوات يا يك صلوات براي تجليل از مقام علم و عمل امام خميني (ره) توسط مردم انقلابي و مسلمان مي باشد و براي آن نه تنها ايرادي نيست بلكه با توجه به خدماتي كه ايشان به دين و مذهب و حتي بشريت امروز و عصر آينده كرده است عمل بسيار پسنديده اي است خصوصا اين عمل و اراده مردم (يعني فرستادن ذكر سه صلوات) زماني آغاز شد كه امام خميني (ره ) دست به بت شكني و طاغوت شكني عصر خود مشغول بود يعني طاغوتيان زماني كه جاري كردن نام خميني را بر زبان ها ممنوع كرده بودند و براي آن مجازاتي در نظر گرفته بودند اين اراده و تصميم به جاي درست مردم براي تجليل از مقام علم و عمل امام خميني و براي حمايت از بت شكني و طاغوت شكني او نه تنها بدعت نبود بلكه خود در واقع يك عمل انقلابي و طاغوت شكني به حساب مي آمد و همين قدر شناسي مردم نسبت به رهبر و مرجع ديني شان بود تا توانست عنايات الهي را شامل خود نمايد و طاغوت زمانه را از كشور بيرون كند و كشور را از لوث وجود بيگانگان نجات دهد و عزت مسلمانان ايران و ديگر مسلمانان را به ارمغان آورد. همچنين لازم به ذکر است در خصوص «ان الله و ملائکته يصلّون علي النبي» حديث و روايتي مبني بر اين که سه بار صلوات فرستاده شود دست پيدا نکرديم و اين که مرسوم شده است به خاطر اين که ثواب بيشتري منظور شود چون هر چه صلوات بيشتر ثواب بيشتر و چون دعايي است مستجاب درباره آن تکرار صورت گرفته است و الا امر «صلّوا» در آيه هم دلالت بر تکرار ندارد به صرف صلوات فرستادن دلالت دارد يعني طبيعت صلوات نه تکرار آن مگر اين که دليل داشته باشيم بر تکرار ولي اين جا در اين باره به دليلي دست نيافتيم.

دلیل نامناسب بودن محتوا

پاسخ شما برای پاسخ به این سوال باید وارد حساب‌کاربری خود شوید.
سوال خود را بپرسید

سوالات مشابه

موردی یافت نشد!

پرسش ‌های مرتبط

    بنر تبلیغاتی شما
    بنر تبلیغاتی شما

    تمامی حقوق این وبسایت متعلق به موسسه هوش مصنوعی و تمدن اسلامی (همتا) است.